Sterfte merels in Groningen?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by meeuwiss »

In mijn tuin telde ik gisteren tijdens de tuinvogeltelling 5 merels. Er zitten volgens mij ook flink wat wintergasten bij.

De teruggang van het aantal merels kan ook verklaard worden door de verdere verstening van de tuinen en de predatie en
verstoring van nesten door huiskatten. In tegenstelling met vroeger groeien er tegenwoordig in mijn buurt nog nauwelijks jonge merels op.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

De Merelvrouw die altijd in mijn tuin broedt (herkenbaar aan een verkeerd-groeiende veer) is nu voor het 4e jaar en 5e seizoen aanwezig. Heel soms is er één man, die zich nauwelijks durft te bewegen. De nieuwe man, denk ik, of een nieuwe man.

Dit komt idd neer op anderhalve Merel in mien toentje, en is duidelijk nog niet de helft van vorige jaren, toen er zelfs in mijn postzegel wel drie of vier tegelijk te zien waren.

Ik weet het ... anekdotisch, geen wetenschap ...

Jan Allex
User avatar
htwiest
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 29 Jun 2002, 23:00
Location: Westerlee

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by htwiest »

Nu met de tuinvogeltelling had ik 3 merels, maar een paar weken geleden (toen het kouder was) minimaal 10 tegelijk. Ook het aantal van andere soorten als vink en huismus was nu minder dan de helft, vergeleken met de telling eind december / begin van januari. Dode merels heb ik in onze grote tuin niet gevonden.
Henk
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

Daarnet, 30 jan 2018, rond 1800 de eerste luide zang van Merel in mijn tuin. Misschien mag die man wel blijven!

(Men leze 'De Merel' van Hay Wijnhoven, Atlas Contact, echt heel goed). Nee, mijn exemplaar is niet te koop, als ik nog leef ga ik het boek over een paar jaar nog es lezen.

Uiteraard wel heel veel andere goede vogelboeken te koop op www.desteenloper.boekwinkeltjes.nl



Jan Allex
fado
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2018, 16:46

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by fado »

Dit jaar wel 5 merels in mijn tuin aan het broeden. Prachtige zang. Eén Merel had er een variatie bedacht, zodat hij overal te lokaliseren was. Opgenomen op audio.
Vrijwel alle jonge merels zijn opgegeten door de nieuwe katten in de buurt. (Volgens de formule: drie kinderen en twee katten). Foto's van gemaakt. Kattenkots met vier mereljongen ,oogjes nog dicht tongetje uit de bek. En drie gespikkelde zanglijsters, op een hoopje gegooid en uit elkaar getrokken. Foto's gemaakt.

En u het virus. Onder verschillende heggen liggen nu 21-8-2018 dode merels. Ik tel er in een straal van honderd meter 5. Twee verdwaasde en weinig reagerende merels gesignaleerd. Het USURU virus heeft waarschijnlijk zijn greep op Schildwolde en omgeving. We hebben de foto's en de geluidsbandjes nog. Erg droevig na een s c h i t t e r e n d voorjaar met fluitconcerten. Soortgelijke ervaringen?? mvg fado
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

Bijzonder verontrustend op beide vlakken. Het punt van die katten onderschrijf ik volledig. In stedelijke omgeving worden (bijna?) alle jonge Merels en Zanglijsters meteen doodgemaakt door die duizenden huiskatten.
Dit onderwerp is taboe. Net als de ecologische foorprint van huiskatten en honden ... daar kom je geen stap verder mee in onze maatschappij.
PS. We hebben ooit afgesproken niet onder pseudoniem te posten in dit forum.
Jan Allex
fado
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2018, 16:46

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by fado »

Beste Arenaria, Alex
Ik ben het met je eens want https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/10/de ... t-a1609446.
En op een vraag als https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/27/mo ... n-a1611415 denk ik dat dat moet.
Die beesten horen niet in de natuur. Dat weten ze in Australië en Tasmanië maar al te goed en daar schieten ze ze af. Niet zo'n leuk gezicht , maar dat is een hoop kattenkots met vier dode merels ook niet. Hier is men wel gematigd of uiterst fanatiek in de weer om - uit natuurbeheer -vossen te schieten. Maar ook weer uit eigenbelang. Wat waren er tien jaar geleden nog veel hazen en fazanten te zien en te horen! Ik denk dat er jagers tussen zitten die gaan voor het allerlaatste exemplaar. Dus ook jagers moeten beheerd worden. (https://www.google.com/search?safe=off& ... i0GE9H6Efg)
Maar dit terzijde.
Het moet toch mogelijk zijn om zonder taboe katten te voorzien van een belletje of een lampje? Omdat ze voor tonnen aan vogels verslinden. Het wordt normaal gevonden dat katten wel in andermans tuin kunnen moorden, poepen en kotsen en krijsen. Dat moet je niet met je hond doen. Dat zegt men NIET als een reflex: "het is de natuur".
Ik heb zelf doorgaande paden met gaas en bramentakken geblokkeerd en zoek nog enkele ultrasone bewegingsmelders met keihard geluid - voor de kat- om ze van de voederplaats te weren. Laat onverlet dat het USURU virus mij de moed in de schoenen doet zakken. We hebben de foto's en de geluiden nog. En de Beatles met "Blackbird" van de witte LP. Met de industrialisatie van Afrika zullen wel vaker heftig moeten slikken met de Big Five. Het ga je goed. Fado. Fré
fado
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2018, 16:46

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by fado »

Beste mensen,
De vogel van 2018 in Vlaanderen.De merel. Door het USUTU virus gaat het er niet goed mee:
https://www.gva.be/cnt/dmf20171217_0324 ... -jaar-2018.
mvg. fado, Fré
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by MaartenJansen »

Hier in Stadsparkwijk nog geen zieke merels waargenomen. Eind Juli miegelde het hier bij mij van de merels, een veldje tussen galerijwoningen had op zomeravond al 10 juveniele en 4 adulte ondanks de aanwezigheid van twee jonge zwarte katten en een lapjes theemuts. Ik had ook een drie-viertal zingen rond mijn flat vaak op lantaarnpalen en daken bij gebrek aan bomen. De andere kant van Paterswoldse weg is beter begroeid dus misschien heb ik daar profijt van. Om echt iets te zeggen over reproductie, overleving en verspreiding besef ik dat je gericht onderzoek moeten doen. Dat is lastig op basis van algemene indrukken zoals boven.

In de gemene staart van de winter waren de appels voor de merels niet aan te slepen - constant gekaapt door een paar kramsvogels trouwens.

Enfin, wat betreft het Usutu virus: ik wacht af.

https://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/ ... s-en-usutu
fado
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2018, 16:46

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by fado »

Katten en kittens zijn lieve wezens maar jagen vogels en de merels in mijn tuin.
In New Zealand worden ze in een heel dorp geweerd:
https://www.bbc.com/news/world-asia-45347136

mvg fado, Fré
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by MaartenJansen »

Dag Fre, De jonge katten (geen kittens) en Theemuts zijn niet van mij. Ik heb zelf geen huisdieren. Al vind ik huiskatten fijne huisdieren. Ik ben het hartgrondig met je eens dat houders van huisdieren verantwoord moeten omgaan met hun dieren in relatie tot de natuurlijke omgeving. Dit geldt voor kattenbezitters net zo goed als voor hondenbezitters. Niet voor niets heeft Birdlife een mooie handleiding voor kattenbezitters opgesteld. Er n.l. is geen twijfel over mogelijk dat huiskatten een invloed hebben niet alleen direct op hun prooien maar indirect ook op andere soorten binnen dezelfde omgeving: denk aan het klassieke voorbeeld over complexe onderlinge relaties van soorten van Darwin over de correlatie tussen het in hoge mate voorkomen van de rode klaver en het voorkomen van huiskatten nabij dorpen in Engeland. De huiskatten hebben in dit voorbeeld een positieve invloed op het voorkomen van de rode klaver omdat zij de veldmuizen in toom houden die op hun beurt in grote mate hommelnesten prederen. De aanwezigheid van huiskatten zorgt daarmee voor een een toename van aantallen hommels en vanwege hun cruciale rol in het bestuiven van de rode klaver ook voor een grotere aanwezigheid van deze plantensoort. (Volgens Darwin is de hommel - die ze in het Engels gewoon "humble bee" hadden moeten blijven noemen - het enige insect dat de rode klaver zou kunnen bestuiven.) Toegegeven; er zijn ook tal van negatieve voorbeelden: Zeker in kwetsbare gebieden lijkt de schade van loslopende huiskatten voor het voortbestaan van bepaalde (zeldzame) soorten aanzienlijk te kunnen zijn. Echter lijkt mij niet bewezen of er sprake is van een 'Darwin's nightmare', zoals boven verondersteld, wanneer het de merel betreft en of en welke rol huiskatten spelen in de recente terugval van deze soort in de bebouwde kom. Huiskatten hadden Nederland en haar stads en dorpstuinen immers al geruime tijd gekoloniseerd voordat het daar slecht ging met de merel; zelfs voordat de merel zich als algemene soort daar vestigde (zie SOVON bij soort: merels waren tot midden twintigste eeuw schuwe bosbewoners en kwamen niet veel in de stad voor). Achteruitgang van soorten ook in de stad is soms een complexe samenloop van omstandigheden en kan uit onverwachte hoek komen. Zo is er in het VK door de RSPB veldonderzoek gedaan naar de achteruitgang van de huismus in steden, welke normaal wordt geweten aan beperkt voedselaanbod en gebrekkige broedgelegenheid - en, natuurlijk, predatie door huiskatten. Dit onderzoek naar de achteruitgang van de huismus vond na verificatie van bovengenoemde variabelen echter de sterkste link met de mate van stikstofuitstoot door het verkeer. https://www.theguardian.com/environment ... r-exhausts. En nee, ik heb ook geen auto. (-:
Met vriendelijke groet,
Maarten
Last edited by MaartenJansen on 31 Aug 2018, 07:19, edited 4 times in total.
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by MaartenJansen »

Het oorspronkelijke citaat over de rol van huiskat in het voorkomen van rode klaver uit The Origins of Species - 1st edition - omdat hij zo mooi is:

Humble bees alone visit red clover, as other bees cannot reach the nectar. It has been suggested that moths may fertilise the clovers; but I doubt whether they could do so in the case of the red clover, from their weight not being sufficient to depress the wing petals. Hence we may infer as highly probable that, if the whole genus of humble-bees became extinct or very rare in England, the heartsease and red clover would become very rare, or wholly disappear. The number of humble-bees in any district depends in a great measure upon the number of field-mice, which destroy their combs and nests; and Colonel Newman, who has long attended to the habits of humble-bees, believes that "more than two-thirds of them are thus destroyed all over England." Now the number of mice is largely dependent, as every one knows, on the number of cats; and Colonel Newman says, "Near villages and small towns I have found the nests of humble-bees more numerous than elsewhere, which I attribute to the number of cats that destroy the mice." Hence it is quite credible that the presence of a feline animal in large numbers in a district might determine, through the intervention first of mice and then of bees, the frequency of certain flowers in that district! (58)

En nu weer terug naar de merels..
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

Wat Merels betreft: de laatste dagen zag ik in de stad Groningen, de Onlanden en in het dorp Peize precies één Merel. Hier in de Schildersbuurt (Groningen) kan ik al dagen geen enkele Merel meer vinden. Uiteraard kunnen ze allemaal diep in de bosjes zitten ruien, maar ik begin te vrezen dat de stand heel laag is.
Op de site van Vogelbescherming staat een foto van een zieke Turkse Tortel en in dat verband: andere jaren zaten tot 35 Turkse Tortels te foerageren op de gevallen noten van de Turkse Hazelaars aan de Nassaulaan, Groningen. De noten liggen ook nu weer op de grond, maar ik telde vandaag maar 4 TT.

We wachten af.

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by arenaria »

Ja, de aantallen TT zijn weer op sterkte, je kunt haast concluderen dat die geen last hebben van Usutu.
De laatste week in de stad Groningen twee Merels gezien. De sierappels hiertegenover zijn rijp. Er zitten elk jaar tot 20 Merels in. Nu nog nul.

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Sterfte merels in Groningen?

Post by jhvenema »

Hier wat recente cijfers over het Usutu virus en de merelsterfte van het DWHC en Sovon:
https://www.dwhc.nl/3e-jaar-usutuvirus-nederland/
https://www.sovon.nl/nl/actueel/nieuws/ ... -en-dorpen

Het virus is dus nu ook in Noord-Groningen aangetoond. Sovon heeft het over een afname van 15% dit voorjaar (2018) t.o.v. het voorjaar van 2017.
Op dit moment is mijn eigen beleving dat er heel weinig merels zijn, maar in aug/sept worden er traditioneel weinig merels waargenomen.
Een collega uit Gieterveen meldde mij 3 dode merels in zijn tuin.
Groet Jan Henk
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 47 guests