Inspraakavonden Natura 2000-gebieden

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
tjuk
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 13 Jul 2005, 23:00

natuurbeheer

Post by tjuk »

beste Avifaunaleden,

Klaas van Dijk plaatst met recht en reden een mededeling over het nieuwe aanwijzingsbesluiten Natura 2000 en het bijhorende inspraaktraject. Als vereniging hebben we daarover de nodige stukken ontvangen van het ministerie van LNV. Het bestuur beschikt inmiddels ook over de eigenlijke aanwijzingsbesluiten, binnen onze provincie betreft het met name de gebieden van Leekstermeer en Zuidlaardermeer. Over het Lauwersmeer waren nog geen concrete besluiten beschikbaar, die komen hopelijk binnenkort, ze zitten in een zgn. tweede tranche. Intussen heb ik contact gehad met de wetlandwachten van Leekstermeer en Zuidlaardermeer. Zoals het nu staat, gaan beiden naar de hoorzitting op 7 februari in Paterswolde, zelf zal ik er zijn namens Avifauna. Inspreken kan mondeling zowel als schriftelijk. De aanwijzingsprocedure loopt al veel langer en tot nu toe hebben we volstaan met het geven van schriftelijke inspraakreacties. Nu, in de definitieve aanwijzing, gaat het niet alleen om de gebieden en de gebiedsbegrenzingen maar ook om het soort beheer per gebied en om de vaststelling van de doelsoorten. Die twee dingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, kort en goed: het gaat nu echt ergens over. We zijn daarom van plan om van de mondelinge inspraakmogelijkheid gebruik te maken en er waar nodig nog een schriftelijke reactie toe te voegen. In het algemeen kan ik wel vaststellen, dat het stuk op zich een goede stap vooruit is die krachtige steun verdient. De natuurbescherming zal waarschijnlijk ook alles uit de kast moeten halen om de aanwijzingsbesluiten ongeschonden te houden omdat ze ingrijpende invloed hebben op de planologie van de aangewezen gebieden. De agrarische en de recreatieve sector hebben gewoon andere belangen.
Als de aanwijzing eenmaal een feit is, komt er overigens nog meer werk aan de winkel omdat de provincie aangewezen is als uitvoerder en ook dan krijgen we weer te maken met behartigers van andere belangen. We houden de vereniging op de hoogte als er iets nieuws te melden is.

Namens het bestuur van Avifauna,
Marinus Brijker
User avatar
ahospers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 03 Feb 2003, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Niet zoveel speelruimte meer

Post by ahospers »

Hoi, Ik had niet de indruk dat er nog veel aan de plannen veranderd kon worden..al werd het punt van Avifauna over het Leekstermeer wel goed bekeken.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests