krooneendenvraagje

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Plaats reactie
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Contacteer:

krooneendenvraagje

Bericht door anaburen » 04 dec 2018, 12:28

Hi,

In oktober/november van dit jaar zat er in de vijver bij het Van Brakelplein een krooneend die in deze periode een flinke gedaanteverandering onderging. Op 12 oktober en op 2 november heb ik foto's van hem gemaakt.

krooneend_12-10-2018_02-11-2018.jpg
krooneend_12-10-2018_02-11-2018.jpg (288.96 KiB) 109 keer bekeken
Inmiddels is hij weg heb ik begrepen.
Mijn vraag: Was dit nou een adulte man in eclips of een jongetje op weg naar volwassenheid?

groet
Ana

klaas
Vogelaar
Vogelaar

Re: krooneendenvraagje

Bericht door klaas » 04 dec 2018, 17:22

Beste Ana,

Tegenwoordig kijk ik voor het antwoord op dit soort vragen vaak als eerste op http://blascozumeta.com/species-files/, maar helaas is daar (nog) niets te vinden over Krooneend.

Volgens Cramp & Simmons (deel 1, herdruk uit 1980) heeft een adult mannetje in eclipskleed een 'all-red bill' en daar is volgens mij op beide foto's niet sprake van. De iris is volgens mij ook niet rood, terwijl in de Cramp staat dat adulte mannetjes in eclipskleed een 'redder eye' hebben (dus t.o.v. vrouwtjes [in eclipskleed]).

Volgens de Cramp hebben adulte mannetjes een 'bright-red bill' en hebben adulte mannetjes een 'red eye'.

Bij juvenielen staat in de Cramp dat de snavel van de jonge mannetjes 'black-brown, becoming red during 1st winter' is, en staat bij het oog van de jonge mannetjes 'brown, becoming red-brown or red during 1st winter'.

Dus volgens mij gaat het hier om een jong mannetje. Ik moet onmiddellijk toegeven dat ik geen ervaring heb bij het op leeftijd brengen van Krooneenden. Wellicht kunnen anderen hier ook hun mening over geven.

Klaas

anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Contacteer:

Re: krooneendenvraagje

Bericht door anaburen » 06 dec 2018, 14:02

Bedankt Klaas!
Inmiddels heb ik een foto gevonden van een man in eclips: https://waarneming.nl/waarneming/view/85778228#
Die ziet er heel anders uit, dus het moet een jongetje zijn geweest.

groet
Ana

Plaats reactie