Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Allen,

Sinds 2016 wordt er door slechtvalken gebroed op het Gasunie gebouw in de stad in een daarvoor bestemde nestkast. In 2016 leverde dat 4 uitgevlogen jongen op uit een legsel van 4: 3 vrouw en 1 man. In 2017 leverde dat 3 op uit een legsel van 4: allen vrouw. In 2018 leverde dat 2 op uit een legsel van 3 (of 4 - vervolglegsel?): een vrouw en een man.

Al deze jongen konden met medewerking van GU en de ringers Peter de Boer en Johan Bos gekleurrringd worden. In 2018 echter alleen met VT ring omdat de kleurringen op waren. Van de 9 geringde jonge vogels zijn er twee teruggemeld: in juni 2016 werd een dood net uitgevlogen vrouw teruggevonden aan de voet van het Apollo hotel en in oktober 2017 werd een eerste kalenderjaar vrouwvogel teruggevonden onder een grote windturbine in de haven van Hamburg.

De oudervogels zijn sinds vestiging ongeringde adult beesten en het paar is afgelopen jaren zeer waarschijnlijk ongewijzigd geweest.

Prooiresten die worden gevonden in nestkast en op het gebouw worden op naam gebracht door Klaas van Dijk. Zie hiervoor artikelen van zijn hand in de Grauwe Gors.

Op dit moment vinden er territoriale gevechten plaats rond het GU gebouw. Vandaag kreeg de standvrouw het de hele dag zwaar te verduren door een op het oog kleinere wendbaardere vrouw (?).

Van slechtvalken is bekend dat ze erg territoriaal zijn en dat rond broedplekken hevige gevechten kunnen plaatsvinden waarbij individuele slechtvalken de dood kunnen vinden en hele broedsels voor dat jaar verloren kunnen gaan. Dit heeft misschien ook te maken met de huidige ontwikkeling van de populatie in relatie tot beschikbare broedterritoria en kan misschien gezien worden als één van de natuurlijke begrenzingen aan groei.

We gaan zien hoe dit afloopt voor het Groningse paar.

Bij het openen van de cam door GU zal ik hier een link plaatsen.

Voel vrij om hier te reageren of om waarnemingen door te geven.

Met vriendelijke groeten,
Maarten
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Beste,

Aaldrik Pot, wiens lezing te bezoeken is woensdag a.s., meldde mij vier volwassen slechtvalken vechtend rond het GU gebouw. Het ging hier om 2 man en 2 vrouw.

Slechtvalken zitten op dit moment in onze urbane omgeving met veel wateroppervlakten nog steeds in de lift - al is de vraag natuurlijk wanneer het aanbod van postduiven gaat afnemen - vaak een belangrijke prooi in het broedseizoen - hoe dit zich verder ontwikkelt.

Ik vond dit aanleiding om ook eens andere mogelijk geschikte plekken in en rond de stad te bekijken op de aanwezigheid van slechtvalken (mogelijke broedvogels, maar ook wintergasten aangezien de rustplaatsen van de laatste vaak favoriete plekken van de soort indiceren).

Ook het Cruiseschip (het gebouw van de Beladtingdienst/Duo heeft een slechtvalken nestkast. Volgens Maricee op initiatief van stadsecoloog Van Nierop toen het gebouw gebouwd werd (..?). Op de Brand en Stoker flats worden wel wintergasten waargenomen. Vandaag eens langsgefietst en gebouwen geinspecteerd maar niets waargenomen.

'De slechtvalken' van het GU gebouw hadden vandaag ruzie met een buizerd die al sinds oktober in mijn wijk rondhangt. Deze buizerd werd eerst aangezien voor een 'zieke' slechtvalk (omdat hij op de grond zat) en ik werd daarom gebeld om eens te kijken, waarna ik erachter kwam dat het om een volwassen buizerd (vrij donkere morph) ging. Deze buizerd zit vaak op het geluidsscherm van de ringweg maar volgens Harry wordt hij gevoerd door bewoners van het Apollo hotel met vleesafval. Het beest lijkt erg gewend aan mensen en verkeer.

Met vr grt,
Maarten
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by arenaria »

Bij een hoogspanningsmast iets ten westen van het Zernike-terrein in de gemeente Groningen hangt vaak een juveniele Slechtvalk rond. Hij (ik denk een hij, ik vind em klein ogen) jaagt boven de nieuwe stadswijken pal ten westen van het Reitdiep (waar ook de jeugdgevangenis staat).

Ik schrijf juveniel omdat hij me nogal bruin overkomt. Hij wordt heel veel gepest door Zwarte Kraaien.

Jan Allex
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Gasunie slechtvalkcam is in de lucht en te volgen via: https://www.gasunie.nl/gasunie-in-de-sa ... slechtvalk

Veel plezier ermee en deel vragen/waarnemingen/opmerkingen over deze slechtvalken gerust op het forum.

Met vr grt,
Maarten
Joost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 18 Mar 2019, 13:21

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by Joost »

Er lijkt geen activiteit meer te zijn bij het Gasunie gebouw (slechtvalken). Twee dagen geleden nog een slechtvalk op de uitkijk maar gisteren en vandaag geen activiteit meer gezien. Jammer! Hoop dat ze terug komen
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by jhvenema »

Zaterdagochtend 7.30 uur zag ik nog 1 ex. op de westelijke V zitten van het Gasuniegebouw.
Verder treft ik de laatste tijd vaak een Slechtvalk (volgens mij een vrouwtje) aan in de Onnerpolder, rond de Noorderhooidijk.
Groet Jan Henk
Joost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 18 Mar 2019, 13:21

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by Joost »

Eén exemplaar net gezien en vertrok weer naar 5 minuten
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Beste mensen,

Ik ben zelf weinig thuis op dit moment dus volg de sv vanuit woonkamer alleen in weekend en avond.

Svz: slechtvalk man en vrouw zijn nog aanwezig rond gebouw. Het betreft hetzelfde ongeringde paar als voorgaande jaren - in ieder geval vanaf 2017. Dit kon ik op basis van screenshots van voorgaande jaren vaststellen. Slechtvalken kunnen individueel herkend worden op basis van verschillen wangvlek, borstverenpatroon.

De vrouw slaapt de laatste dagen meer in de kast.
Maar niet vannacht.

Camkijkers melden echter verstoring van slechtvalken door concurrerende valk(en). Hier zijn ook beelden van.

Afwachten maar.

Met vriendelijke groeten,
Maarten
Harma65+
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 29 Mar 2018, 12:38

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by Harma65+ »

Er ligt minimaal 1 ei .
KjoeLjan
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 28 Jan 2019, 15:08

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by KjoeLjan »

Op dit moment ligt er 1 ('vers') ei in het nest inderdaad. Eerder vanmorgen was het nest onbeheerd en zag je het ei duidelijk liggen. Op het moment van schrijven wordt er weer gebroed.
Voorheen lag er een oud ei in een hoekje van de nestkast, maar die is ondertussen weg.

Dit is een screenshot van gister morgen, waarin duidelijk te zien is dat er een ei is gelegd:
Image
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Start eileg: 21-03-2019 rond 08:00 - mogelijk uur eerder.

Groet,
Maarten
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Tweede ei op 23-03-2019- rond 18:00 uur. Incubatie begint pas bij volledig legsel van drie, vier - soms 5. Tussen het leggen van de eieren zit gemiddeld een periode van 48-72 uur - het grootste verschil over het algemeen tussen het 3e en 4e ei. Slechtvalk eieren komen min of meer synchroon uit - over enkele dagen. Het leeftijdsverschil is dus minder opvallend dan bij andere roofvogelsoorten zoals bijvoorbeeld buizerd. Hypothese in de roofvogelecologie is dat deze manifestatie van verschillen van leeftijd bij andere roofvogels een adaptatie is aan een per seizoen wisselend prooiaanbod. Het oudste jong heeft dan als sterkste t.o.v. zijn jongere broers en zussen meer kans op overleven in slechte jaren. Bij slechtvalken speelt wisselend aanbod over de jaren (ene jaar piek (muizenplaag) andere jaren minder) over het algemeen minder een rol dan bij muizeneters. Voorts biedt mogelijk het grootteverschil tussen man en vrouw een breder spectrum aan prooien - zowel kleine als middelgrote (van spreeuw tot houtduif). Bronnen: Ratcliffe en Newton.
Joost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 6
Joined: 18 Mar 2019, 13:21

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by Joost »

Derde ei is erbij gekomen - woensdag 27 maart -
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by jhvenema »

Het lijkt er op dat zich aan de oostzijde van de stad een tweede slechtvalk paartje aan het settelen is en wel op het DUO gebouw (beter bekend als het Cruiseschip).

De laatste maanden werden al vaak slechtvalken waargenomen op de Euroborg flats en in de Zuidlaardermeerpolders. Benieuwd of het hier al tot broeden komt dit jaar.
Groet Jan Henk
MaartenJansen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 135
Joined: 01 Mar 2016, 01:43

Re: Broedseizoen slechtvalken Groningen 2019

Post by MaartenJansen »

Hoi Jan Henk e.a.

Zojuist half uur wezen posten bij DUO n.a.v. waarneming gedeeld op wn.l van 28-3.

https://waarneming.nl/observation/169150856/

Er vertrok na een half uur vanaf westzijde een slechtvalk man (op basis van grootte) jagend richting Noord. Nestkast zit aan Oostzijde. Daar zelf niets waargenomen. Goed in de gaten houden dus. Een paar dagdelen posten moet meer duidelijkheid geven over aanwezigheid slechtvalken (gedrag) en of er sprake is van vestiging als broedvogels - bijv waarnemingen zoals binding met kast, voedseloverdracht en andere interacties: alarm/contactroep etc.

Bij de Euroborg op de flats zitten de laatste jaren vaker vogels die rond deze tijd verdwijnen. Dit gedrag past bij Feno-Scandinavische broedvogels. Er is een influx van deze vogels rond de herfst om vervolgens Nederland weer te verlaten rond begin April. Zie waarnemingen rond B en S flats van Johan laatste jaren. Deze vogels ruien beduidend later dan onze eigen broedvogels en kunnen in winterverblijf al baltsgedrag vertonen. Ook winterterritoria worden met verve verdedigd.

Eerder deze eeuw zaten op de gebouwen van IB groep slechtvalken - ook overwinterende vogels. Hier heeft Klaas onderzoek naar gedaan. (Dit was in mijn pre vogel tijdperk - dus over gelezen in oude Gorzen.) De relatief constante aanwezigheid van wintervogels door de jaren duidt op een mogelijk zeer geschikte plek voor broedvogels - zeker met kast.

De slechtvalken van de Aperots hebben inmiddels vier eieren. Derde ei woensdag 27 Maart rond vieren in de middag, vierde ei vandaag 30 Maart 01:23. Met dank aan alle camkijkers die hun waarnemingen heel genereus delen op FB en hun eigen forum.

Groet,
Maarten
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests