40 Krakeenden Bachkade, Groningen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

40 Krakeenden Bachkade, Groningen

Post by arenaria »

Deze week telde ik in het grachtje aan de Bachkade, Groningen Zuid, precies 40 Krakeenden (50% man en 50% vrouw). Ik neem dus aan 20 paar Krakeenden.

Waarom juist in deze kroossloot zoveel Krakeenden? Nergens ken ik in de stad Groningen zo'n concentratie van deze soort. Ik zeg niet dat die er niet zijn, maar ik ken geen andere plekken.

Wat maakt deze onoogelijke plek-in-een-stad zo aantrekkelijk voor Krakeend?

Jan Allex de Roos
Willem-Pier
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 23 Jan 2011, 12:08

Re: 40 Krakeenden Bachkade, Groningen

Post by Willem-Pier »

Zie waarneming.nl/waarneming/view/71908032 => het worden er vast nog wel meer.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: 40 Krakeenden Bachkade, Groningen

Post by arenaria »

Ok, maar waarom daar juist?

Jan Allex
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: 40 Krakeenden Bachkade, Groningen

Post by Rudi »

Ik denk omdat het de krakeenden de vorige keer goed bevallen is. Misschien wordt er door een bewoner gevoerd.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: 40 Krakeenden Bachkade, Groningen

Post by Aart »

Traditioneel (al jaren) is de Bachkade een goede plek voor Krakeend. Zitten ze niet vaak rustig bij elkaar onder de bomen?
De vijvers bij mij in de buurt (Hora Siccemasingel) worden ook steeds vaker bevolkt door Krakeenden. Vaak meer ex. dan wilde eend. Ook hier zitten ze rustig bij elkaar. Ook vaak onder de bomen. In Vogels in Groningen wordt de opkomst van de krakeend goed beschreven. Opvallend aan de Bachkade is dat de geslachtsverhouding hier fifty-fifty is. Elders in de provincie zijn de mannetjes in de meerderheid.

Aart
User avatar
Bernadette
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 25
Joined: 15 Feb 2006, 00:00
Location: Groningen
Contact:

Re: 40 Krakeenden Bachkade, Groningen

Post by Bernadette »

Ook op andere plaatsen Krakeenden: vandaag in de gracht tussen Selwerderhof en ringweg (Plataanlaan) ongeveer 75. Man-vrouw-verhouding leek ongeveer 50/50. Ik zie ze daar al een paar jaar, het lijken er steeds meer te worden.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: 40 Krakeenden Bachkade, Groningen

Post by arenaria »

Ja, ik ontdek ook steeds meer plekken die goed zijn voor overwinterende Krakeend - zo zitten er ook groepen in de brede sloten aan de oostkant van het Stadspark Groningen (tussen rondweg en park).

Ik begin de indruk te krijgen dat deze soort houdt van beschutting van boven in de vorm van dicht bij het water staande bomen met takken die over het water reiken. Het lijkt er zelfs op dat ze echt onder die takken verblijven - op open plekken dobberen ze veel minder tot niet.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 58 guests