Grauwe Vliegenvanger

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
willemput
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 27 Mar 2009, 14:28

Grauwe Vliegenvanger

Post by willemput »

Waar zijn de Grauwe vliegenvangers gebleven? Ik heb maar twee waarnemingen
gezien waar ze op staan.
Willem Put
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: Grauwe Vliegenvanger

Post by bakker »

Hoi Willem,

Ze zijn er wel, maar ik denk dat de soort vaak gemist wordt. De zang stelt niet zo veel voor en betaat veelal uit hoge tonen, iets wat mensen met een wat minder gehoor slecht kunnen ontvangen. Ook in het bos met veel zingende vogels (zanglijster, merel, vink, winterkoning, roodborst) komt de grauwe vlieg er moeilijk boven uit. En ik moet eerlijk toegeven dat ik de grauwe vliegen die ik heb gezien niet heb doorgegeven op de site.

groet
Martijn Bakker
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Grauwe Vliegenvanger

Post by zwaluw23 »

Helaas is de Grauwe Vliegenvanger bij ons dit jaar niet teruggekeerd.

Gr.v. :cry: Gerda.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Grauwe Vliegenvanger

Post by arenaria »

Begin jaren tachtig broedde een paar Grauwe Vliegen jaarlijks in de klimop van een huis aan het centrum-einde van de Wassenberghstraat in de stad Groningen. Er hing een kabel over de straat waar de man (?) altijd op zat. Dat is voorbij. Al meer dan twintig jaar.

Voor de rest is het een soort die, zoals al eerder gezegd, nogal gemakkelijk over het hoofd wordt gezien, terwijl men aan de andere kant denkt van, dat is een gewone vogel, die hoef ik niet te melden. De EBCC Atlas schrijft dat in NW-Europa de soort sinds 1960 al aan het afnemen is en ik kan me voorstellen dat dat zeker voor ons land geldt.

Misschien een aardige kandidaat voor 'Vogel van het Jaar'.



Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests