In memoriam: Loek Scholtens

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

In memoriam: Loek Scholtens

Post by meeuwiss »

Afgelopen dinsdag kreeg ik het droevige bericht dat Loek Scholtens na een lange ziekte is overleden. Helaas is Loek niet meer in ons midden, staat hij in het voorjaar niet meer gebruind op de telpost en kom ik hem niet meer tegen tijdens urenlange fietstochten in de Westerbroekstermadepolder en Kropswolderbuitenpolder.
Bij zonsondergang kon ik in de schemer dan onverwachts een eenzame vogelaar aantreffen, relaxed leunend op zijn fiets met de oren gespitst op roepende Waterallen, Porseleinhoenders, Watersnippen, Roerdompen. en wie weet het Kleinst Waterhoen. En wat te denken van de ca 18 roepende Porseleinhoenders die Loek ooit hoorde roepen in de WBM polder. Het staat allemaal in zijn notitieboekjes, want Loek was iemand van boekjes, altijd opschrijven wat je ziet en hoort. Op de gekste uren kon ik Loek telefonisch lastig vallen met vragen en mededelingen over zeldzame waarnemingen in en rond Hoogezand.
Hij was altijd een en al oor, behulpzaam en enthousiast.
Voor het Atlasproject Groningen en de Avifauna Groningen heeft Loek uren, dagen, maanden, jarenlang broedvogels geteld. Wat waren zijn bijdragen uit de veenkolonien onmisbaar. Want wie wilde er nu vogelen in de uitgestrekte, saaie akkergebieden rond Hoogezand. Loek wel! Hij was de expert op vogelgebied in en rond Hoogezand. Lees o.m. zijn bijdrage in Vogels van Groningen uit 1983 over de Kuifleeuwerik, toen nog niet uitgestorven en voorkomend in nieuwbouwwijken van Hoogezand.
Een van mijn laatste telefoontjes ging over de Roodhalsfuten en hij heeft ze gezien vanuit de hut met kleinzoon.
Loek, we zullen je missen, maar de herinnering aan jou blijft.
Guido Meeuwissen
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests