Is dit een geoorde fuut of een juveniele kuifduiker

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
LucieRiekie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 13 Aug 2013, 16:15
Location: Groningen

Is dit een geoorde fuut of een juveniele kuifduiker

Post by LucieRiekie »

Hallo mensen,

Is dit een juveniele geoorde fuut of een juveniele kuifduiker?
Ik zie een hoog voorhoofd rode ogen maar geen licht gebogen snavel dus ik snap het niet meer.
Want een geoorde fuut heeft immers een licht gebogen snavel. Was trouwens in Kropswolderbuitenpolder 6 september dit jaar.

(Dit heb ik verder gevonden op soortenbank.nl over de kuifduiker: ’s Winters als Geoorde Fuut, maar zwart van kruin loopt niet door tot onder oog en wit aan kopzijden komt bijna bijeen op achterhoofd; dikkere rechte snavel. Juveniel als adult in winter, maar met bruinere bovendelen en kopzijden bruin gevlekt" dus ik denk bij dit plaatje ook aan de juveniele kuifduiker vanwege het bruin en de vlekken op de kopzijde en de plaatselijk gele snavel en verder vanwege de andere kenmerken die beschreven worden)
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Is dit een geoorde fuut of een juveniele kuifduiker

Post by meeuwiss »

Dag Lucie,
De foto die je hebt gemaakt is van een juveniele Geoorde fuut. Ook dit broedseizoen zijn er weer 100-en jongen grootgebracht in de polders rond het Zuidlaardermeer en er zwemmen nog steeds wat volgroeide jongen rond van deze soort.
De Kuifduiker broedt niet in Nederland, deze soort wordt in de winter als doortrekker vooral gezien op het zoute water. Soms ook op zoet water in het binnenland.
Een juveniele Geoorde fuut is wat geelbruiner in de hals en oorstreek dan een juveniele Kuifduiker. De Kuifduiker heeft lichte vlek op de teugel, Geoorde fuut niet. Maar zoals gezegd, de Kuifduiker broedt niet in Nederland.
Lucie, het lijkt me goed om bij het determineren van soorten, eerst eens rond te neuzen op internet en de status van de soort te bekijken. Is het een broedvogel in Nederland of niet enz.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met het zoeken naar een geschikte verrekijker.
Groet
Guido
User avatar
LucieRiekie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 13 Aug 2013, 16:15
Location: Groningen

Re: Is dit een geoorde fuut of een juveniele kuifduiker

Post by LucieRiekie »

Bedankt Guido,

Dat stukje over of ze broeden in Nederland heb ik inderdaad over het hoofd gezien :) ga sowieso de gids ook nog kopen want op internet is lang niet alles gemakkelijk te vinden.

Groet,
Lucie.

P.S. Heb een Bynolyt op het oog :D Ik meende eerst dat mijn vogelgids niet goed genoeg was dus liet die gesloten in de boekenkast liggen maar heb die er toch weer eens op nageslagen ( Handboek Vogels van Nederland door Luc Hoogenstein en Ger Meester (2009) ISBN: 978-9050112703) en daar staat het inderdaad in. Hooguit 1-2 broedgevallen in Nederland staat er in dat wel. Nu die andere gids nog aanschaffen al is het alleen al omdat ik die mee kan nemen.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests