ransuil?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Bernadette
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 15 Feb 2006, 00:00
Location: Groningen
Contact:

ransuil?

Post by Bernadette »

Dag allemaal,
Ik kijk heel raar tegen deze door mij veronderstelde Ransuil aan: oogkleur (lijkt geel), 'gezicht', streping op de borst. Hij leek me ook vrij groot. Zat maandagmiddag tot donker achter ons huis in de Korrewegwijk in een kale boom. Ik heb hier nooit eerder een ransuil gezien. Is vooralsnog ook niet teruggekeerd.
Eerlijk gezegd moet ik aan een Velduil denken, maar dat is niet het eerste wat je hier verwacht. Kan iemand mij verder helpen? Er zijn meer foto's maar die zijn niet veel beter dan deze.
Bernadette
uil 08031.jpg
uil 08031.jpg (310.74 KiB) Viewed 7445 times
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: ransuil?

Post by Wilster »

Ja (h)oor, dit is een ransuil. Foto is duidelijk genoeg. Je kunt de 'oortjes' mooi zien. De engelse naam is dan ook long-eared owl. Dit is de meest algemene uilensoort en mijdt bepaald niet de menselijke omgeving.
Zie ook de slaapplaatstelling voor ransuilen, waarvoor elders op deze website aandacht wordt gevraagd.

Arjo
User avatar
andreb
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 79
Joined: 18 Dec 2004, 00:00
Contact:

Re: ransuil?

Post by andreb »

Waarom is dit een Ransuil eigenlijk ?
Doet mij aardig aan een Velduil denken .

Andre
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: ransuil?

Post by Wilster »

Bij het determineren van vogels moet je altijd eerst uitgaan van het meest waarschijnlijke. Aangezien een velduil tegenwoordig wel erg zeldzaam is en op deze lokatie sowiezo onwaarschijnlijk is het niet logisch om deze soort als eerste te bekijken.
Ransuilen zijn veel algemener en het is niet ongewoon om ze op een dergelijke lokatie aan te treffen.
En als je dan naar de foto kijkt en ook nog ziet dat deze uil duidelijk oortjes heeft .....

Maar goed, dat had ik allemaal ook al in mijn eerdere reactie aangegeven.

Arjo
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Re: ransuil?

Post by polifinario »

Lijkt mij ook een velduil, gele ogen, het masker, de veren naast de snavel, de staart en de oor(veer)pluimen.
Op bijv. birdpix.nl kan je plaatjes zien die er veel op lijken.
Mooie waarneming !

Groeten,
Erik Bazuin
User avatar
andreb
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 79
Joined: 18 Dec 2004, 00:00
Contact:

Re: ransuil?

Post by andreb »

Arjo

Volgens mij gaan kenmerken voor het waarschijnlijke ?
Met andere woorden , alles kan overal .
Een groepje Spaanse mussen in de Eemshaven is niet waarschijnlijk maar het gebeurde wel mooi !!

Andre
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: ransuil?

Post by Wilster »

Eerst even een reactie op Andre: ja natuurlijk zijn kenmerken belangrijk en kan je alles overal aantreffen. Of zoals een ervaren vogelaar mij zo'n dertig jaar geleden al eens zei in reactie op een wat onwaarschijnlijke waarneming van mijn kant: tsja, vogels hebben vleugeltjes.
Sinds die tijd heb ik dan ook een hekel aan zeldzaamheden en onwaarschijnlijke waarnemeningen..... :)

En dat leidt blijkbaar tot enige verblinding af en toe: gezien de andere reacties en het daarna opnieuw bekijken van de foto, moet ik toch erkennen dat ik wellicht/waarschijnlijk (ik wordt nu maar voorzichtig) fout zit met mijn ransuil. Toch een velduil. En op een onwaarschijnlijke plaats.
Tsja, vogels hebben vleugeltjes...

Arjo
User avatar
tpdik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 17
Joined: 06 Jan 2003, 00:00
Location: groningen
Contact:

Re: ransuil?

Post by tpdik »

Moeilijk te zien door het inzoomen, gele ogen, kleine pluimpjes, donkere gezichtsmasker.
In eerste instantie dacht ik een Ransuil.
Ook die hebben bij tijd en wijle kleine pluimpjes, doordat deze "uitvallen ", en opnieuw gaan groeien.
Jammer dat die er niet meer zit.

Tja, zeg het maar.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: ransuil?

Post by marnixjonker »

gele iris = Velduil
oranje iris = Ransuil

Leuk zo in de stad! Misschien is het toch leuk om die andere foto's toch toe te voegen?
User avatar
tpdik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 17
Joined: 06 Jan 2003, 00:00
Location: groningen
Contact:

Re: ransuil?

Post by tpdik »

Velduil dus.
Zou ook graag de andere foto's willen zien.
Toch wel bijzonder, dat hij in de stad "bivakkeerde " .
Vanwege de kou misschien ?
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: ransuil?

Post by Wilster »

join the club... :wink:

Ik heb inmiddels begrepen dat het wel eens vaker voorkomt en dat ze dan vaak samen roesten met ransuilen.

Arjo
Hilbrand Schoonveld
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 16 Nov 2008, 19:29

Re: ransuil?

Post by Hilbrand Schoonveld »

hoi mensen
inderdaad is het voor zover ik het kan zien dezelfde vogel als die ik hier geprepareerd voor me heb staan, een Velduil dus.Hele leuke waarneming die, zoals Rein al eerder memoreerde ,toch vaker in de bebouwde kom wordt waargenomen.

Hilbrand
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests