Welke vogel ?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
JanBos
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 26 Jan 2011, 16:12

Welke vogel ?

Post by JanBos »

Ik zag op de volkstuin in Hoogezand deze vogel. Er was ook een mannetje geelgors, dus ik dacht even ''dit is een vrouwtje geelgors'', maar de snavel lijkt me te dun. Soms toch een andere vogelsoort?
Attachments
0118.jpg
0118.jpg (80.28 KiB) Viewed 3986 times
smitf
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 02 May 2009, 22:40

Re: Welke vogel ?

Post by smitf »

Lijkt mij een graspieper

Gr Frits
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Welke vogel ?

Post by Arne »

Beste Jan Bos,

Je hebt gelijk, de snavel is te dun voor een geelgors. De dunne snavels, de licht poten en de groengele indruk van de vogel zijn kenmerken voor een pieper.
Er komen in Nederland een aantal soorten pieper voor, maar de twee algemeenste in deze tijd van het jaar (voorjaar t/m najaar) zijn boompieper en graspieper.

Kenmerken voor beide soorten zijn de zeer lichte poten, een wit-gele borst met dikke zwarte streepjes, witte randjes op de vleugel (tip van de dekveren) en brede opvallende zwarte streepjes op een groene rug. Alle deze kenmerken zijn duidelijk bij jou vogel te zien. Dus Gras- of Boompieper.

Deze twee soorten lijken heel veel op elkaar, maar er is (naast de stem) nog een duidelijk verschil. De streepjes op de zijkant zijn bij een graspieper even groot (of zelfs groter) dan de streepjes op de borst. Bij een boompieper zijn deze streepjes heel fijn en dun, zoals bij jou vogel. Dus op jou foto staat een Boompieper.
Er zijn nog ander kenmerken voor Boompieper: de buik is wit, lichter dan borst en zijkant (bij een graspieper meer geel, zoals de borst). De snavel is niet heel dun (nog meer bij een graspieper) en de witte streep over het hoog (supercilium) is minder duidelijk en minder wit bij een graspieper dan bij de vogel op jou foto.

Ik hoop het is duidelijk. Anders hoor ik het graag.

Groeten
Arne
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests