Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by arenaria »

Heel goed nieuws en nu kunnen we het weer over vogels hebben!

Jan Allex
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by Marco_Glastra »

Reactie op Jan Henk: op de site van SOVON kun je bij 'mijn account' aangeven wat SOVON met de door jou vezamelde data mag doen. Je kunt ze toestemming geven de data aan derden beschikbaar te stellen of aangeven dat ze daar per geval jouw toestemming voor nodig hebben.

Groet, Marco
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by jhvenema »

Hopelijk maken veel van onze tellers daar nu inderdaad gebruik van in het geval van de veel bejaagde vogelsoorten Marco nu men weet wie er allemaal verstaan worden onder "derden''.
De link van Arjo verwijst as we speak overigens nog naar de onderbouwing van SOVON waarom de KNJV wél welkom is.
Jan Henk
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by Wilster »

Vreemd, als ik er op klik kom ik wel op de juiste plek.
Hoe dan ook ik heb de tekst hierboven gewoon van die pagina gekopieerd.
En ja, die info klopt echt .....
Arjo
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by MaartenJansen »

Beste mensen,

Heel verstandig dat Sovon bijdraait en afziet van samenwerking met plezierjagers. Hier zouden andere verenigingen die iets met vogels doen en ook nog een duidelijk beschermingsprofiel hebben (VAG die zelf met plezierjagers in zee is gegaan inzake het Weidevogelactieplan G zie elders op het forum) voorbeeld aan kunnen nemen... Mensen zagen het gevaar van relletjes op de landelijke dag. Vogelaars zijn over het algemeen niet zo rouwdouwers, denk ik, al had het tot een vreedzame ludieke actie kunnen komen. Ik zag en zie veel meer het gevaar dat Sovon wordt uitgehold. Vrijwillige tellers dreigden op te stappen terwijl zij een belangrijk deel vormen van het menselijk kapitaal van Sovon. Deze heisa had voorkomen kunnen worden.

Dat het bij Sovon volgens Verstrael alleen zou gaan om de droge cijfers is een miskleun van de eerste orde. Ook al zijn droge cijfers het uiteindelijke en belangrijke resultaat, en bepalen rationele methodes de objectieve kwaliteit daarvan; veldonderzoek blijft mensenwerk waar verantwoordelijkheden bij komen kijken. Ik vermoed dat de gemiddelde (vrijwillige) Sovon teller met meer idealen in het achterhoofd door het veld loopt dan alleen harde cijfers produceren, for the sake of. Iedereen weet dat deze cijfers en een goed begrip daarvan van vitaal belang zijn voor bescherming, een onderneming die toch al zo kwetsbaar is dat zij nauwelijks meer bestaansrecht lijkt te hebben tussen economische belangen.

Ik hoop dat het nog goedkomt met Sovon. Een wetenschappelijke organisatie die zich zo zeer distantieert van bescherming en onderzoeksethiek dreigt speelbal te worden van machtige partijen. Wellicht was de poging tot infiltratie door de KNJV daar een aanzet toe. Hier is waarschijnlijk zowel intern als extern nog niet het laatste woord over gesproken. Ik hoop dat de kille technocratische opvatting die 'cijfers' produceren als doel op zich plaatsmaakt voor een warmbloediger visie waarbij wetenschap hand in hand gaat met de zorg voor datgene dat zij bestudeert - en voor degenen die dat belangeloos doen.

Met groeten,
Maarten
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by MaartenJansen »

Allen,

Voor mensen die ook maar een beetje twijfelen hoe de samenwerking met jagers zicht verhoudt tot de visies onderschreven door Sovon Vogelonderzoek Nederland (en dus eerder door het bestuur en Verstrael volledig terzijde geschoven) zie de beschreven gedragsnormen bij telwerkzaamheden:

