Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by jhvenema »

Altijd kijk ik bij het passeren van de Gasunie even naar boven om te kijken of er ook een Slechtvalk bij de nestkast zit. Vandaag zag ik rijdend op de N7 voor het eerst hier een ex. rond het gebouw vliegen. Gisteren was hier een ad. vrouw gemeld bij de nestkast las ik.
Is er sprake van een paar hier?
Zijn er vaker broedgevallen Slechtvalk geweest in de stad Groningen?
Even goed in de gaten houden de komende tijd... Dat kan ook 's avonds want het gebouw is ook aan de zijde van de nestkast goed uitgelicht (alhoewel het licht enige tijd geleden uit was overigens).
Groet Jan Henk
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Ik woon tegenover de gasunietoren en heb goed zicht op de nestkast vanuit mijn woonkamer. Ook ik heb nu een paar dagen achtereen een Slechtvalk waargenomen in de buurt van het gebouw vanuit mijn raam. Ik heb zelf nog geen Slechtvalken zien neerstrijken in de kast. Er hebben in de acht jaar dat ik hier woon nog nooit Slechtvalken in de nestkast gezeten. De laatste twee jaar werd de kast bewoond in de broedperiode door een paartje Torenvalken. Groet, Maarten
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by jhvenema »

Hallo Maarten,

Dank voor je reactie hier en goed te lezen dat wij nu een waarnemer ter plaatse hebben.
Want vandaag werden waarschijnlijk rond de toren waar jij woont zelfs 2 ex. gemeld!
http://waarneming.nl/waarneming/view/115057181
Wie weet gaat het dit jaar dan toch gebeuren, de eerste broedpoging Slechtvalk in de stad Groningen.
De vogels zullen wel jagen in de stad of in de Onlanden.
Wanneer er ontwikkelingen zijn in de nestkast van de Gasunie dan horen wij het graag hier.
Groet Jan Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by arenaria »

Daarnet (rond 1400 uur) een jagende Slechtvalk (leek me bruinig, niet volwassen), driftig jagend in de Onlanden aan de kant van Stad, die uiteindelijke wegvloog richting Gasuniegebouw.

Jan Allex
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Beste iedereen,

Op dit moment is er sprake van paarvorming van Slechtvalken rond de nestkast van de Gasunie. Er vinden in de buurt van en in de nestkast zelf prooioverdrachten plaats; er wordt gebaltst en gekekkerd. De Slechtvalkvrouw zelf slaapt in de kast. Ik weet dit nog maar een paar dagen en heb dit even stilgehouden om rust te garanderen en ook omdat je nooit zeker bent wat ze gaan doen. Vandaag echter vonden er schoonmaakwerkzaamheden plaats met een kraan en een bak vanaf het dak aan de zijde van het gebouw waar de nestkast zich bevindt. Een tijdje werd zelfs de aanvliegroute naar de kast belemmerd. Dit duurde tot ongeveer 14:00 uur en daarna kwamen de valken gelukkig gauw een kijkje nemen. Natuurlijk maakte ik me ernstig zorgen over de verstoring die de werkzaamheden opleveren voor de net beginnende Slechtvalken. Daarom ben ik maar de Gasunie binnengestapt om daar het een en ander uit te leggen over de mogelijke broedende valken en te vragen of de ramen voor een tijd niet gewassen konden worden. Ik heb daar met het hoofd van de technische dienst gepraat en deze was zeer welwillend ten aanzien van mijn verzoek en beloofde mij dat er voorlopig niets aan die kant van het gebouw zal gebeuren. Ik heb uiteraard eraan toegevoegd dat we met een zwaar beschermde vogel te maken hebben. Echter ik kwam daar natuurlijk als een amateur en ik heb wel beloofd dat er ook iemand anders; het liefst een echte bioloog/stadecoloog mijn pleidooi kan bevestigen en ook eventueel hem kan aangeven vanaf wanneer er wel weer aan die kant gewerkt kan worden. Ik heb tegen hem gezegd dat tot Juli die kant van het gebouw no-go is en dat zou helemaal geen probleem zijn volgens deze persoon, maar ik heb wel nu gauw een back-up nodig. M.a.w. ik heb jullie en een eventueel netwerk nodig om de bescherming van deze valken te garanderen. Ik heb het nummer van het hoofd technische dienst.

De laatste stand van zaken van vanavond is dat Slechtvalkvrouw niet in de kast zelf neerstreek maar op het dak van het hoge Patrimonium gebouw er naast. Ik hoop dat mijn interventie niet tevergeefs is geweest.

Groeten,
Maarten
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by jhvenema »

Hallo Maarten,

Bedankt voor je update en actie richting de Gasunie.
Heb inmiddels contact gezocht met de stadsecoloog van de gemeente Groningen.
Ik hou je op de hoogte.
Groet Jan Henk (namens bestuur Avifauna Groningen).
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by arenaria »

Complimenten Maarten. Goed werk. Het zo prachtig zijn als ze gingen broeden.

Jan Allex
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by randomeda »

Goed werk Maarten!
Ik kwam er langs vandaag dus heb even gekeken. Direct bingo. Omstreeks 16:45 zat de vrouw in de ingang van de nestkast. Een ander exemplaar zat om de hoek op een uitstulping, leek bruinig, maar ik had tegenlicht. Toen ik om was gefietst om het licht van opzij te krijgen, was die vogel gevlogen. De ander zat nog steeds in de ingang.

groet,

Michel
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Ten eerste iedereen bedankt! Ik had het hier met Klaas ook al over gisteren: misschien hebben we te maken met een 'eerste probeersel' en is die man een verliefde puber. Op dit moment zit de Slechtvalk vrouw te rusten in de kast; dus de onbedoelde verstoring lijkt geen gevolgen te hebben gehad.
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by Maricée Ten Bosch »

Hoi allemaal,

de stadsvogelwerkgroep heeft nu een goede communicatielijn met de Gasunie.
Ik ben net gebeld door de man die er acht jaar geleden voor gezorgd heeft dat de nestkast er kwam.
Ze vinden het daar ook erg bijzonder en werken zeker mee.
De verstoring had betrekking op het glazen wassen.
Omdat ze niet wisten dat er een slechtvalk in de kast sliep is dat gebeurd, het werk was dinsdag ook al afgerond.
In het vervolg zullen ze dit karwei eerder in het seizoen plannen.
Heel goed dat iedereen zo alert is en dat wij 't snel horen als er verstoring plaats vindt.
Klaas van Nierop (stadsecoloog) is ook op de hoogte.

Groet namens de stadsvogelwerkgroep, Maricée Ten Bosch

tevens namens de stadsvogeladviseurs Groningen voor VBN
(Maricée TB, Lennart Zwart)
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Ik kreeg van een aardige mevrouw werkzaam op de veertiende verdieping van het gebouw van de Gasunie deze foto uit zomer 2015 van de vorige bewoners van de nestkast - twee uitvliegende Torenvalken.
Attachments
WP_20150629_09_39_48_Pro.jpg
WP_20150629_09_39_48_Pro.jpg (456.17 KiB) Viewed 15643 times
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by jhvenema »

Veheugende waarneming van ons lid en tevens GU medewerker H. v/d Noord vanuit GU gebouw:
"Heb net mannetje redelijk goed kunnen zien tijdens paring!
Was duidelijk witter dan vrouwtje.
Volgens mij ziet dat er goed uit!".
hvander
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 27 Jun 2013, 11:42

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by hvander »

(nogmaals een poging om iets te plaatsen op het forum ... )


Vandaag was er enige opwinding bij de Slechtvalken want er was een derde valk aanwezig.
Deze zat op de flat tegenover en de GU valken vlogen er op af.
Later op de dag nog weer een paring waargenomen.
Groet,
Henk van der Noord
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by IpeWeeber »

Ik zag vandaag op waarneming.nl dat er nu een felle schijnwerper op de nestkast gericht staat.
(waarneming van Maarten Jansen). Is dat een nieuwe ontwikkeling?
Lijkt me niet bevorderlijk voor het eventuele broeden van de Slechtvalken.
Als het kan moet daar snel iets aan gedaan worden.

Ipe
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Slechtvalken in nestkast Gasuniegebouw?

Post by MaartenJansen »

Beste Ipe,

Graag licht ik de opmerking toe. Onder de kast van de GU zit aan het gebouw een soort van lichtbak die de afgelopen dagen aanstaat. Wellicht is de bedoeling van de lichtbak om het dakterras onder de nestkast van licht te voorzien. Ik heb geen idee of dat een verstoring oplevert voor de Slechtvalken en mede daarom heb ik de tekst bij de waarneming aangepast. In de avond wordt het gebouw altijd door andere lichten van onderen opgelicht tot ongeveer half twaalf in de avond. Dit geeft mij zelf ook de kans om zo nu en dan de valken waar te nemen. Het lijkt me sterk dat deze vorm van verlichting veel hinder voor de valken oplevert. Wel heb ik een van de contactpersonen van de GU gemaild, die overigens zeer enthousiast is over de aanwezigheid van de Slechtvalken, over de lichtbak.

Ik heb vandaag de Slechtvalken voor langere tijd geobserveerd met een veldkijker. Op dit moment lijkt het erop of er nog geen eileg plaatsgevonden heeft omdat in de middag de valken in elkaars bijzijn voor langere tijd (twee tot drie uur) buiten de nestkast op de rand van het GU gebouw rusten. Ik gebruik ter vergelijking de andere webcam Slechtvalken van Nederland en die zitten al wel op de eieren, zij het dat nog niet allen het nest compleet hebben. Wel vond er een prooioverdracht plaats op het rooster van de nestkast zelf - zo rond half vijf. Het is de man; voor het oog wat kleiner, die de prooien aanleverde (2x - ook in de ochtend). De prooi kon ik niet identificeren - zou een Spreeuw kunnen zijn. Ook werd door beiden de nestkast van binnen bezocht in de middag; hieruit bleek dat ik niet altijd zicht heb op wat er diep in de kast gebeurd; ik zag ze erin 'verdwijnen'. Op dit moment zit zij in de kast (met de lichtbak aan - misschien vind ik hem storender dan de Slechtvalk zelf.)

Vriendelijke groeten,

Maarten
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 46 guests