Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by Rudi »

Hallo iedereen, vandaag was ik in de KBP , de waterstand is lager dan de lage waterstand van vorig jaar, de veenwortel is nog niet boven water en de verwachting is dat de witwangs ongeveer deze week arriveren. De 2800 kokmeeuwen van begin april hebben schijnbaar hun heil alvast elders gezocht, ik ben in de kijkhut geweest en besloot om niet het gebied in te gaan op zoek naar geoorde futen. Voorzover ik weet nestelen die tussen de kokmeeuwen en die zijn er nauwelijks.
Dit jaar verwacht ik geen broed explosie van de witwangstern in de KBP, zelfs de visdieven waren nergens te vinden in de Kbp vandaag, gelukkig vond ik er 5 in Wolfsbarge waar het waterpeil elk jaar stabiel op hoogte lijkt te zijn.
Het lage waterpeil in de Kbp kan kansen opleveren voor nieuwe vogelsoorten , hoop ik.
vriendelijke groet, Rudi
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by randomeda »

Het staat er heel laag inderdaad, net als de omgeving osdijk. De kokmeeuwen zijn schijnbaar verkast naar de Onlanden. De sterns en geoorde futen zijn daar van harte welkom.

groet,

Michel
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by MaartenJansen »

Alhoewel ik net zoals Michel een "Onlander" ben doet zich toch de vraag opdringen: waarom? - ook omdat de Onlanden samen met Zuidlaardermeergebied een complex aan natte natuur vormen rond de stad; en elkaar zeker wat betreft vogels (minder last van de A88 dan zoogdieren) kunnen 'voeden'. Waarom laat men het daar - kennelijk - verdrogen?
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by meeuwiss »

Maarten,
Michel Krol, beheerder bij het Groninger Landschap, legt in ditzelfde forum uitvoerig uit waarom vorig jaar en ook dit jaar
geen water werd/wordt ingelaten via de aanwezige sluizen. Kort samengevat: een hoge waterstand bevordert de algengroei, dit leidt tot een zuurstoftekort, met als
gevolg sterfte van de flora. De kans dat er nu sterns en geoorde futen tot broeden komen is verwaarloosbaar klein.
Om deze voor Nederland uiterst zeldzame soorten toch aan het gebied te binden zou het handig zijn een deel te reserveren voor de vogels in een van deze polders en hierin
het waterpeil hoog te houden. Het is niet ondenkbaar dat deze bijzondere sterns anders dit Natura 2000-gebied voorgoed de rug toekeren.
Guido
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by MaartenJansen »

Guido,

Bedankt voor je reactie. Ik was niet op de hoogte van deze specifieke problematiek van de KBP. Ik kon een discussie met uitleg van Krol over een eerdere drooglegging van het gebied terugvinden uit 2009. Ook toen was er veel zorg over de verdroging van het gebied; zo las ik, de zoetwatersternhausse (vanaf 2012 als ik het wel heb) moest toen echter nog komen, dus wie weet...
Groet,
Maarten
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by Rudi »

Bedankt voor de reakties.
Vandaag zag ik dat er in heel nederland geen witwangs zijn gemeld. De laatste dagen slechts 1.
Als ze er niet zijn dan komen ze niet.
Dat is de natuur.
Het lijkt me wel een goed idee dat er stabiliteit in de kropswolderbuitenpolder gaat ontstaan, nat of droog.
Mijn hoop is gevestigd op de grauwe klauwier, dat is ook een leuke soort en vorig jaar heb ik er een paartje van gezien aldaar.
Het was dit jaar weer een koud voorjaar, net als vorig jaar. Vandaar misschien dat de veenwortel nog niet boven water is.
In de westerbroekstermadepolder schijnen wel geoorde futen te zijn. Dit is ook een mooi gebied en nog rustiger en afgelegener dan de kwp.
Er is een Koereiger gezien, is ook zeldzaam. Misschien zitten er weer steltkluten..
En in het gebied foxholstermeer kan ook van alles zitten, vooral het zuidelijke deel van dit gebied, met de meertjes en bomen en struiken.
Dat deel is door hoge begroeiing moeilijk toegankelijk en dat levert rust op voor de vogels.
Het wachten is op de sterns, de zwarte sterns en visdieven zijn er al, nu nog de witwangs en witvleugels.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Michel Krol
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 29 Dec 2008, 15:07

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by Michel Krol »

Vanwege het feit dat alle vegetatie in de Kropswolderbuitenpolder was verdwenen als gevolg van de zuurstofloze onderwaterbodem en de drukbegrazing door grote groepen ruiende ganzen was de Kropswolderbuitenpolder in 2015 verworden tot een bak water. Een soort tweede Foxholstermeer. De paartjes witwangstern die vorig jaar van ellende toch maar wat eieren in het slik gooiden (in plaats van in de weelderige veenwortelpakketten), zagen hun moeite begin juli als gevolg van een storm in het wassende water verdwijnen. Ook broedgelegenheid voor futen, rallen e.d. is volledig weg, zoals nu ook valt te zien door de lage waterstand.
Wij willen met de lage waterstand, dit jaar, bereiken dat er weer wat vegetatie komt, zodat er weer wat leven in de brouwerij komt. Maar dat de lage waterstand dit jaar voor een flink aantal moerassoorten ongunstig is, wil niet zeggen dat ze er helemaal niet zijn. En tevens is het voor sommige steltlopers juist weer erg interessant. De schaalgrootte, robuustheid en variatie binnen het Zuidlaardermeergebied maakt het mogelijk om te variëren. Uiteindelijk levert dat over de jaren heen, een stuk meer interessante natuur op, dan het krampachtig proberen vast te houden van een topjaar, vlak na de wijzigingen in waterpeil. Want die voorbeelden liggen er in Nederland in overvloed.
De eerste soorten beginnen inmiddels te groeien op de drooggevallen bodem en behalve een grote schare aan stikstofminnende soorten die we uit het rivierendistrict goed kennen, zitten er ook al een aantal ´echte´ moerasplanten bij, zoals gele lis, lisdodde, bitterzoet en moeraswederik. Al met al ben ik tot dusver zeer tevreden en zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Alwin telt de polder dit jaar op broedvogels, dus we zullen uiteindelijk wel zien wat de ´schade´is.

Verder wil ik iedereen uitnodigen op het ´Vogelaarscafé` wat Het Groninger Landschap organiseert op 25 mei 2016 op het gemaal in de Onnerpolder. Start: 19.00. Met name over dit soort beheermaatregelen willen we van gedachten wisselen met de vogelaars in het gebied. Het is de bedoeling dat we informatie en standpunten uitwisselen en dat we hier als ´gebruiker´ en als beheerder ons voordeel mee kunnen. doen. Een definitief programma volgt t.z.t.
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by Rudi »

Omdat er vandaag in de KBP geen blauwe reiger, slechts 1 aalscholver en geen visdief foerageerde toen ik door de polder liep vandaag, vermoed ik dat er ook maar weinig vis meer is. De biotoop is totaal veranderd.
Mooi dat er een vogelaar cafe wordt georganiseerd, dan kunnen we daar met zn allen discussieren over oa deze situatie.
Mijn stelling luid : "is er een allesomvattende wetenschap die een natuurgebied in goede banen kan leiden, of lukt dat alleen met 10 of meer verschillende wetenschappen".
Mijn visie is namelijk dat er geen wetenschap bestaat, althans geen westerse wetenschap, die op logica is gebaseerd, die de natuur in goede banen kan leiden.
Dat begint er mee dat leven niet logisch is, in het hele heelal is nergens leven aangetoond, alleen op de aarde zijn levende wezens. Volstrekt onlogisch. Als men leven / natuur wil sturen op een logische wijze dan is dat te beperkt om succesvol te zijn. Dat is mijn mening.
Ik zal proberen om naar het cafe te komen om dit te bespreken.
Dan kan ik ook aankaarten dat er stelselmatig een honduitlater in Wolfsbarge aktief is, vandaag liep de heer het gebied in tot aan het zuidlaardermeer, groninger gedeelte door het water en alles, met zn vrouw en hond. Daar broedt toch jaarlijks een kiekendief etc.? Deze man schijnt al ooit beboet te zijn geweest en schijnt oud eigenaar te zijn van een gedeelte van wolfsbarge. Hij schijnt het als zijn eigendom te zien. Helaas lag mijn camera in de auto.. zodat ik het helaas niet kon vastleggen. Kan ik dat onderwerp ook mooi ter sprake brengen.
p.s. vandaag zag ik een dame op een snorbrommer een rondje rijden om de westerbroekstermadepolder. Ik kwam net uit de kijkhut toen ik haar voorbij zag rijden richting het drentse diep. Daar sloeg ze rechtsaf richting de molen en is waarschijnlijk doorgereden tot het hoogholtje. Ze was volledig in het rood gekleed.
Ik denk dat ze gewoon aan het toeren was, lekker weertje!
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by Rudi »

Helaas niet naar het vogelaarscafe geweest om mijn ideeen te spuien, veroorzaakt door een gekneusde knie.
Maar ik heb wel nagedacht over de KBP. Mijn oplossing voor dit gebied is het uitdiepen van een deel van het meer.
Hierdoor ontstaat er een buffer waardoor de water kwaliteit stijgt. Het fosfaat verhaal gaat er bij mij niet best in, het is een afgegraven gebied, de grond lijkt mij daardoor schoon, ik zie de oorzaak van algengroei in de grote hoeveelheid vogelontlasting. soms zitten er meer dan 10.000 vogels in het gebied. Voorzover ik weet is er in de zomerperiode geen in en uitstroom van water dus lijkt het mij een goed idee een deel van het meer uit te diepen zodat de hoeveelheid stikstof per kuub water lager wordt en algengroei vertraagt of stopt.
Eventueel een extra windmolentje die het water rond pompt in het gebied, waardoor er ook zuurstof in het water wordt toegevoegd.
Dat is mijn idee.
Wat de witwangs betreft, als ze niet langskomen, kun je ze ook niet vast houden. Ze zijn in een ander gebied neergestreken.
Ze legden nesten op veenwortel in de KBP daar zou een alternatieve plant voor uitgekozen kunnen worden, uitgeplant worden. Veenwortel is erg eenzijdig en een lekkernij voor knobbelzwanen. De knobbelzwanen aten de veenwortel op en vormden een bedreiging voor de witwang nesten. De witwangs waren ook agressief tegen de knobbelzwanen.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by jhvenema »

Nou Rudy, dat komt dan goed uit want dat Vogelaarscafé is morgenavond, 25 Mei!
Je bent welkom!
Jan Henk
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by Rudi »

sorry ik lees het nu pas..
Het is momenteel wel een ramp in de KWBP, slechts mijn mening, maar meer dan de helft van de pitrus is bruin, zag ik vandaag.
De biotoop is compleet aan het veranderen, een nieuw begin.
Er zaten redelijk veel roodborst tapuiten vandaag, die doen het er goed. De ene zijn dood is de ander zijn brood.
Ik ben benieuwd hoe het gebied er in de toekomst gaat uitzien.
Het gaat er soms rigoreus aan toe in de KWBP, aan het eind van de zomer, binnen een week alle overtollige water eruit, het levert leuke situaties op zoals 37 blauwe reigers en in de westerbroekstermade polder zag ik ooit 103 zilverreigers, door dit snelle leeglopen, het is niet natuurlijk zo snel. Het maaien van alle bermen in 1 a 2 dagen, het is niet natuurlijk. De sloten aan 2 zijden snoeien, leegscheppen in 1 a 2 dagen of een week, het is niet natuurlijk. Daar liggen economische beslissingen aan ten grondslag maar het is niet natuurlijk.Het is wel goedkoper, maar wat wil men met de KWBP, een stabiele biotoop met aantrekkingskracht voor dieren, planten en recreatie.Dan moet de stem van de boekhouder minder zwaar wegen lijkt mij. Kwaliteit kost geld. Het was 3 jaar terug een kwalitatief goed gebied. Er zaten in het zuidlaardermeergebied net zoveel soorten als in het lauwersmeergebied wat veel groter is. bron : biodiversiteit statistieken waarneming.nl.
Ik hoop dat het goed komt!
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Kropswolderbuitenpolder weer heel droog.

Post by meeuwiss »

Ook de andere polders beginnen nu last te krijgen van de aanhoudende droogte.
Lijkt me goed om te blijven volgen wat de droogte en lage waterstand doet met de vogelstand in de polders.
Groet
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests