Verdwenen hommelnest in de tuin.

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
Harry Westerhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 18
Joined: 06 Nov 2008, 11:14

Verdwenen hommelnest in de tuin.

Post by Harry Westerhuis »

Beste medevogelaars.
Ik woon in de wijk Hoornsemeer, een buitenwijk van de stad Groningen.
In m'n 50 vierkantemeter grote katvrije achtertuin probeer ik een optimale situatie te creëren voor zo veel mogelijk planten en "wilde" dieren w.o. vogels.
Één mogelijkheid die ik toepas is om oude mezennesten te gebruiken als lokker voor een hommelkoningin. Dit lukt al jaren erg goed met vogelnestkasten.

Vorig jaar heb ik een bloempot (incl. oud nestmateriaal) gebruikt door die gedeeltelijk in de grond op z'n kant tegen een muur te zetten zodat de pot via het gat onderin voor hommels toegankelijk is. Bovenop nog gezorgd dat er geen water vanaf de muur de pot inloopt en afwachten maar.
Dit jaar zag ik in april dat de pot gebruikt werd. Er vlogen werksters weidehommel in en uit.

Wat schetst m'n verbazing toen ik vanmiddag zag dat de bloempot van z'n plaats was. Hoewel er nog een aantal hommels rondkropen, was het nest (met raten) compleet verdwenen. Alle aarde vanaf de plek waar de pot stond was weggeschraapt en tot zo'n meter of anderhalf verderop terechtgekomen. Het drong pas na een tijdje door dat dit geen mensenwerk was maar misschien dat van een.....wespendief?

Na geen gehoor op het telefoonnummer van Rob Bijlsma heb ik Klaas van Dijk gebeld en met hem een en ander besproken, waarvoor weer hartelijk dank Klaas!

Mijn voorzichtige conclusie: Zou de combinatie van wespendieventrek op z'n hoogtepunt + het koude weer een wespendief (bijv. 's morgens vroeg) m'n tuin in hebben gelokt?

De sporen pleiten er in ieder geval voor.


M.v.g.
Harry
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Re: Verdwenen hommelnest in de tuin.

Post by zwaluw23 »

Hallo Harry, ik weet uit betrouwbare bron (heb zelf een foto er van gezien) dat in de wijk Hoornsemeer een Boommarter rondloopt en mischien wel meerdere.
Het is bekent dat Boommarters Hommelnesten een lekkernij vinden.

Zou het ook een Boommarter geweest kunnen zijn?

Vr.gr. groet,

Gerda.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Verdwenen hommelnest in de tuin.

Post by arenaria »

Hond? Of kunnen die echt niet in de tuin komen? Vos?

Jan Allex
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Verdwenen hommelnest in de tuin.

Post by martijn »

Hallo,

Er huist een steenmarter in de wijk, geen boommarter. Deze komt in dit gedeelte van het land niet voor.
Het zou kunnen dat een steenmarter de dader is maar ook ratten kunnen er wat van. Wespendief lijkt me sterk maar uitsluiten doe ik het niet. Volgens mij is de trek al over zijn hoogtepunt heen en foerageren wespendieven tijdens de voorjaarstrek weinig.

Mvg
Martijn bakker
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 68 guests