het is heel druk op het Selwerderhof

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

het is heel druk op het Selwerderhof

Post by rdevries »

Citaat uit de rubriek waarnemingen: 'Het is heel druk op het Selwerderhof met lijsters'. Dat wil ik best geloven, het is overal heel druk met lijsters. Is het op het Selwerderhof misschien ook heel druk met vogelaars? Of juist niet en wil de waarnemer daar wat aan doen? Ik bedoel: bespaar me in vredesnaam dit soort genante meldingen.

Renze de Vries
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Die zin is inderdaad overbodig. Misschien wil de waarnemer duidelijk maken dat het een goede plek is om lijsters af te kijken. Ik laat het gewoon staan, ik stoor me daar echt niet aan.

Dusan
User avatar
LazarB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 13 May 2002, 23:00
Location: Groningen

Post by LazarB »

Renze,

Ik vind het een beetje onzin dat je hierover gaat discusseren. Ik wou alleen een aantal vogelaars die vaker op het selwerderhof komen, op de hoogte houden dat ze op zeldzame lijsters moeten letten. Het is op het selwerderhof extreem druk en het is een goede lijster plek.

groet Lazar,
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Hallo Dusan en Lazar,

Dank voor de reactie. Ik begrijp heel goed dat de gewraakte zinsnede voortkomt uit enthousiasme, en ik zal de laatste zijn die jullie of wie dan ook wil beschuldigen van onverschilligheid ten aanzien van de plaats van waarneming, een begraafplaats.
Ook wil ik niet een diskussie oprakelen die in dit forum al eens eerder is gevoerd, en waarover de standpunten ondertussen bekend zijn. Zeker, begraafplaatsen zijn stiltegebieden bij uitstek en dus komen er veel aardige soorten voor. Zeker, het is de moeite waard om daar eens rond te lopen (en niet alleen voor de vogels). Zeker, de overgrote meerderheid van de bezoekers doet dat zoals het hoort, op gepaste wijze.
Waar ik wel voor wil pleiten, is om van dit soort plaatsen met enige terughoudendheid waarnemingen wereldkundig te maken. Want stel je voor, morgen valt er een groep van 25 haakbekken binnen in het Selwerderhof. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als dat via piepers en websites bekend gemaakt wordt.

groet,

Renze
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

De Selwerderhof is één van de lawaaiigste plekken van Nederland - ga er door de week heen en overtuig je: tientallen mannen werken er met bladblazers, er rijden zeker vijf tractoren, er staan 3 bulldozertjes graven te delven en de verblijven voor al deze noeste wieders worden momenteel uitgebreid en verbouwd, zodat er op elk willekeurig tijdstip van de dag zeker tien VW-bussen met bouwvakkers rondrijden. Bovendien komen veel van de bezoekers met de auto en nee, die laten ze niet bij de ingang staan, men rijdt tegenwoordig door tot opa - en dan heb ik het nog niet over de Ring Groningen die pal aan de begraafplaats grenst.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

selwerderhof

Post by meeuwiss »

Hoi,
Deze discussie hebben we inderdaad al eerder gevoerd. Als je regelmatig op begraafplaatsen/kerkhoven komt valt de enorme herrie direct op. In het weekend is het vaak wel rustig. Maar als in de herfst, de trektijd, de bladblazers en kantjesmaaiers razen en loeien dan ben ik zo weer vertrokken. Op de Esserbegraafplaaats en de Eshof in Haren is het vrijwel nooit stil, altijd herrie. Maar ja, overal wordt op bezuinigd, machinaal gaat het allemaal sneller en goedkoper.
Met sommige hoveniers raak ik wel eens aan de praat en die vinden het eigenlijk wel prachtig als je daar naar vogels kijkt. Ze weten ook precies waar de eekhoorns zitten. Zo'n prachtig park is ook om van te genieten is de opvatting. En dan maar een beetje inspelen op de situatie van dat moment, vind ik.
Guido Meeuwissen
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Renze,

Selwerderhof is een van de lawaaiigste plekken van de stad. Als er nu 100 vogelaars komen of niet, die blazers komen overal boven uit.
Het is zo'n grote onzin dat zo iemand hierover een discussie kan gaan voeren. Het is een hele kinderachtige reactie, vooral die reactie op de lijsters.

Vriendelijk groet, Martijn
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Ik heb de situatie op begraafplaatsen kennelijk nogal geïdealiseerd. Maar die idealisering bevalt me eigenlijk wel. Althans beter dan een redenering in de trant van 'ach joh, maak je niet druk, het is er toch al een kabaal van jewelste.'
Een tijd geleden kwam ik in de Westerbroekstermadepolder, op het dijkje dat van de weg naar de kijkhut voert, een auto tegen. Zoiets valt op, aangezien het dijkje voor auto's bewust ongeschikt, en dus onbedoeld is. Ik doe een stap opzij in het gras, en zie achterin de wagen allerlei statiefmateriaal en fotoapparatuur liggen. Nieuwsgierig geworden kijk ik de auto na, zie hem ter hoogte van de hut stoppen, alwaar de bestuurder uitstapt, op het dak van zijn wagen klautert en met de verrekijker de plas naast de hut afkijkt. De persoon klimt weer naar beneden, stapt in, keert de wagen en komt weer terug rijden. Ik doe maar weer een stap opzij.
Aha, safari in de Groninger polder. Vanwaar? Er was een paar dagen daarvoor een reuzenstern in de polderplas gemeld, dat moet het geweest zijn.
Het voorval is me, denk ik, bijgebleven, omdat het mijn gebruikelijke enthousiasme voor de vogelende types die men in het veld kan tegenkomen wat heeft getemperd. Ook ben ik wat minder enthousiast geworden voor het rijkelijk doorgeven van waarnemingen via websites en dergelijke. Naast het ontegenzeggelijke nut van meldingen, zitten er ook wat haken en ogen aan. Ze trekken bijvoorbeeld rare snuiters aan.
In de laatste decennia heeft de vogelarij zich van een liefhebberij van een handjevol zonderlingen ontwikkeld tot een waarlijk serieuze zaak, een tamelijk massaal bedreven tijdverdrijf. Vogels kijken maakt deel uit van de recreatieindustrie, er gaat veel geld in om, er worden evenementen voor georganiseerd, er wordt gesponsord en staatssteun verleend en ook al betaalt de vogelaar dit uiteindelijk allemaal uit eigen zak, het levert hem wel wat op, status bijvoorbeeld. Ongevraagd en onwillekeurig maken wij, vogelaars, deel uit van deze ontwikkeling. We openen websites, we ontmoeten elkaar in de voor ons pasklaar ingerichte Landen van Bartje, we geven elkaar haarfijn en met grote aandacht voor detail (na de parkeerplaats de vijfde boom rechts, daar zit-ie) onze waarnemingen door. Dit laatste is essentieel. Immers, deden we dit niet dan was het snel afgelopen met de florerende vogelarij – men moet weten waar de beestjes zitten nietwaar? Kortom, we gedragen ons als onbezoldigde functionarissen van de vogelaars-recreatie.
Terug naar de zaak waar het om gaat. Zou het gezien de groeiende drukte in het veld en de onvermijdelijke toename van rare snuiters ter plekke, niet verstandig zijn wat terughoudender te zijn met het doorgeven van waarnemingen? Zeker op kritische plaatsen? Zou het in bepaalde gevallen zelfs geen aanbeveling verdienen een waarneming in het geheel niet door te geven? Concreet voorbeeld: zouden jullie een groep van 25 haakbekken in het Selwerderhof melden? Of toch maar liever niet?

Renze
User avatar
Anoniem

Post by Anoniem »

Lijkt mij duidelijk ,die moet je gewoon melden,iedereen heeft het recht een openbare begraafplaats te betreden, en zich te gedragen zoals het hoort op een begraafplaats en dat kan ook met 100 man,ik heb het idee dat jij sowieso een beetje teleurgesteld bent in de moderne vogelaars wereld, ook die gaat met zijn tijd mee(leuk of niet) het is al moeilijk genoeg mensen(en met name jeugd) te interesseren voor de natuur.
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Je bedoelt (Gast) dat mijn idealisme een ouderwets romantisch idealisme is, en dus niet meer in overeenstemming met tijd en omstandigheden (en dus nogal onvruchtbaar)? De andere reacties wijzen daar ook al op. Ik ga daar maar eens over nadenken, geloof ik.
Wat je laatste opmerking betreft ('het is al moeilijk genoeg om de jeugd voor de natuur te interesseren'): is dat werkelijk zo? Waarmee we wel op een heel nader onderwerp zijn gekomen. Indien de moeite waard om te bediskussiëren, lijkt het me beter een nieuw forumonderwerp te starten.

dank en groet,

Renze
User avatar
Guest

Post by Guest »

100 man?

Voor 25 haakbekken lijkt dat we wat aan de lage kant :P.

Rob
User avatar
Guest

Post by Guest »

Gast wrote:100 man?

Voor 25 haakbekken lijkt dat we wat aan de lage kant :P.

Rob
Inderdaad, ook de toeloop uit het buitenland zal dan aanzienlijk zijn!
User avatar
Guest

Post by Guest »

Gast wrote:100 man?

Voor 25 haakbekken lijkt dat we wat aan de lage kant :P.

Rob
Inderdaad, ook de toeloop uit het buitenland zal dan aanzienlijk zijn!
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Vandaag zijn er drie Haakbekken gevonden in noordwest Duitsland! Op ongeveer 70 km van de grens. In Zweden lijkt een invasie plaats te vinden (zie onderstaand bericht van vorige week). Opletten dus! En natuurlijk ook kerkhoven goed afzoeken (sorry Renze).

van Eurotwitch:

According to the Swedish national report-database
called "Svalan" an even stronger invasion of Pine
Grosbeaks than the last one back in year 2000 is
taking place right now in Sweden! So far more
sightings are reported than up to then 2000!

The pattern of occurence is similar to that of the
2000-invasion that is to say the birds are obviously
of russian origin with most sightings along the coast
of The Baltic Sea. Yesterday the first report from the
southernmost province of Sweden (Scania) came, a
migrating bird at Kullaberg, northwestern part of
Scania.

Also high numbers of Bullfinches (with strange calls
wich may indicate eastern origin) and Waxwings has
been reported this atumn in Sweden. The berrysupplies
seem to be quite poor so there may be chances that the
birds will migrate further to the south than in 2000.
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Deja Vu!

Ben gisteren trouwens ook even geweest, uiteraard vermomd (hovenier, heggeschaar). Werd binnen 5 minuten aangehouden en ontmaskerd (zondag, rustdag!)

groet,

Renze
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests