Noodklok voor vogelparadijs vloeivelden Suikerunie Groningen

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Noodklok voor vogelparadijs vloeivelden Suikerunie Groningen

Post by hdelange »

De oproep is ook namens bestuur en stadsvogelwerkgroep.

5 maart 2011:

Natuurorganisaties luiden de noodklok voor vogelparadijs vloeivelden Suikerunie Groningen!
image001.jpg
image001.jpg (35.74 KiB) Viewed 3513 times

Vooruitlopend op de overdracht van het terrein van de Suikerunie aan de gemeente Groningen gaan de Groningse natuur - en milieuorganisaties op zaterdag 5 maart achterstallig onderhoud van de vloeivelden aanpakken. Uiterst zeldzame broedvogels van deze plassen, zoals de geoorde fuut, worden bedreigd door oprukkend struikgewas en dichtgroeien van het open water. Ook u bent voor deze werkochtend van harte uitgenodigd!

Ingesloten door fabrieksterreinen, wegen, het Hoendiep en de spoorlijn heeft zich op de vloeivelden van de Groningse Suikerunie een uniek vogelparadijs ontwikkeld. Rust en een voortdurende toevoer van voedselrijk water afkomstig van de suikerproductie maakten het gebied decennia lang tot een eldorado voor bijzondere soorten als visdief, kleine plevier, geoorde fuut en tafeleend. Toen door Europese regelgeving de fabriek moest sluiten stopte ook het beheer van de vloeivelden. Jaren verstreken en zoals het zich nu laat aanzien zal het terrein pas in de tweede helft van 2011 , na de sloop van het fabrieksterrein, overgedragen worden aan de gemeente Groningen.

Vanaf 2009 zijn natuur - en milieuorganisaties als Avifauna Groningen, IVN Groningen-Haren, KNNV Groningen en de Natuur en Milieufederatie Groningen in gesprek met de gemeente over maatregelen om deze stads Groninger parel te behouden. Alleen al door de aanwezigheid van uiterst zeldzame broedvogels heeft de stad een zware verantwoordelijkheid om dit gebied te behouden en te versterken. Ontwikkelingsschetsen zijn gemaakt, beheersvoorstellen zijn met medewerking van Staatsbosbeheer, Het Groninger Landschap, Natuurmonumenten en Landschapsbeheer Groningen opgesteld , maar uiteindelijk kan de gemeente pas aan de slag na de juridische overdracht van het terrein.

Voor de vogels duurt dit alles veel te lang. Daarom roepen de natuur - en milieuorganisaties op om op 5 maart gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken. Ook uw hulp is daarbij nodig. Met het v erwijderen van jonge boomopslag en andere werkzaamheden kunnen we de vogels van het Suikerunieterrein een nieuwe kans geven.

Datum: 5 maart
Tijd: 9.00 - 13.00 uur
Trefpunt: bij de inrit naar de vloeivelden aan de Johan van Zwedenlaan
Meenemen: werkhandschoenen en stevig schoeisel
Voor gereedschap en koffie/thee wordt gezorgd.

Informatie en aanmelding (verplicht) :

Gert Jan Huiskes, IVN Groningen-Haren, gertjanhuiskes@online.nl , tel. 06-24149856
Kristin Wijnja, Natuur en Milieufederatie Groningen, k.wijnja@nmfgroningen.nl , tel. 050-3130800
image004.jpg
image004.jpg (57.79 KiB) Viewed 3513 times
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Noodklok voor vogelparadijs vloeivelden Suikerunie Groni

Post by martijn »

Hoi,

Ik vind dit nogal geknutsel aan de natuur. Zorgen dat er geen waterplanten en wilgen gaan groeien in deze kale bakken om een paar soorten die er jaarlijks zitten te behouden? Juist door wat meer begroeiing ontstaat er wat meer biodiversiteit. Sommige "pioniers -soorten" zullen verdwijnen maar er komen andere soorten voor in de plaats. Juist de combinatie waterplanten, riet langs de oever en hier en daar wat wilgen zorgd voor een veel grotere vogelrijkdom. Denk aan grote karekiet, woudaap en ralletjes. En juist de wilgen op de oever zorgen voor voedsel voor kleine insekteneters, Kleine karekiet, fitis en buidelmees. Je kunt toch geen beleid voeren voor een paar soorten? En als het om de geoorde fuut gaat, deze doet het prima in rijk begroeide plassen (samen met kokmeeuwen). Het enige geknutsel wat ik zou doen, omdat dit in Nederland niet meer op een natuurlijke manier kan is de waterstand beheren. In de winter hoog en dan het peil in het voorjaar/zomer langzaam laten zakken. Op die manier sterft dan een deel van de begroeiing af in de winter en ontstaan er in periodes met wat langere droogte slikrandjes met bijv.liesgras wat weer ideaal is voor ralletjes. Want met de plannen die er nu zijn kun je er een bord bij plaatsen met de tekst "Vogelpark. U kunt zien de Kokmeeuw, de Visdief, De geoorde fuut en.................eh, dat was het".

Martijn Bakker
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Noodklok voor vogelparadijs vloeivelden Suikerunie Groni

Post by martijn »

Oh ja, nog even dit,

De gemeente Groningen ziet op dit stukje dure grond liever bebouwing staan. Dan sta je als natuurorganisatie natuurlijk niet heel sterk met genoemde voorkomende soorten. Je moet zorgen dat de biodiversiteit toeneemt. Zeldzame planten, libellen, amfibieën, zoetwatermollusken en meer kwetsbare vogelsoorten. Op die manier versterk je het behoud van het gebied.

Martijn
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Noodklok voor vogelparadijs vloeivelden Suikerunie Groni

Post by jhvenema »

Hallo,

Door het feit dat dit gebied niet vrij toegangkelijk was/is kan ik moeilijk een oordeel geven over de waarde ervan. Met mij velen denk ik.

Wel ben ik heel erg benieuwd wat die ontwikkelingsschetsen en beheersvoorstellen zijn, die met medewerking van Staatsbosbeheer, Het Groninger Landschap, Natuurmonumenten en Landschapsbeheer Groningen zijn opgesteld.

Persoonlijk lijkt mij het gebied heel geschikt voor een educatieve functie over natuurbeheer. Zonder de boel te gaan versnipperen zou je in de diverse vakken prachtig mooi verschillende vormen van beheer kunnen toepassen en op die manier inzichtelijk kunnen maken hoe dat voor specifieke soorten en de biodiversiteit uitwerkt. Ik stel me een centrale kijkhut voor vanwaaruit alle vakken met enkele goede zichtlijnen bestudeerd kunnen worden. Scholen uit de gemeente zouden een regelmatig bezoek aan deze plek kunnen opnemem in hun lespakket.
Wellicht verkoopt de koppeling van natuur aan educatie ook beter bij de gemeente Groningen. Lijkt me een aardige compensatie voor het sluiten van het Natuurhistorisch Museum in 2007.

Groet, Jan Henk.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests