Amerikaanse Tafeleend wild of ontsnapt?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Amerikaanse Tafeleend wild of ontsnapt?

Post by meeuwiss »

Er is al enige tijd discussie gaande over de Amerikaanse Tafeleend in het kanaal bij Noordhorn.
De vogel mist namelijk aan zijn rechtervleugel 4 toppen van de handpennen.
De vraag is hierbij: gekortwiekt of beschadigd door een ongeval. De eend kan overigens goed vliegen.
Aanvankelijk dacht ik dat de beschadiging was veroorzaakt door het knippen van de slagpennen, maar dat lijkt me
nu onwaarschijnlijk. Dan zouden de baarden meegeknipt zijn.
Weet iemand misschien een andere verklaring voor de beschadiging bij deze eend?
Groet
Last edited by meeuwiss on 10 Feb 2016, 09:40, edited 1 time in total.
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: Amerikaanse Tafeleend wild of ontsnapt?

Post by IpeWeeber »

Quido, als je een scherpere schaar gebruikt knip je de baarden ook wel mee.
Knip maar eens een bosje veren af met een scherpe schaar.
Deze ene dikke reigerveer en een stompe huishoudschaar is geen goed voorbeeld.

Ipe
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Amerikaanse Tafeleend wild of ontsnapt?

Post by meeuwiss »

Ipe,
Met mijn experiment, door de slagpennen een voor een te knippen, heb ik aangetoond dat je de baarden op de schacht intact kan laten.
Maar ik ben het met je eens dat het heel onwaarschijnlijk is dat door knippen de beschadiging is teweeggebracht.
Ik vind dat je bij de aanvaarding van deze Tafeleend, alle opties moet onderzoeken.
Het is jammer dat juist deze Amerikaanse dwaalgast een beschadiging heeft aan de
vleugel, maar je kan de gedachten-gang ook omkeren. Juist omdat deze eend een beschadiging heeft aan de vleugel wordt hij ontdekt.
Groet Guido
Last edited by meeuwiss on 10 Feb 2016, 09:42, edited 1 time in total.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Amerikaanse Tafeleend wild of ontsnapt?

Post by arenaria »

Googelen op 'eenden te koop' of 'siereenden te koop' doet mij de schaarse haren recht overeind staan.

Jan Allex
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: Amerikaanse Tafeleend wild of ontsnapt?

Post by IpeWeeber »

"juist omdat deze eend een beschadiging aan de rechtervleugel heeft is hij ontdekt".
Quido, dat is jouw laatste opmerking. Dat is toch een bizarre zienswijze.
De vogel is ontdekt omdat 'ie er anders uitziet dan een gewone Tafeleend, met name de snaveltekening en de vorm van kop en snavel.
Pas veel later, toen er goede foto's van de vliegende vogel waren gemaakt bleek de kleine beschadiging van de rechter-vleugeltop.
De linkervleugel is gaaf.
Voor de liefhebbers: zie de uitvoerige discussie op dutchbirding.nl : http://www.dutchbirding.nl/gallery.php? ... &page=zoek

groet, Ipe
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Amerikaanse Tafeleend wild of ontsnapt?

Post by randomeda »

In het kader van de vogelatlas kwam ik in Haren in een vijver van particulieren een onwaarschijnlijke 10 pijlstaarten tegen (alsmede 2 krakeenden). Na aanbellen bleek dat ze in gevangenschap waren geboren (allen broers/zussen uit hetzelfde nest, de krakeend uit een ander nest natuurlijk). Ze waren niet geringd en ook niet gekortwiekt of geleewiekt. Ze waren vrij om te gaan en staan waar ze wilden. Sindsdien ben ik sceptisch over alle transatlantische (of andere) eenden zoals de Amerikaanse Wintertaling in de Onlanden een tijd terug. Afwezigheid van ringen en gaafheid van vleugels is in mijn ervaring dus absoluut geen indicatie voor de wildheid van het individu.

groet,

Michel
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Amerikaanse Tafeleend wild of ontsnapt?

Post by meeuwiss »

Dag Michel,
Leewieken is tegenwoordig verboden in Nederland, maar ik kom geleewiekte eenden, zoals Pijlstaart en Slobeend nog steeds wel tegen in slootjes in de Oosterpolder.
Na enig zoekwerk vind je op internet kwekers, die ook Amerikaanse Tafeleenden in hun bestand hebben. Kooy en Sons in Noord-Holland met de Waterfowl Breeding Farm
gaat binnenkort de kweek weer opstarten met maar liefst 110 eendensoorten.
Interessant om alle soorten eens de revue te laten passeren.

Bij de Amerikaanse Tafeleend in Noordhorn blijft de discussie gaande over wild versus escape. Heb de vogel nu ook kunnen observeren en ik laat alle mogelijkheden nog open.
Naar mijn idee wordt de kopvorm mede bepaald door de interne toestand van de eend: slapend, alert, geagiteerd. Bij opwinding gaat de kruin omhoog.
Bijgaand een plaatje hiervan.

Tevens twee plaatjes van de Amerikaanse Tafeleenden in de Waterfowl Farm, 100% zuiver?
Groet
Attachments
amerikaansetafeleend2web.jpg
amerikaansetafeleend2web.jpg (133.99 KiB) Viewed 16362 times
paartje
paartje
AmerikaanseTafeleend2.jpg (88.15 KiB) Viewed 16362 times
AmerikaanseTafeleend1.jpg
AmerikaanseTafeleend1.jpg (69.23 KiB) Viewed 16362 times
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: Amerikaanse Tafeleend wild of ontsnapt?

Post by IpeWeeber »

Wat is eigenlijk het verschil tussen leewieken en kortwieken?
En worden eenden of ganzen ook wel eens aan 1 vleugel geknipt in plaats van aan beide vleugels?

groeten, Ipe
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Amerikaanse Tafeleend wild of ontsnapt?

Post by Rudi »

Voor zover ik weet wordt kortwieken altijd aan één vleugel gedaan.
Men knipt dan één vleugel kort zodat de vogel geen balans heeft tijdens de vlucht.
Leewieken is het inkorten van één vleugel door het verwijderen van de punt van de vleugel incl. bot!
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests