meerkoeten met jong in Januari.

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
fred
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 34
Joined: 29 Apr 2002, 23:00

meerkoeten met jong in Januari.

Post by fred »

Vanmiddag (9-1) in de Eemshaven 1 paar meerkoeten. Op zich niets bijzonders ware het niet dat er 1 jong bij zwom die ook regelmatig onderdook . Dit jong is zeker niet ouder dan 1 a 2 weken.
<BR>Komen deze "winterjongen" vaker voor bij meerkoeten?
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

meerkoeten met jong in Januari.

Post by DusanB »

Beste Fred,
<BR>
<BR>Was deze vogel die regelmatig onderdook geen Dodaars?
<BR>
<BR>Groeten Dusan Brinkhuizen
User avatar
fred
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 34
Joined: 29 Apr 2002, 23:00

meerkoeten met jong in Januari.

Post by fred »

100% procent zeker dat het een jonge meerkoet is. Hij is ook in verhouding tot de 2 volwassen meerkoeten ± 5 keer zo klein en zwom soms tot op 10 cm. afstand van de ouden.
<BR>
<BR>groeten Fred Zandinga
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

meerkoeten met jong in Januari.

Post by arenaria »

Ja, ik kijk dan even in de boeken. Cramp zwijgt en heeft het over maart, Glutz noemt voor MIDDEN-Europe als uitzonderlijk vroeg begin van de NESTBOUW, dus niet van eieren, begin februari. Dit kan ook in GB, wat klimatologisch logisch is.
<BR>Een jong van 1 a twee week eind januari moet dus midden-Jan uit het ei zijn gekomen. Nu is het wel zo dat het deze winter eindelijk weer es flink heeft gevroren, wat zeker niet bevorderlijk is voor het uitkomen van eieren en het overleven van nestvlieders. Het zou goed zijn dit beestje nog es goed te bekijken.
<BR>
<BR>Mvg,
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
fred
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 34
Joined: 29 Apr 2002, 23:00

meerkoeten met jong in Januari.

Post by fred »

Nog even ter verduidelijking en een laatste poging om de ongelovigen onder ons te overtuigen.
<BR>de meerkoeten (man en vrouw + jong) zwommen op een afstand van ±30 meter en waren dus met de verrekijker goed te observeren.
<BR>Bijzonder was ook wel dat het ouderpaar andere eenden op afstand hield en ver uit de buurt zwom van andere meerkoeten. (Normaal gesproken leven meerkoeten s´winters immers in groepsverband)
<BR>Het jong was iets groter dan een ping pong bal en kan zodoende volgens mij geen dodaars geweest zijn.
<BR>
<BR>groeten Fred
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

meerkoeten met jong in Januari.

Post by arenaria »

Leuke waarneming, dus! Waar in de Eemshaven zitten ze precies?
<BR>
<BR>Jan Allex
User avatar
fred
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 34
Joined: 29 Apr 2002, 23:00

meerkoeten met jong in Januari.

Post by fred »

Hallo Jan Alex,
<BR>
<BR>De meerkoeten zijn waargenomen in de buurt van de binnen haven (westkant)
<BR>Vanaf de haven ga je over de weg onder langs de dijk. Na ik dacht ± 200m zie je aan de dijkkant een hek met wildrooster en voetgangers doorgang .Hier ga je de dijk op en zie je voor je een dam. De vogels zwommen ten tijde van de waarneming links van de dam.
<BR>
<BR>Veel zoekplezier gewenst
<BR>
<BR> Fred
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

meerkoeten met jong in Januari.

Post by leonbewe »

Hallo,
<BR>
<BR>Alles is mogelijk. Maar had het jonge meerkoetje ook een rood kopje, of was het geheel bruinig gekleurd?
<BR>Bovendien duiken doorgaans de ouder meerkoeten naar voedsel en voeren dat de jongen.
<BR>Misschien kan Fred of iemand anders mij het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke meerkoeten uitleggen, ik zie dat verschil namelijk niet.
<BR>Ik zie graag uit naar antwoorden.
<BR>
<BR>Leon
User avatar
fred
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 34
Joined: 29 Apr 2002, 23:00

meerkoeten met jong in Januari.

Post by fred »

Het jong was inderdaad bruin met wat rood aan zijn kopje .
<BR>Ik ben er van uit gegaan dat het om een ouderpaar ging . Het verschil tussen de geslachten zie ik ook niet zo , hoewel er wel eens beweerd wordt dat de bles van het mannetje groter is als van het vrouwtje.
<BR>
<BR>Fred
User avatar
Guest

meerkoeten met jong in Januari.

Post by Guest »

Beste, ook hier in westvlaanderen (Belgie) werd op 5 januari, in een periode van hevige vorst, een juveniele waterhoen ontdekt, met nog roestkleurige dons op de kop!
<BR>Alles kan dus.
<BR>mvg
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

meerkoeten met jong in Januari.

Post by DusanB »

Vandaag een Oostelijke Kraagtrap in West Vlaanderen!
<BR>Inderdaad, in Belgie kan alles!
<BR>
<BR>Dusan
<BR>
<BR>
<BR>On 2003-01-19 10:18, Anonymous wrote:
<BR>Beste, ook hier in westvlaanderen (Belgie) werd op 5 januari, in een periode van hevige vorst, een juveniele waterhoen ontdekt, met nog roestkleurige dons op de kop!
<BR>Alles kan dus.
<BR>mvg
User avatar
bkoks
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 24 Nov 2002, 00:00

meerkoeten met jong in Januari.

Post by bkoks »

Beste mensen,
<BR>
<BR>Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar wat mij opviel in deze "discussie" rond meerkoeten met een jonkie in de winter dit. Het kan inderdaad (in de stad mn.), in het buitengebied is dit al een stuk minder waarschijnlijk, na etttelijke vorstperiodes (inderdaad Jan Allex) kun je het nagenoeg schudden maar wat toch echt de doorslag geeft is dat meerkoeten met een dergelijk ukkie toch echt niet op het zoute water zitten; gaat zo´n ukkie nog eerder dood dan anders. Gewoon een dodaars die vlakbij wat meerkoeten zat, ook erg leuk trouwens...
<BR>
<BR>Ben Koks
<BR>
<BR>ps. meerkoeten zijn gedurende alle jaargetijden territoriaal en hebben vaker een hekel aan eenden..
<BR>
<BR>
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 26 guests