https://www.sovon.nl/nl/content/heeft-s ... edragscode

Voorts was het argument om de jagers wel toegang te verschaffen dat wanneer dit niet gedaan zou worden Sovon niet meer als objectieve partij zou worden gezien. Hoe dan? Welke logica wordt hier betracht - behalve die van de jagers? Worden de tel resultaten alsmede de wetenschappelijke methodes die er aan ten grondslag liggen opeens alsof betoverd door een boze fee minder betrouwbaar omdat een schietclub zonder enige ethisch besef niet mag opdagen op de ledendag? Is de WRN/Kenniscentrum Akkervogels Grauwe Kiekendief en het soms revolutionaire roofvogelonderzoek dat deze organisaties verrichten niet meer objectief omdat zij zich ook, naast onderzoek, inzetten voor de bescherming van deze vogels? Bizarre Trump achtige redenatie.Wie heeft besloten in al zijn genialiteit dat objectief natuuronderzoek niet naast natuurbescherming kan bestaan - zij het dat het verschillende disciplines zijn en dat Sovon primair een wetenschappelijke organisatie is?

Overigens heb ik nog gezocht naar de maatschappelijke dialoog doelstelling van Sovon. Sovon het centrum voor cultureel debat waar maatschappelijke tegenpolen elkaar ontmoeten: volgende week bij Sovon: Sharia vs Yoga. Die kon ik niet vinden.

Groeten
Maarten
lodinauta
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 25 Nov 2018, 22:38

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by lodinauta »

Dag Klaas, we zijn allen blij met het besluit van SOVON natuurlijk. Je hebt in jouw bijdragen aan de discussie ook een link naar mijn reactie opgenomen (en latere reactie op het besluit van SOVON om de KNJV niet toe te laten). Prima natuurlijk, maar de links naar bepaalde wapenfeiten uit mijn CV, die je eveneens geeft, zijn irrelevant. Het gaat om de argumenten, niet of iemand professor of loodgieter is, lid is van dit of dat etc. Trouwens, je spreekt van mijn "korte essays uit november". Ik weet niet wat je precies bedoelt; misschien refereer je aan mijn briefje aan SOVON maar dat was natuurlijk geen essay. Groet! Lodi
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by Aart »

Hallo Klaas,

Het Sovonbestuur en de ledenraad hebben een ondoordacht besluit genomen. Er bleek een enorme weerstand te zijn tegen een jagersstand op de Sovondag. Na kritiek op die beslissing is deze teruggedraaid.
Jij bent op de Sovondag meningen wezen peilen. Niet iedereen wou blijkbaar met jou van gedachten wisselen. Voor jouw onderzoekje was dat misschien vervelend, voor de uitkomst maakt het niet uit. Jij gaat er namelijk niet over of de KNJV op de Sovondag staat of niet, dat doet het bestuur met de ledenraad. Een (groot) aantal mensen heeft aangeven hoe ze erover denken, dat zullen bestuur en ledenraad ongetwijfeld voor een volgende Sovondag meenemen.
Blijkbaar kun jij je daar niet bij neerleggen en wou je leden van de ledenraad de waarheid zeggen.
Je schreef: “Ik heb vervolgens in de richting van Alco een andere gesprekstechniek uit de kast getrokken, namelijk de monoloog. De monoloog was kort en ging in hoofdlijnen over het brede thema ethiek, waarden en moraal. En toen ben ik weggelopen.”
Een monoloog of een scheldpartij? Waarom? Waarom bejegen je mensen met wie je op excursie gaat en met wie je naar lezingen gaat op deze manier?
Volgende week is de LV van Avifauna, misschien dat de zaak dan nog wel aan de orde komt. Misschien, het hoeft voor mij niet. Het is volgens mij wel genoeg doorgesproken. Misschien kun je de LV benutten om je excuus aan te bieden. Arjo en Alco doen hun bestuurswerk en ledenraadwerk vrijwillig. En naar beste weten. Als dat een keer verkeerd uitpakt is dat geen reden om ze als criminelen af te schilderen.

Aart
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by MaartenJansen »

Beste allen,

Ik denk zelf dat de kwestie van natuurbescherming/wetenschappelijk onderzoek vs jacht wel degelijk op de LV besproken zou moeten worden, alhoewel ik geen voorstander ben van persoonlijke aanvallen en grieven (tijdverspilling). Waarvoor zijn deze LV'en dan bedoeld? Ik vermoed dat het toestaan van de KNJV op de Sovon dag een symptoom is van een gedachtegoed dat zich binnen de belangrijkste natuurorganisaties steeds meer op de voorgrond dringt. De oppervlakkige aanleiding is de achteruitgang van 'de weidevogels' Ik denk dat de bovengenoemde kwestie over de jacht als natuurbeheer; het korthouden van predatoren, in mijn optiek zeer verwerpelijk, ook voor de nabije toekomst een heikel punt gaat worden. En ook voor VAG, zie discussie 'Weidevogel actieplan Groningen'. Ik wens de vereniging daar veel succes mee.

Met vriendelijk groet,
Maarten
Last edited by MaartenJansen on 27 Nov 2018, 10:32, edited 2 times in total.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Een open brief van de Vogelwacht Uden over de aanwezigheid van plezierjagers c.s. op de Landelijke Dag.

Post by MaartenJansen »

Allen,

In de bovenstaande discussie met Sovon en elkaar over de aangekondigde aanwezigheid van jagers op de landelijke dag zijn allerlei argumentaties voorbijgekomen, argumentaties die vaak ook reflecteerden op de zin van het bijdragen aan vrijwillige vogelinventarisaties. Theo Verstrael sprak uit dat het bij Sovon (en daarmee voor de vrijwillige teller) vooral zou moeten gaan om het aanleveren van cijfers en dat elke formulering van een maatschappelijk doel de wetenschappelijke objectiviteit zou schaden. In mijn opvatting was deze uitspraak een blunder en getuige de grote ophef die ontstond na bekendmaking van de KNJV om te verschijnen was ik niet de enige die dat vond. Vervolgens waren er Sovon-leden, o.a
oorspronkelijke voorstanders van samenwerking met plezierjagers, die samen met de KNJV claimden dat Sovon, na goedkeuring van de ledenraad, was gezwicht voor een paar schreeuwers, lieden die zich bedienden van extremistische, activistische opvattingen en middelen.

In dit verband is het aardig om te zien dat er vanuit de sociologie wetenschappelijk onderzoek is verricht naar de maatschappelijke drijfveren van mensen die data aanleveren in het kader van 'citizen science' - zoals vrijwillige vogeltellers. Dit onderzoek biedt een mogelijk inzicht in zulke drijfveren en doet op basis daarvan een aantal aanbevelingen aan organisaties die bij het vergaren van data in grote mate afhankelijk zijn van citizen science, zoals Sovon - en niet te vergeten, (in)direct, natuurbeheerders.

Het hele artikel is hier te lezen: https://rd.springer.com/article/10.1007 ... 2_d7rW_zoA

Ik citeer hier alvast de samenvatting van het artikel:

"Sharing biodiversity data: citizen scientists’ concerns and motivations

Wessel Ganzevoort, Riyan J. G. van den Born,Willem Halffman,Sander Turnhout

Abstract
Citizen scientists play a pivotal role in providing necessary biodiversity data. To ensure the continued involvement of a strong volunteer base, insight into the concerns and motivations of voluntary recorders is crucial. This paper presents the findings of a large-scale survey (N = 2193) among Dutch volunteer biodiversity recorders of diverse taxa, and focuses on three questions: what are the characteristics of these citizen scientists regarding their activities and socio-demographic background, what are their motivations for recording biodiversity, and what are their views on data sharing and ownership? Our findings show that a connection to, interest in and concern for nature are the most important motivations for biodiversity recorders. Volunteer recorders have high expectations regarding the impact of their data, both for their own learning as well as for science and management. Almost half the volunteers consider their data to be public goods, but this does not mean they support unconditional data sharing. Instead, the acceptability of data sharing with third parties seems strongly linked to the goals of the user. We discuss the implications of our findings for practitioners, such as the role of biology curricula and the importance of learning opportunities to redress the lack of younger volunteers. We argue that conceptualising volunteer recorders as data custodians rather than owners helps to understand their perspective on data sharing, and emphasize the importance of clear and transparent data policy that respects volunteers’ views on their data."

Met vriendelijke groet,
Maarten
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests