Voor 3 weken een energiemeter gratis energiemeter

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
ahospers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 03 Feb 2003, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Voor 3 weken een energiemeter gratis energiemeter

Post by ahospers »

Is er nog iemand die voor 3 weken een energiemeter gratis wil huren ? Je kunt daarmee je energieverbruik bepalen van
-koelkast
-standby videorecorder
-standby TV
-standby oplaadapparaat telefoon
- energie verbruik laptop tov desktop (factor 2 verschil minimaal)

Je ondekt bijvoorbeeld dat een vriezer (600 liter ?) van 40 jaar oud helemaal niet zoveel energie verbruikt...Dit is waarschijnlijk te danken aan de zeer koele standplaats in de kelder.

Het gebruik is gratis en na drie weken moet je de meter doorgeven aan een ander of terugsturen naar milieucentral.

Over een paar dagen moet ik mijn exemplaar inleveren.

1. http://www.lage-energierekening.nl/pagi ... is%20weten
2. http://www.consument-en-energie.nl/
3. http://www.milieucentraal.nl/
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Hoi Andre e.a.,

Ik heb zo'n apparaat al eens een tijdje gehad. Bij mij was de koel-vriescombinatie wél een grote verbruiker evenals verrassend! de CV-ketel. Samen goed voor bijna de helft van ons elektriciteitsverbruik. Ik ben sindsdien op zoek naar een nieuwe koel/vriezer, maar heb nog geen gevonden. Ik wil namelijk ook een stílle koelkast, maar daar weten verkopers doorgaans niets van, dus ik ben nog zoekende.
Die energiemeter is trouwens wel een leuke methode om je gebruik door te lichten. Hoewel, met wat gewoon rekenwerk kom je ook een eind.
Bedenk bijvoorbeeld dat kleine lampjes vaak grote verbruikers zijn en één lamp van 100 watt geeft aanzienlijk meer licht dan drie van 40 watt.
En wat je ook niet moet vergeten is dat bijna 80% van ons energieverbruik in consumptie-artikelen zit. Dus energie besparen is konsuminderen!

Gr. A
User avatar
Sebastiaan_Elema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 02 Sep 2005, 23:00

Post by Sebastiaan_Elema »

Beste Aart,

Het aantal decibels wat een koelkast produceerd word pas aangegeven op het A-label wanneer deze boven de norm valt. Deze A-labels moeten verplicht aanwezig zijn op de koelapparatuur aangeboden in de winkels.
Gezien het feit dat de meeste moderne koelkasten erg stil zijn word dus bijna nooit aangegeven hoeveel decibel een koelkast heeft.

Let op: een No-frost koelkast zal altijd meer lawaai maken als een "gewone".
Tevens dient koelapparatuur ook waterpas te staan!
Hoe meer inhoud hoe meer lawaai!

Wanneer je een telefoonnummer wenst van een specifieke leverancier
(Zanussi, Miele ED) mail me dan maar even! Die weten hierover meer te vertellen!

Mvg Sebastiaan Elema
User avatar
ahospers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 03 Feb 2003, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Koelkastcombinatie idd

Post by ahospers »

Voor uit Aart, ik moet toegeven, de vriezer stond bij mijn ouders..hier in Groningen was de koelkast/vriezer (70 liter vriesvak) (ook vrij oud, 20 jaar ? ) wel degelijk grote gebruiker (200 euro per jaar geloof ik), samen met de PC en monitor. Een laptop zal al snel wonderen doen.

Trouwens, deze laptop (1 maand oud, Dell) gebruikt, ondanks een Dual Intel slechts 20 -30Watt en uit was ook echt uit.
Het sluimerverbruik (dus laptop uit maar voeding nog steeds in de meter) 0 Watt..maar dat zal ik nog even overmeten.
Sommige koelkasten verbruiken uit 0Watt terwijl anderen nog steeds 17 Watt pakken..


En nu de leukste..een ontdooide tafelmodel koelkast gebruikte 20% meer energie na het ontdooien dan ervoor, toen het volledige vriesvak een ijsklomp was...
User avatar
ahospers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 03 Feb 2003, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Post by ahospers »

Ik hoop toch dat iemand op onderstaande
'En nu de leukste..een ontdooide tafelmodel koelkast gebruikte 20% meer energie na het ontdooien dan ervoor, toen het volledige vriesvak een ijsklomp was...'
een antwoord heeft..hoe dat nu toch weer kan. Verder heb ik in een stekkerdoos drie opladers gestopt en de stekker in de meet apparatuur. Al hoewel de opladers wel warm worden meet de electriciteitsmeter geen stroomverbruik..hoe kan dit nu weer ?
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Andre, e.a.,

Het verbruik is mischien te gering om weer te geven. Misschien als je wat langer meet dat hij toch wel bijv. het totaalverbruik in een of twee uur geeft.
Ben je je meter trouwens al kwijt?
Wat ik zei over ons totale energieverbruik klopt natuurlijk. Desondanks heeft het wel zin om op de kleintjes te letten. Als we met zijn allen een paar procent kunnen besparen scheelt dat toch al gauw een kerncentrale. Ik geloof dat de werkzame kerncentrales in Nederland slechts drie procent bijdragen aan de totale elektriciteitsopwekking.
Als we dan met zijn allen nog een paar procent besparen maken we in een klap alle windparken (vogelgehaktmolens) overbodig. Deze leveren gezamenlijk nu geloof ik nog geen procent van de totale elektriciteitsproduktie.
Weten jullie trouwens dat er een zeer grote windmolen gepland staat bij de trektelpost in de Eemshaven? Waar jaarlijks miljoenen vogels op de voorjaarstrek langskomen, mag straks een macabere gehaktmolen zijn werk doen! En als je denkt dat deze windgehaktmolen kolencentrales of kerncentrales overbodig maakt dan kom je bedrogen uit. Een of misschien wel twee kolencentrales komen vlakbij de molen(s) te staan. En als het aan de VVD ligt ook nog een kerncentrale.
Dus je weet wat je te doen staat: besparen, besparen, besparen!
Laat die miljoenen verdienende Boersma's en andere energieboeren maar failliet gaan!

A.
User avatar
ahospers
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 36
Joined: 03 Feb 2003, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Post by ahospers »

ja, ik heb een opvolger voor de meter gevonden. Maar wat minder reacties gekregen dan verwacht..
Maar wat vinden de Duitse vogelaars dan van al die windmolens ? Daar moet het probleem toch groter zijn dan die ene bij de Eemshaven (trouwens..daar staan er nu toch ook al wat ?)
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Ja, er staan al een heleboel in de Eemshaven die op zijn tijd slachtoffers eisen, maar ze willen nu op de uiterste punt waar de stuwing van de vogeltrek maximaal is een geweldig bakbeest neerztten.
Natuurlijk zullen de meeste vogels er om heen vliegen of gewoon eerder oversteken, maar vooral met harde wind ontstaan de problemen. De wieken draaien snel en de vogels hebben minder stuur over de richting die ze willen. Ik zag eens bij Lauwersoog hoe een van de relatief kleine molens een grote meeuw in de lucht in een keer in tweeën kliefde.

A.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests