Bengaalse Oehoe weggevlogen

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

User avatar
Simone
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 17 Jun 2006, 23:00

Bengaalse Oehoe weggevlogen

Post by Simone »

Hallo Allemaal,
We zijn ten einde raad. Gisteren is onze Bengaalse Oehoe weggevlogen, omdat ze schrok van een maaimachine.
We hebben haar niet weer gezien.
We wonen in Friesland, omgeving Oosterwolde/Appelscha.
Heeft iemand van jullie een idee waar we dit nog meer kunnen melden, behalve bij Amivedi, Politie, plaatselijke valkeniers etc. Het is hier een populair fietsgebied, dus we hopen op waarnemingen.
Weet iemand verder of er ook een dergelijk forum als deze in Friesland is?
Bij voorbaat dank.
Groet,
Simone
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

De vraag is, wie begint over dit onderwerp de voor de hand liggende meta-discussie?

Jan Allex
User avatar
Simone
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 17 Jun 2006, 23:00

Post by Simone »

arenaria wrote:De vraag is, wie begint over dit onderwerp de voor de hand liggende meta-discussie?

Jan Allex
Zullen we dat doen als ze weer terug is?
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Nou, mijn vraag was wie die discussie zou beginnen - ik heb er geen zin aan.

Jan Allex
User avatar
Simone
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 17 Jun 2006, 23:00

Post by Simone »

arenaria wrote:Nou, mijn vraag was wie die discussie zou beginnen - ik heb er geen zin aan.

Jan Allex
Ik vroeg om hulp, niet om een discussie. Beetje jammer, dit en niet terzake doende. Is de vogel echt niet mee geholpen.
User avatar
Simone
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 17 Jun 2006, 23:00

Post by Simone »

klaas wrote:Beste Simone,

Hopelijk wordt jullie Bengaalse Oehoe (is het Bubo bengalensis?) snel weer teruggevonden.
In Drenthe heb je de site www.avifaunadrenthe.nl.
In Friesland (maar ook daarbuiten) wordt de site www.lauwersmeer.com door erg veel vogelaars gelezen. Je kunt Rommert Cazemier (rommert@lauwersmeer.com) even een mailtje hierover sturen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk
Geweldig Klaas, bedankt!!

Het is inderdaad de Bubo Bengalensis! Nachtelijke zoektochten halen helaas al twee dagen niks uit. Waar ze ons normaal gesproken de oren van de kop 'kletst', blijft het nu stil.

Ik sta nu op het punt om weg te gaan. Ik zal Rommert vanmiddag even mailen. Nogmaals bedankt.
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Post by hansl »

Dit heeft toch niets met natuurbeheer te maken???? Of ben ik nou gek!
Direct verbieden die hele uilenhandel! Nu hebben ze ons nodig als er een uil is weggevlogen, en normaal staan ze op de loer om wilde vogels weg te vangen. Dank Veerman...
Het is een heel stuk terug naar zijn eigen verspreidingsgebied, maar ik hoop dat de vogel het red, net zoals alle andere in kooien gehouden vogels......
User avatar
Simone
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 17 Jun 2006, 23:00

Post by Simone »

justin wrote:Dit heeft toch niets met natuurbeheer te maken???? Of ben ik nou gek!
Direct verbieden die hele uilenhandel! Nu hebben ze ons nodig als er een uil is weggevlogen, en normaal staan ze op de loer om wilde vogels weg te vangen. Dank Veerman...
Het is een heel stuk terug naar zijn eigen verspreidingsgebied, maar ik hoop dat de vogel het red, net zoals alle andere in kooien gehouden vogels......
Wilde uilen vangen??? Volgens mij begrijp je het niet helemaal.

Een Bengaalse oehoe zie je hier niet zo gauw vliegen, denk ik.

Maar samen met jou hoop ik dat de vogel het redt inderdaad. Maar dat zal niet zonder ons kunnen.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

Simone wrote:
justin wrote:Dit heeft toch niets met natuurbeheer te maken???? Of ben ik nou gek!
Direct verbieden die hele uilenhandel! Nu hebben ze ons nodig als er een uil is weggevlogen, en normaal staan ze op de loer om wilde vogels weg te vangen. Dank Veerman...
Het is een heel stuk terug naar zijn eigen verspreidingsgebied, maar ik hoop dat de vogel het red, net zoals alle andere in kooien gehouden vogels......
Wilde uilen vangen??? Volgens mij begrijp je het niet helemaal.

Een Bengaalse oehoe zie je hier niet zo gauw vliegen, denk ik.

Maar samen met jou hoop ik dat de vogel het redt inderdaad. Maar dat zal niet zonder ons kunnen.
Nu word ik toch wel een beetje nieuwsgierig. Hoe ben je aan die Bengaalse Oehoe gekomen, Simone?

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Eindelijk, de meta-discussie komt op gang! Zou het bestuur zich misschien kunnen en willen roeren, de Vereniging Avifauna Groningen heeft namelijk in de statuten staan dat zij er is voor vogelbescherming en bestudering! Hier ligt toch een opening, dacht ik?

Jan Allex
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

Post by hansl »

Idd Jan Alex het houden van vogels m.u.v. wetenschappelijke doeleinden heeft niets met avifauna groningen te maken. Vooral mensen die zo dol zijn om een Bengaalse Oehoe te houden.
En ja mevrouw Simone, diverse mensen die zo'n bizarre soorten houden als u, staan met regelmatig te watertanden om wilde uilen in Nederland te strikken voor in de eigen prive-collectie. Om vervolgens het arme dier vol te proppen, en oh wat zingt die dan mooi he! wat zielig is het dan dat de vogel wegvliegt, zijn goed recht. Ik wil ook niet in een gevangenis gehouden worden, net zoals u Oehoe! Terecht dat ie wegvloog!
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

arenaria wrote:Eindelijk, de meta-discussie komt op gang! Zou het bestuur zich misschien kunnen en willen roeren, de Vereniging Avifauna Groningen heeft namelijk in de statuten staan dat zij er is voor vogelbescherming en bestudering! Hier ligt toch een opening, dacht ik?

Jan Allex
Hm, Jan Allex,

Ik zit nu al een paar weken voor de TV en beluister Marco van Basten, Leo Beenhakker, Dick Advocaat en Guus Hiddink. Van voetbal heb ik ook helemaal geen bal verstand. Maar ik zie wel dat de werkelijkheid er soms anders uitziet. En op enige momenten juich ik.
En soms is het ook fijn als een geroofde vogel het leven kan blijven behouden.
Natuurlijk zou ik het liefst zien dat zo'n exotische Uil zou zijn gebleven waar ie thuis hoort.

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Het gaat hier niet om mijn mening en discussie met kooivogelcipiers is zinloos.

De inhoud van de website is de verantwoording van het bestuur - ik meen toch dat dat op de laatste of voorlaatste ALV duidelijk is uitgesproken en in de notulen opgenomen.

Als het zo is dat het bestuur vindt dat de website ook beschikbaar is voor oproepen in het kader van weggevlogen en ontsnapte kooivogels, dan zal ik overwegen mijn lidmaatschap van de VAG op te zeggen.

Bestuur! Bestu-huur!!! Bestuuuuuuur-huurr! Dit is jullie website, de leden snakken naar een reactie. En Ana, mocht jij in het bestuur gaan, ik zou het van harte toejuichen, maar dat is, meen ik, nog niet zo ver.

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Post by anaburen »

arenaria wrote:Het gaat hier niet om mijn mening en discussie met kooivogelcipiers is zinloos.

De inhoud van de website is de verantwoording van het bestuur - ik meen toch dat dat op de laatste of voorlaatste ALV duidelijk is uitgesproken en in de notulen opgenomen.

Als het zo is dat het bestuur vindt dat de website ook beschikbaar is voor oproepen in het kader van weggevlogen en ontsnapte kooivogels, dan zal ik overwegen mijn lidmaatschap van de VAG op te zeggen.

Bestuur! Bestu-huur!!! Bestuuuuuuur-huurr! Dit is jullie website, de leden snakken naar een reactie. En Ana, mocht jij in het bestuur gaan, ik zou het van harte toejuichen, maar dat is, meen ik, nog niet zo ver.

Jan Allex
Jan Allex,

Ik ben er niet goed van op de hoogte wat de afspraken zijn over de verantwoordelijkheden mbt het vogelgebeuren in Groningen.
Ik heb nogal wat pagina's gebouwd de laatste tijd voor de website www.avifaunagroningen.nl omdat ik mij betrokken voel bij de doelstellingen van avifauna en omdat ik Henk de Lange wilde ontlasten.

En nee, ik ga ik niet in het bestuur, want ik weet nog steeds bitter weinig van vogeltjes.
Wat betreft oproepen in het kader van weggevlogen en ontsnapte kooivogels: ik vind het geen probleem als mensen dat soort oproepen hier doen. Ik zou het mooi vinden als iemand uitlegde hoe er hier tegenaangekeken wordt. Zonder dat we boos worden.

Ana
User avatar
Simone
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 17 Jun 2006, 23:00

Post by Simone »

Justin, je weet kennelijk niet waarover je praat. Als je niet totaal op de hoogte bent, is het misschien zinvoller om niet alles en iedereen over één kam te scheren. Als ze nl. in een kooi had gezeten, kon ze niet wegvliegen hè... maargoed, verspilde moeite waarschijnlijk.

Ik hoor het graag als onze oehoe waargenomen wordt. Dat is in ons belang, maar vooral in het belang van de oehoe. Ze kan nl. niet in het wild overleven. En of je het nou eens bent met het feit dat wij een (overigens in gevangenschap geboren) uil houden, jullie gezamenlijke liefde voor vogels zou jullie toch moeten doen inzien, dat het voor deze vogel beter zou zijn, als ze weer bij ons zou zijn.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests