Kunstnest voor visarend

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Kunstnest voor visarend

Post by hdelange »

Persbericht:

HAREN - Het Groninger Landschap plaatst woensdagmiddag een kunstnest voor de visarend langs de oevers van het Zuidlaardermeer.

Jaarlijks wordt het Zuidlaardermeergebied bezocht door visarenden. Het afgelopen jaar heeft een paartje visarend de hele zomer in de omgeving van het Zuidlaardermeer rond gezworven.
Ook landelijk is de trend waarneembaar dat de aantallen visarenden steeds meer toenemen.
Hoewel de voedselvoorziening op de meeste plaatsen goed voor elkaar is, broedt de visarend tot op heden nog niet in Nederland. Het ontbreekt aan goede nestgelegenheid. De visarend zoekt vooral op rustige locaties hoge oude bomen met een open top, dichtbij visrijk water uit om tot broeden te komen. In Duitsland zijn goede resultaten bereikt met kunstnesten.

Het Groninger Landschap bouwt het kunstnest in het rietland van Leinwijk. Of het kunstnest ook daadwerkelijk succesvol wordt, is vooraf niet te zeggen.

Michel Krol, beheerder van Het Groninger Landschap is trots op dit nest "Het zou echt een kroon op ons werk zijn als de visarend hier tot broeden zou komen".

Nadere informatie bij:
Stichting Het Groninger Landschap
Michel van Roon
medewerker Communicatie
Rijksstraatweg 333
9752 CG HAREN
telefoon (050) 313 59 01
telefax (050) 313 89 79
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

visarend

Post by meeuwiss »

Een goed streven van het Groninger Landschap.
Wat mij opvalt de laatste jaren is dat visarenden de onner- en oostpolder steeds minder bezoeken. Een aantal jaren terug waren een of meer visarenden tijdens voor- en najaarstrek o.m. vaak te vinden op de hoogspanningsmasten rond de petgaten langs de Osdijk. Soms zelfs drie tegelijk.
Ik heb wel een vermoeden waarom de visarenden hier wegblijven:
de jachtdruk in de polders is er erg hoog. Het hele jachtseizoen wordt er door slechts enkele jagers intensief gejaagd o.m. op houtduiven.
Met eigen ogen heb ik kunnen zien dat pleisterende Visarenden en grote zilverreigers ervan door gingen als het jachtgeweer begon te knallen onder de hoogspanningsmasten.
Het Groninger Landschap staat mogelijk ook vrij machteloos tegen deze jachtdruk, maar het is wel een eerste vereiste dat een visarendenpaar ongestoord kan vissen, bijvoorbeeld in de petgaten.
Guido Meeuwissen
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Tja, ik weet het niet. Er is, naar ik meen te weten, geen enkele aanwijzing dat de Visarend ooit in Nederland heeft gebroed, waarom moet het anno 2008 met een kunstnest gestimuleerd worden?

Van mij mag het, maar ik vraag me af hoeveel animositeit zoiets bij vissers zou oproepen.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

visarenden

Post by meeuwiss »

Hoi Klaas,
In ieder geval 1 medestander!
Ik weet het niet Klaas of het makkelijk is de intensieve jacht in de Onner/Oostpolder te verbieden, al vallen deze polders 100x onder Natura 2000 gebieden. Jachtrechten zijn niet zo eenvoudig te ontnemen.
Zoals geschetst was het me opgevallen dat Visarenden het Zuidlaardermeergebied en dan met name rond de Osdijk gaan mijden als de pest. De Hoogspanningsmasten bij de Osdijk waren de favouriete slaapplaatsen en eetplekken van 1 of 2 Visarenden. Vis werd gemakkelijk gevangen in de petgaten. Al enkele jaren zie ik ze nog maar zelden op deze masten zitten. Meestal kortdurend, vooral als er weer gejaagd is.
De beheerder van het Groninger Landschap controleert wel of de jagers niet in de GLS natuurgebieden schieten, soms staan ze net op de grens.
Het oprichten van een nestpaal is een eerste stap, alleen de volgorde is wellicht verkeerd.
Zou een mooi agendapunt zijn voor Avifauna Groningen.
Guido Meeuwissen
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ik ben ook tegen jacht, heel erg tegen.

Ook ben ik erg tegen het concept maakbare natuur: hier mogen de Bevers, daar de Kraanvogels en daar de Visarenden. Goddank regelt de natuur het meestal gewoon zelf, de Oostvaardersplassen waren industriegebied, maar daar dacht de natuur anders over. Eemshaven dito, maar is helaas erg op zijn retour.

De Zeearenden kwamen op eigen houtje, terwijl Vogelbescherming en WWF nog aan de vergadertafel zaten te bakkeleien over waar de kunstnesten het beste konden worden geplaatst.
De Wilde Zwaan broedt sinds twee jaar op eigen initiatief in Drenthe en de Kraanvogel is het ook daar gaan doen, terwijl de instanties hen eigenlijk in Natuurpark Lelystad wilden hebben ... Jammer voor die instanties.

Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat ik tegen een broedende Visarend in de Onnerpolder ben, echt niet, lijkt me heel leuk en ik zal zeker gaan kijken als het ervan komt. Maar toch denk ik dat ze echt wel zullen komen als ze dat zelf willen.

Jan Allex
User avatar
andreb
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 79
Joined: 18 Dec 2004, 00:00
Contact:

Post by andreb »

Leuk idee , alleen jammer dat RTV noord er weer een potje van maakt .

Andre
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hoi Andre,

hierbij het linkje naar het item van rtvnoord.

Leuke plaatjes :? zijn erbij gezocht.

http://rtvnoord.nl/streaming/streamingt ... sarend.asf

groeten,

Henk
User avatar
ahut
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2008, 00:00

Post by ahut »

Beste vogelaars,

Vind het prachtig dat er over dit onderwerp serieus gediscusceerd word, zeker ook om de rust in onze gebieden, dit onderwerp ligt ook zeker niet onderaan de stapel bij ons.
Misschien is het aardig als jullie dit punt op de agenda zetten voor de vergadering dat er 1 of 2 vertegenwoordigers van het Groninger Landschap aanwezig zijn.

Vriendelijke groeten: Alwin Hut.
Beheermedewerker Het Groninger Landschap.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Op de een of andere manier gaat deze thread al vanaf het begin niét over kunstnesten voor Visarend/African Fish Eagle. Is er een manier om de titel te veranderen in zoiets als 'Jacht in de Onnerpolder'?

Jan Allex
User avatar
ahut
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2008, 00:00

Post by ahut »

Een duidelijk storende factor in de polders, daar kunnen we
wat aan doen.
Laten we het dan " nu nog rust in de polders" noemen.
User avatar
ahut
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2008, 00:00

Post by ahut »

Klaas bedankt, jouw verhaal is een correcte aanvulling over hoe het voor een deel in elkaar steekt in de polders.
Wij van het Groninger Landschap blijven graag op de hoogte van verstorende actieviteiten in onze polders, met dit soort meldingen kunnen wij weer actie's ondernemen dat er voor kan zorgen dat de polder optimaal kunnen functioneren voor de flora en fauna, waar ze uiteindelijk voor bedoeld zijn.

Alwin Hut.
Beheermedewerker Het Groninger Landschap.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Hoe zit het eigenlijk met het kunstnest?

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 30 guests