De Bruine Lijster in Beijum is niet meer...

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

De Bruine Lijster in Beijum is niet meer...

Post by jhvenema »

Voor de mensen die het nog niet wisten, zelfs het landelijke (NOS) nieuws brengt ons de volgende jammerlijke mededeling: http://nos.nl/artikel/2142575-kat-neemt ... razen.html
Jan Henk
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: De Bruine Lijster in Beijum is niet meer...

Post by meeuwiss »

Hoi,
Het wordt wel betwijfeld of Sylvester, de kat nu de moordenaar is van de Bruine Lijster.
Na de vondst is de lijster onderzocht en leek weinig beschadigd, geen bloed, wel een gebroken poot.
Mijn inschatting is dat de vogel woensdag tegen een ruit is geknald, mogelijk opgeschrikt door het idioot
harde vuurwerk in de wijk, waarbij alle vogels de lucht in stoven.
Mogelijk is daarna de dode vogel door de kat gevonden, heeft ermee gespeeld en vervolgens op tafel gelegd.
Het loopt meestal slecht af met dwaalgasten.
Groet
Last edited by meeuwiss on 12 Nov 2016, 17:34, edited 1 time in total.
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: De Bruine Lijster in Beijum is niet meer...

Post by RLindeboom »

Hallo allemaal
Eerst een kat uit Beijum de oorzaak, nu het vuurwerk in Beijum. Beide goed mogelijk. This is Beijum. Nu heb ik al enkele bijzondere soorten in Beijum meegemaakt en de uitwassen daarvan (o.a. de Grijze Junco en Haakbek). Als ik nu de stelling poneer dat de vogel voor zijn dood(soorzaak) al behoorlijk opgejaagd en gestresst was door al die scorende vogelaars uit het gehele land. Wat is dan jullie reactie?
Mvg
Rob
Rudi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 53
Joined: 12 Dec 2015, 21:22
Location: Eemsmond [ Uithuizen ]

Re: De Bruine Lijster in Beijum is niet meer...

Post by Rudi »

De oorzaak is gissen, op dag 1 was ik er niet bij, op dag 2 was ik er wel bij, ik was er al toen het nog donker was, toen de vogel ontdekt was stonden er erg veel vogelaars bijelkaar, soms als een kudde rennend, ik hoorde ook de 3 vuurwerkknallen waarvan 2 erg hard en illegaal klonken. Van de kudde had het grootste deel de vogel niet gezien, maar er werden wel zo'n 100 meldingen op waarneming geplaatst.
In de middag werd de vogel weer herontdekt, de vogel had de drukte en knallen overleeft en zat nog in het zelfde gebied, daardoor denk ik dat de stress meeviel.
Op dag 3 was ik er weer, vogelaars liepen verspreid door de wijk de vogel te zoeken, zonder overlast, ook waren er geen vuurwerk knallen.
Daardoor denk ik dat de stressfactor bij de vogel vrij laag was. Er was voldoende eten in de wijk.De vogel werd niet meer gezien.
Of de stress een rol heeft gespeeld weet ik niet.
De vuurwerk knallen waren niet in de direkte omgeving van de vogel, door de hardheid van de knallen klonken ze wel heel dichtbij, naar mijn weten vlogen er ook geen vogels op in de straat waar de vogelaars stonden.
Op dag 4 werd de dood-vondst gemeld.
Zelf heb ik de bruine lijster niet gezien, volgende keer beter. Ik geniet nog van de Griel.
37.500 waarnemingen
643 (alle-) soorten
215 vogelsoorten

Vriendelijke groet,
Rudi Wortelboer.
tbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 11 Nov 2016, 20:37

Re: De Bruine Lijster in Beijum is niet meer...

Post by tbot »

Eigenlijk best weinig, één reactie op de terechte vragen van Rob. Nu de kruitdampen wat zijn opgetrokken is het misschien toch goed om even stil te staan bij de ontdekking van de bruine lijster en de mogelijke gevolgen van die ontdekking. Ik ben als vogelaar niet gek op katten, maar het is me te makkelijk en te toevallig om alleen de kat in dit geval de schuld te geven.
Feit is in ieder geval dat de ontdekker veruit de beste foto's heeft kunnen maken. Feit is ook dat direct na de ontdekking een grote massa vogelaars naar Beijum is getrokken. Ik hoorde van een bewoonster dat ze met verbazing had gekeken naar een horde door de straten hollende opgewonden mannen, behangen met apparatuur. Hoeveel rustmomenten heeft de lijster na zijn ontdekking gekregen? Hoeveel tijd heeft ie gehad om rustig op de bessen uit de buurt te foerageren? Ik was er niet bij, maar mijn inschatting is niet positief. De grijze junco had het geluk veel te foerageren in de afgesloten volkstuintjes, waardoor rustig voedsel zoeken nog enigszins gewaarborgd was.
Kortom, ik denk dat voedselgebrek in combinatie met stress heel goed mede bijgedragen kan hebben aan de dood van de bruine lijster. Kan zijn dat dwaalgasten sowieso weinig overlevingskansen hebben, het lijkt me toch niet de bedoeling dat vogelaars dan maar de trekker moeten overhalen.
Wat gaan we doen als volgend jaar een Naumanns lijster zich laat verleiden door de Beijumer bessen? Misschien toch iets om over na te denken!

Ton Bot
Alwin van Lubeck
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 24 Oct 2008, 00:01

Re: De Bruine Lijster in Beijum is niet meer...

Post by Alwin van Lubeck »

Tja, het is natuurlijk koffiedik kijken. Je weet bijvoorbeeld niet wanneer de vogel überhaupt aangekomen is. De vogel werd op de eerste dag pas om 14:30 gevonden, vervolgens kort gezien om 15:45 en daarna pas weer een paar keer vanaf 16:30. Kortom de eerste dag was de vogel vaker niet in beeld dan wel, dus je weet ook niet wat zij in de tussentijd doet. De volgende dag was ik er in de ochtend niet bij, maar via waarneming.nl kan je zien dat de vogel sporadisch gezien werd tussen 8:00 en 10:00. Laten we er vanuit gaan dat die van 17:00 klopt, dan zou de vogel tussen 10-17 niet in beeld zijn geweest, dat lijkt mij genoeg tijd voor de vogel om ergens rustig wat voedsel te nuttigen. Ik denk dat de vogel best wel wat stress kan hebben ondervonden van de twitchers, maar dat zal niet veel meer zijn geweest dan de aanwezige Merels. Raam of kat, ik denk dat het uiteindelijk vooral noodlottig toeval was.
tbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 11 Nov 2016, 20:37

Re: De Bruine Lijster in Beijum is niet meer...

Post by tbot »

Volgens mij is het niet zo interessant te weten wanneer de vogel is aangekomen. Ook wil het niet zeggen dat de vogel rust had op de momenten dat hij niet gezien werd, er was in ieder geval een hoop reuring in het gebied. De aanwezige merels hebben daar ook vast en zeker last van ondervonden, maar de focus van alle aanwezigen lag bij het ontdekken/ zien/ volgen/ fotograferen van de bruine lijster.
Ik ben het met je eens dat het grotendeels koffiedik kijken is, maar mijn stelregel is altijd: bij twijfel niet oversteken. Ergo, het welzijn van de vogel(s) zou wat mij betreft, zeker bij vogelliefhebbers als wij allen heten te zijn, ver bovenaan moeten staan. En bij deze twitch heb ik daar zo mijn twijfels over. Voor mij - ik woon op een steenworp - in ieder geval reden genoeg om me niet in het gedrang te mengen.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: De Bruine Lijster in Beijum is niet meer...

Post by Aart »

Ik was die middag al vrij vroeg aanwezig, er waren nog niet veel vogelaars, en was een van de eersten die de vogel zag. De vogel was toen al behoorlijk vliegerig. Hij kwam aanvliegen en ging kort in een vrij hoge boom zitten om vrijwel direct door te vliegen. Later, na een rondje in het kleine parkje, zag ik hem weer; opnieuw kort. Het was niet alleen druk met vogelaars. Voortdurend moest ik aan de kant voor bewoners met auto, fiets of met hond. Ik geloof daarom niet dat vogelaars voor veel extra verstoring zorgden.
Op weg naar huis sprak ik een bewoner. Deze sprak zijn ergernis uit over de vogelaars in zijn straat. Zij trapten het gras plat en vervuilden de omgeving. Het leek hem een goed idee met vuurwerk de boel eens op te jagen. Ik heb hem geprobeerd te overtuigen van de lol van het zien van zo’n zeldzame vogel, maar dat was dus aan dovemansoren gericht. De volgende dag heeft hij blijkbaar de daad bij het woord gevoegd. En met succes dus.
Overigens ging de man wel de groepen vogelaars even op de foto zetten; dat vond hij dan weer een sensatie. De klootzak!
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: De Bruine Lijster in Beijum is niet meer...

Post by arenaria »

Niet echt het thema van deze discussie (die volgens mij over overbevolking gaat en over de last die wij Nederlanders steeds meer van elkaar hebben) maar er komt toch een vraag bij mij op: Hume's Bladkoning, Grijze Junco, 2 Haakbekken en nu een Bruine Lijster: wat is het dat Beijum zo aantrekkelijk maakt voor zeldzame dwaalgasten?

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests