Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by arenaria »

Het paartje Dakpiet op het dak van de Jumbo-super Wilhelminakade heeft igg één jong, want op dit moment vliegen de oudervogels met voer naar het dak.

Helaas is de situatie voor een springend jong alleen maar verslechterd - veel autoverkeer pal onder het dak en er is maar een kleine strook gras om op te lopen en te foerageren en er zijn veel katten, honden en mensen. En sowieso niet genoeg wormen en emelten, denk ik.

De oudervogels peuren voer uit het grasveldje op de landtong in de zwaaikom, maar die plek is voor het jong niet meteen bereikbaar.

Als ik iets zie van de ontwikkelingen, zal ik het hier even posten.

Jan Allex
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by hdelange »

als ik ze op de grond zie rondlopen zal ik het zeggen, zal ook even op onze andere locatie vragen of ze daar op willen letten.
Henri Zomer
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 13
Joined: 29 Mar 2016, 20:20

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by Henri Zomer »

Super mannen! Alvast bedankt hiervoor :wink:
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by Aart »

Bij mij achter het huis (achterburen) lopen ook weer 1 of 2 jongen rond. Maar volgens mij worden ze nooit groot. Inderdaad verkeer, honden en katten en natuurlijk de steenmarters die in de school vlakbij een nest met jongen hebben.
Overigens is dit niet het enige paar in de buurt. Vorig jaar ontdekte ik trouwens schollies op een dak van nog geen 5 vierkante meter!

Gr. A.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by Aart »

De scholeksters bij onze achterburen zijn er nog. Ze alarmeren in ieder geval nog volop.
Mij viel op dat de vogels wel alarmeren als er een zwarte kraai in de buurt komt, maar niet als er roeken overvliegen. Scholeksters zijn goede vogelaars.

Groet Aart
Klaas van Dijk
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 24 May 2019, 20:37

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by Klaas van Dijk »

Beste mensen,

Afgelopen zondag hebben we de eerste jonge Scholeksters gekleurringd: één van de twee jongen van een paartje langs de Siersteenlaan in de wijk Vinkhuizen (dit ongeringde paartje had eerst 3 jongen, maar het derde jong lag platgereden op het asfalt van de Siersteenlaan) en één van de twee jongen van een paartje op het Zerniketerrein (van dit paartje hebben we twee jaar geleden één van de ouders weten te vangen en te ringen). De beide andere jongen van deze paartjes waren ietsje jonger en hopen we binnenkort te ringen.

Aanvullende informatie is van harte welkom.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk (mede namens Henri Zomer).
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by arenaria »

Ik denk niet dat er bij het paar op de Jumbo vd Wilhelminakde nog iets te ringen valt aan de jongen, want er heeft zich de laatste dagen een nieuwe, wellicht onverwachte bedreiging geopenbaard: vissers, die de hele dag op de voor het foerageren belangrijke landtong zitten en zodoende de oude Scholeksters beletten larven en wormen te zoeken. Ik heb al enkele dagen geen oude Dakpieten meer zien lopen.

Omdat er al zo weinig gelegenheid tot pierensteken is, kan het goed zijn dat het broedsel is verhongerd en mislukt - of de oudervogels kunnen uitwijken naar de kleine graslandjes aan de Prinsesseweg kan ik niet zien - maar ik kan me niet herinneren dat ik ze daar ooit heb zien lopen.

Groet,

Jan Allex
Klaas van Dijk
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 24 May 2019, 20:37

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by Klaas van Dijk »

hoi Jan Allex,

Het inlogscherm van dit forum verandert stelselmatig & buitengewoon hardnekkig mijn oude gebruikersnaam automatisch in mijn e-mail adres en weigert buitengewoon hardnekkig in te zien dat dit niet de bedoeling is. Met andere woorden: ik maak het hokje leeg, typ mijn gebruikersnaam in en vervolgens verandert het systeem dit weer in mijn e-mail adres. En dan krijg ik dus foutmelding op foutmelding, etc. Noodgedwongen heb ik daardoor een paar dagen geleden een nieuw account moeten aanmaken met een nieuwe gebruikersnaam. Erg vervelend allemaal. Ook vandaag verandert het systeem nog steeds mijn oude gebruikersnaam automatisch in mijn e-mail adres. Het schiet dus niet op.

Anyway, dank voor je terugkoppeling. Er gaat inderdaad veel mis bij dakbroedende Scholeksters. Kom zelf ook bijna dagelijks wel bij die Jumbo en heb al een tijdlang niets meer vernomen. Ben ook al eens achter het gebouw wezen kijken, maar ook daar geen activiteit. Vanzelfsprekend kunnen de ouders wat verder gaan vliegen op zoek naar voer (wormen, emelten etc.), bijvoorbeeld op grasvelden bij mij in de wijk. Ik zie hier bijna dagelijks wel een Scholekster rondvliegen, maar vooral een luid roepend exemplaar die wat boven de huizen aan het rondvliegen is (de zogenaamde vlindervlucht).

Groetjes, Klaas
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Info over bijna vliegvlugge Scholeksters in en rond de stad

Post by hdelange »

De twee bij mij op school zijn al een paar dagen van het dak af, zag ze gistermiddag voor het eerst lopen, maar waren er al eerder af.

Een van de twee hinkt met zijn ene poot, dus die zal wat ongelukkig terecht zijn gekomen.

Vandaag heel lang niet gezien, maar nu zitten ze voor een flat tegenover de school alle 4 jongen + ouders.

De ouders komen steeds met pieren aanlopen die ze op de grond gooien voor de jongen.

Dus als jullie ze nog willen ringen zou ik niet te lang wachten, anders vliegen ze al bijna.

Henk
20190603_152057kl.jpg
20190603_152057kl.jpg (194.42 KiB) Viewed 29357 times
foto van gisteren: 2 jongen en een ouder
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest