Ringonderzoek Stadsduiven Groningen

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Ringonderzoek Stadsduiven Groningen

Post by Henri Zomer »

Sinds 1 januari 2016 ben ik begonnen met ringonderzoek naar Stadsduiven in de stad Groningen. Niet een alledaagse soort om onderzoek naar te doen. Mij is echter gebleken dat er in Nederland geen stadsduiven worden geringd, en dat op Europese schaal er ook maar weinig onderzoek is gedaan naar populaties stadsduiven. Vanwege dit gebrek aan informatie en onderzoek leek het mij interessant om eens dieper te kijken naar het gedrag en de overleving van deze dieren.

Een eigen onderzoek naar het doen en laten van stadse vogels die iedereen kent, maar veel mensen negeren.

Buiten dit eigen onderzoek heeft het ringen van deze vogels nog 2 duidelijke doelen:

- een aantal duiven zijn onderdeel in het zoönosenproject van het Vogeltrekstation Nederland
- de vrijlevende populatie zal vermoedelijk worden gebruikt in een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen

Stadsduiven worden momenteel uitgerust met 2 ringen:

1. Metalen Arnhem ring met 7 cijferige unieke code, uitgegeven door het Vogeltrekstation Nederland
2. Een rode ring met witte inscriptie, bestaande uit een letter + cijfer (deze ring is voldoende voor het melden!)

Later zullen andere kleuren worden gebruikt, maar dat duurt nog wel even.

Mocht je een duif zien en deze kunnen aflezen dan is de melding van harte welkom en erg waardevol! Meldingen kunnen gedaan worden op ringzomer@gmail.com (vermeld: datum, plaats, ringcode).

Zie bijgevoegde foto voor een door mij geringde stadsduif!
Attachments
Stadsduif.jpg
Stadsduif.jpg (183.49 KiB) Viewed 7279 times
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Ringonderzoek Stadsduiven Groningen

Post by arenaria »

Na het broedseizoen maar es kijken in de nestkast van de Slechtvalken op het Gasuniegebouw.

Jan Allex
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Ringonderzoek Stadsduiven Groningen

Post by Henri Zomer »

Zou inderdaad erg interessant zijn! Maar wie komt daar? :wink:
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Ringonderzoek Stadsduiven Groningen

Post by arenaria »

De glazenwasser.

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Ringonderzoek Stadsduiven Groningen

Post by jhvenema »

Er zijn plannen om in of bij de kast een webcam op te gaan hangen (in overleg met werkgroep Slechtvalk).
Gemeente Groningen wil wel betalen hebben ze reeds aangegeven en wellicht de Gasunie zelf ook wel.
E.e.a. zal pas ver na uitvliegen eventuele jongen gerealiseerd gaan worden uiteraard.
Zou idd mooi in combinatie met de glazenwasser kunnen zodat er een hoogwerker aanwezig is.
Tzt zou de kast ook op eventuele aanwezigheid ringen geïnspecteerd kunnen worden...
Groet Jan Henk
User avatar
IpeWeeber
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 63
Joined: 13 Dec 2002, 00:00

Re: Ringonderzoek Stadsduiven Groningen

Post by IpeWeeber »

Wat is het zoönosenproject?
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Ringonderzoek Stadsduiven Groningen

Post by Henri Zomer »

Dat klinkt goed! Weet jij toevallig wie dit coördineert of met wie ik dit idee eventueel nog extra kan voorleggen?
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Ringonderzoek Stadsduiven Groningen

Post by jhvenema »

Wie en hoe we dit precies gaan coördineren binnen Avifauna/Stadsvogelwerkgroep hebben we nog niet afgestemd.
Maar er is al wel contact geweest met die Stadsecoloog van de gemeente Groningen die dit project aan ons gedelegeerd heeft.
Je mag voorlopig mij als bestuurslid Avifauna Groningen hierover benaderen. We zullen in de loop van het najaar de plannen concreet gaan maken lijkt mij.
Groet Jan Henk
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Ringonderzoek Stadsduiven Groningen

Post by Henri Zomer »

Beste Jan Henk,

Dat klinkt goed en dat zou ik erg super vinden! Is het mogelijk mij over de plannen up to date te houden? Of is het handig om bijvoorbeeld later int jaar even je weer te benaderen?
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests