Determinatie

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Determinatie

Post by Fred van Maurik »

Hallo allemaal,

Vanmiddag tijdens rondje door het Boterdieppark thv de Hornbach, hoorde ik dit vogeltje. Ik kon op dat moment enkele foto's maken waarna hij verdween.
De zang van de vogel leek niet op de Tjiftjaf of Fitis, het was een herhalende tonen reeks wat wel steeds hetzelfde was.
Ik heb vogelgeluiden beluistert welke op de cd's Oiseaux d'europe et du maghreb staan maar kan geen gelijkende vinden
Enkele kenmerken van de vogel: lichte pootjes, wenkbrauw streep

Misschien dat het toch een Tjiftjaf of Fitis is (waar hij wel erg veel op lijkt), maar dan is het geluid nog niet ontwikkeld

groet

Fred
26-07-2010 Onbekend 0313.jpg
26-07-2010 Onbekend 0313.jpg (254.74 KiB) Viewed 6187 times
26-07-2010 Onbekend 0315.jpg
26-07-2010 Onbekend 0315.jpg (253.39 KiB) Viewed 6187 times
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Determinatie

Post by Fred van Maurik »

Vanavond nog een paar foto's kunnen maken van het vogeltje, misschien dat deze beter zijn

groet

Fred
27-07-2010 Onbekend 0337.jpg
27-07-2010 Onbekend 0337.jpg (442.38 KiB) Viewed 6118 times
27-07-2010 Onbekend 0334.jpg
27-07-2010 Onbekend 0334.jpg (417.41 KiB) Viewed 6118 times
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Determinatie

Post by Fred van Maurik »

vanavond de zang van het vogeltje opgenomen via de mobiele telefoon en daarvan een sonogram gemaakt
sonogram.jpg
sonogram.jpg (106.36 KiB) Viewed 6100 times
Spectrum.jpg
Spectrum.jpg (257.95 KiB) Viewed 6100 times
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: Determinatie

Post by batman »

Dag Fred,

Sonogrammen zeggen de meeste mensen niet zoveel. Als je een afspeelbaar geluidsbestand plaatst wordt het een stuk makkelijker om te beoordelen wat jouw mystery bird zou kunnen zijn.


Vriendelijke groet,

Rob
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Determinatie

Post by Fred van Maurik »

Dankzij Anna, hiermee het geluidsbestand (volg de link)

http://www.avifaunagroningen.nl/site/gr ... /vogel.mp3

groet

Fred
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: Determinatie

Post by reneoosterhuis »

Hallo Fred,

Ik zou gaan voor een alarmerende Tjiftjaf met een nest met jongen in de buurt. Zeker als je op twee verschillende tijdstippen de vogel op dezelfde plek bent tegen gekomen is de kans groot dat de vogel er een nest in de buurt heeft.

Tjiffen gaan enorm te keer als je in de buurt van hun nest komt (zowel in de nestbouwfase als in de jonge fase).

Rene
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Determinatie

Post by Wilster »

Hallo Fred,

Fitis/tjiftjaf blijft lastig. Toen ik je foto's zag leek het me al een tjiftjaf, maar helemaal zeker was ik niet. Ik begreep uit je bericht dat het om een zingende vogel zou gaan, maar nu ik het geluidsfragment heb gehoord blijkt ik dat dus verkeerd te hebben begrepen.
Een mooie roepende tjiftjaf.
Nu de zangactiviteit wat laag is, kun je dit roepje (en het er op lijkende roepje van de fitis) redelijk veel horen. Zo ergens in augustus komt er nog wel weer een kortstondige opbloei van de zangactiviteit.

Die sonogrammen geven mooi de achtergrondruis weer van het verkeer.

Arjo
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: Determinatie

Post by marnixjonker »

Hallo,

Hierbij het sonogram van deze roepende Tjiftjaf. De eerder geplaatste grafieken zijn geen sonogrammen maar zgn Waveformen: Tijdbalken waarin de opname grafisch worden weergegeven tegen de geluidsinput. In een sonogram wordt de tijd tegen de frequentie uitgezet (in kHz).

Duidelijk te zien is dat dit roepje op sonogram langzaam steil oploopt. Een roepende Fitis lijkt hier wel wat op, maar die begint veel vlakker in zn roep en loopt dat tegen het einde aan ineens heel stijl op. Dit is mooi weergegeven in het boek "The Sound Approach to Birding" op blz 26.

Groet,
Marnix
Attachments
Sonogram Tjif
Sonogram Tjif
tjif avifauna.jpg (76.32 KiB) Viewed 5949 times
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Determinatie

Post by Fred van Maurik »

Mijn hartelijke dank, weer wat geleerd ;)

groet

Fred
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests