Haakbekken

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
ArnoldHeikamp
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 22
Joined: 13 Oct 2003, 23:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArnoldHeikamp »

Geachte heer Van IJzendoorn,

Een strak lapje gras dat is omgeploegd door talloze voeten en statieven wordt niet vanzelf weer een strak lapje gras. Gras zal er wel weer gaan groeien, dat geloof ik best, maar om dat veldje weer te krijgen zoals het was (lees: egaal), is toch echt meer nodig.
Voor alle duidelijkheid: voor mij persoonlijk hoeft zo'n egale grasmat niet, doch het gaat hier om de bewoners ter plaatse (en de Gemeente...).
En wat de katten en honden betreft: ja, zij zullen ongetwijfeld schade aanbrengen. Net zo als auto's, vliegtuigen, windturbines, gasboringen en wat niet al. Met andere woorden: die honden en katten hebben helemaal niets te maken met deze zaak. Je gaat een winkeldief niet vrijpleiten omdat elders in het winkelcentrum een bloemenkar in brand is gestoken.
Kortom: 'lul' zelf 'op met je gezeik'.

Groeten,
Arnold Heikamp
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Nogmaals en ten overvloede:

1. anonieme bijdrages horen niet in het forum te worden toegelaten
2. grof taalgebruik leidt tot grover taalgebruik en escalatie van de discussies. (Dit uit ervaring met forums op ongerelateerde websites.)

Alles overigens onder verantwoording van het bestuur? Heb ik het goed dat ik ergens in notulen heb gelezen dat 'de inhoud van de website onder verantwoording van het bestuur valt?' (of moet ik oplullen met mn gezeik?).


Jan Allex
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Jan Allex,

in dit geval is hier weinig anoniem, de naam staat erbij.

ik houdt het in ieder geval wel in de gaten natuurlijk, en ik volg het ook wel op de voet, mochten de beledigingen doorzetten ,dan gooi ik die postings er gewoon uit!

Dus geen paniek, geen gescheld op elkaar of personnlijke aanvallen, ik vond dit er al een grensgeval van, wordt dit erger dan verwijder ik de bijdrages.

groeten,

Henk
Last edited by hdelange on 27 Nov 2004, 15:41, edited 1 time in total.
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

Misschien is, nu de beestjes vertrokken zijn, het nu de tijd te gaan bedenken of we een standbeeld gaan plaatsen voor de Haakbekken of voor de ontdekker ervan. Over de plaats zullen we het snel eens zijn.

Ik zie nooit bijzondere soorten, maar mocht ik er eentje zien dan zal ik deze waarneming zeer behoudend naar buiten brengen.
User avatar
ArjenDrost
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 35
Joined: 18 Nov 2004, 00:00
Location: Haren
Contact:

Post by ArjenDrost »

Ben je wel naar die haakbekken wezen kijken dan? Anders is het toch een beetje vreemd, wel gaan kijken als iemand anders iets doorgeeft, maar zelf je waarnemingen voor jezelf houden.
Wat niet inhoudt dat je natuurlijk altijd bij het doorgeven van een waarneming moet kijken naar omgeving, zit de vogel in een afgesloten gebied, is er grote kans op verstoring of vernieling van het gebied? Ik denk dat dat in dit geval niet of nauwelijks het geval was (afgezien van het grasveldje, waar meteen de suggestie werd geopperd om een inzamelingsactie voor het herstel te starten - hoe staat het daarmee nu eigenlijk?-).

Groeten Arjen
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

Nee ik ben dus niet gaan kijken. Misschien wil iemand een praatgroepje oprichten met mensen die de Haakbekken bewust niet en helaas niet gezien hebben?? Renze is zowiezo van harte welkom.
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Gaan we doen Leon. En omdat een praatgroep een naam moet hebben stel ik voor, in glashelder Nederlands: DBA - De Bewust Afwezigen. Op onze bijeenkomsten heffen wij graag een glas, op onszelf en op de vogelen, waarbij wij elkaar ondersteunen in de opvatting dat het zeer wel mogelijk is vogelaar te zijn zonder piepers, internetverbindingen, terreinwagens, campers en snipperdagen.
Maar nog even terug naar de informatie die Henk de Lange hier verstrekte, vele inzendingen geleden alweer, over de gedane pogingen om het verwachte haakbekkenbezoek in goede banen te leiden. Als eenmaal een melding de wereld in is gestuurd, zo blijkt uit Henks verslag, zijn de grenzen van eventueel noodzakelijk beheersing van de situatie snel bereikt. Oftewel, men is vrijwel overgeleverd aan de wellevendheid en het particulier initiatief van de bezoekers. Kan meer organisatie hier mogelijk iets voor betekenen? Henk doet een voorstel: de DBA (Dutch Birding Association, niet te verwarren met de de zojuist opgerichte vereniging hierboven!), een draaiboek? Ook verwijst hij mij naar deze zelfde DBA door om de diskussie verder te voeren, dan wel aan te zwengelen.
Dat vind ik goed. Het probleem is alleen: ik ben niet lid van de club, en dus geheel onkundig van de stand van zaken. Bestaat er mogelijk al een draaiboek? Wordt eraan gewerkt? Wordt er mogelijk nog druk gediskussieerd? En zo ja, wat zijn de verschillende posities hierin?
Kortom, wie helpt mij verder?

Renze de Vries
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Post by hdelange »

Hallo Arjen,

Dinsdag hebben Jacob en ik een paar directe bewoners iets aangeboden voor de ontstane overlast, en verder hebben we bij nog een aantal omringde woningen een kaart in de bus gedaan.

De bewoners waren allemaal tevreden met het gebaar, en hebben het wel als leuk ervaren achteraf, hoewel ze er na een aantal dagen ook wel weer genoeg van kregen, de inbreuk op hun directe woonomgeving.

Over het grasveld op zich, hier was de gemeente al mee bezig volgens de bewoners, er kon op dit moment ook weinig aan gedaan worden, eerst afwachten hoe het er na de winter dan uit ziet.

Renze: met al je vragen kun je natuurlijk DBA benaderen, ik ben er zelf ook geen lid van, maar heb wel alles gedaan om het verkeer b.v. naar de goede plek te geleiden.


groeten,

Henk de Lange
User avatar
hansl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 62
Joined: 24 May 2006, 23:00

DBA

Post by hansl »

Heel ff voor alle duidelijkheid DBA is een "club" onder welke verantwoording het tijdschrift Dutch Birding uitkomt. Dit is een blaadje en thats it! Je kunt geen lid worden van deze club als actief lid! Dus DBA heeft geen leden als zodanig! En Dutch Birding is gewoon een tijdschrift!
Dus er bestaat niet zoiets als Dutch Birders, dat is een termologie welke men aan een bepaalde groep mensen gegeven heeft. Maar dit staat los van DBA of Dutch Birding!

Groet,

Justin jansen
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Over het lerend vermogen van haakbekken

Nog weer iets anders, want hoe meer haakbekkenaspecten hoe beter: op deze voortreffelijke site zijn foto's te vinden waarop men haakbekkenkijkers op een halve meter afstand van de vogel kan zien zitten, er is een plaat waarop te zien is dat de haakbek uit de hand eet (en het bericht dat de vogel zich liet aaien is ook genoegzaam bekend). Deze foto's vertellen ons uiteraard dat de haakbek zeer mak is, alsmede dat de haakbekkenvogelaars dat zeer kunnen waarderen.
Wat mij interesseert is echter iets anders: leert een haakbek ook, en zo ja, wat dan?
Ik bedoel dit: ik neem aan dat de opmerkelijke makheid voortkomt uit de onbekendheid van de haakbek met de mens. Oftewel, de haakbek weet niet dat de mens de gevaarlijkste predator ter wereld is, en dat hij zich als de gesmeerde bliksem uit de voeten moet maken als er een tweepoter in zicht komt, zeker als die een pijp over de schouder draagt. Het komt mij voor dat dit een kwetsbare kant van de haakbek is. Immers, een vogel die dit soort basisinformatie ontbeert, eindigt vroegtijdig in de pan, in een kooi of in de bek van het geliefde huisdier van de mens, de kat.
Nu naar de haakbekkenvogelaars. Zij kruipen dichtbij de vogel, voeren hem besjes en aaien hem over de staart. Vogelaars zijn liefhebbers, dus dat is wat de vogel krijgt, liefde.
Vraagt: leert de haakbek hier iets van? Bijvoorbeeld dat hij van de mens niets te duchten heeft? In dat geval lijkt het mij aanbevelenswaardig de liefhebbende benadering nog eens te overwegen. Zou het bijvoorbeeld voor de instanthouding van de soort niet aan te bevelen zijn de haakbek te leren dat hij als de donder uit moet kijken?
Zou het, aangezien niet alle mensen van die schattige vogelaars zijn, eigenlijk niet beter zijn de haakbek tegen zichzelf te beschermen en, terwijl hij een besje uit de hand neemt, achter zijn staart een voetzoeker te werpen? Zodat de haakbek zich te pletter schrikt en de hoogste boom invliegt die hij maar kan vinden?
Eerlijk gezegd, ik ben hier niet helemaal uit. Wel uit de voetzoeker, dat is geen punt. Maar wie moet hem werpen?

Renze de Vries
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Bewust afwezigen,

Zouden jullie eindelijk een keer kunnen ophouden met het bekritiseren van vogelaars/soortenjagers?
Ik vraag me af of er uberhaubt iemand geinterreseerd is in jullie reacties.
Doe me een lol, gebruik het forum om over vogels te praten. Niet over vogelaars en hun gedrag.
We weten best dat jullie prima kunnen vogelen zonder piepers etc, maar laat ons met rust.

Dusan
User avatar
rdevries
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 75
Joined: 07 Dec 2002, 00:00
Location: Groningen

Post by rdevries »

Hallo Dusan,

In iedere serieuze vogelaar, niemand uitgezonderd, schuilt een (soorten)jager, dus ook in mij. Ik ken het personage ondertussen een beetje en ik mag wel zeggen, hij bevalt me maar matig. Vandaar dat ik hem kritisch probeer te volgen. Dat is het eigenlijk, vat het niet te persoonlijk op.
Als er naar jouw indruk teveel aandacht naar de vogelaar en zijn gedrag gaat, en relatief te weinig naar dat van de vogel, dan geef ik onmiddellijk toe, inderdaad, bij mij is dat zo. Hoe boeiend ik een vogel ook vind, het gedrag van de vogelaar vind ik altijd nog interessanter. En de reden daarvoor is waarschijnlijk heel simpel: ik ben daar gewoon beter mee bekend, ik zie nuances die mij bij een vogel volledig ontgaan.
Vogelgedrag is wat mij betreft vooral geheimzinnig, ik weet er geen bal vanaf. Elke opheldering is dan ook welkom. En als dat dan verbonden kan worden met de manier waarop wij met dat gedrag omgaan, ben ik helemaal gelukkig. Ik wil je vragen, zou je vanuit jouw favoriete optiek enig licht kunnen werpen op het verschijnsel van de makke haakbek? Ik bedoel, als het, zoals ik uit de reacties tot nu toe opmaak, ongewenst is om een haakbek over de staart te aaien, waarom is dat dan zo? Of maakt het niet uit? Ik lees je mening hierover graag.

Groet,

Renze
User avatar
heinski
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 9
Joined: 22 Nov 2004, 00:00

Post by heinski »

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal dagen geleden een account laten aanmaken bij Avifauna Groningen, maar overweeg alweer dit maar te beëindigen, gezien het geziek in de Haakbek-thread in de forums. Er is een klein aantal verschrikkelijke zeurpieten, dat het vogelaarplezier probeert te vergallen.

Ik ga toch ook niet zitten zeuren en stoken in een forum voor autoliefhebbers, als ik de pest heb aan die dingen? Nou dan! En wie zo nodig diep-antroposofisch, maar anti-vogelaar bezig wil zijn: daar zijn vast ook wel aparte internetgroepen voor, waar lekker onder elkaar heerlijk kan worden gediscuzeursofeerd...

Natuurlijk beëindig ik mijn account niet, maar toch. Tsjieptsjiep!

Charles, Groningen
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Heren,

Ik begin deze discussie behoorlijk zat te worden, maar zal toch ook maar een duit in het zakje doen.

Over het grasveld.. Ik ben het volledig met Edward van IJzerdoorn eens, dat groeit wel weer aan. Volgend voorjaar ligt daar weer een prima veldje. Vanaf dag 1 werd gezegt laarzen mee te brengen omdat het veld nogal drassig was, dus zo'n prima gazonnetje was het nou ook weer niet.
Verder werd er gemeld dat er één bewoner (1) geklaagd had over overlast door vogelaars. Volgens mij heb je altijd mensen die klagen (ook in dit forum), en moet je je niet al te druk maken om die ene klacht... Bovendien werd er bij die ene klacht vermeld dat het grasveldje aangelegd en beheerd werd door de buurtbewoners, hetgeen onjuist bleek te zijn! Die zelfde persoon zou ongetwijfeld ook gezeurd hebben als het grasveld vernield was door voetballende kinderen of de plaatselijke bejaarden er een rollatorrace hadden gehouden en dit gepaard ging met die modderpoel. Maar als zijn eigen visvereniniging er een bijeenkomst had gehouden had je hem niet gehoord. Met andere woorden, het is makkelijk klagen over iets wat niet je interesse heeft. Dit heeft niets met vogelaars te maken, maar meer met afnemende tollerantie in de maatschappij. Volgens mij wordt hier (in dit forum) door bepaalde personen ook meer van een mug een olifant gemaakt en is de reactie zwaar overdreven.

Verder hebben de mensen die BEWUST AFWEZIG zijn geweest het grootste commentaar over mensen die wel op de plek aanwezig waren. Dit bevreemd mij nogal. Hoe kan je commentaar op iets leveren waar je zelf niet aanwezig bent geweest? Doet me een beetje aan een recensent denken die zelf niet bij een voorstelling aanwezig is geweest, maar er wel commentaar op levert. Voor mij is dit ook meer fictie dan werkelijkheid. Een zwaar geval van de beste stuurlui .... volgens mij.

Renze schrijft dat hij niets begrijpt van het gedrag van vogels maar meer van vogelaars...Ga dan naar de plek en bekijk de vogels! Kijk naar die Haakbekken, bestudeer ze, leer ze begrijpen! Doe in ieder geval een poging! De kans dat je binnenkort weer een ziet is niet zo groot hoor! En op het moment dat je uitgekeken bent op de vogels kan je je vreugde delen met andere aanwezige vogelaars.

De Haakbekken lieten zich prima benaderen en dit kon ook, dit gaven de vogels zelf duidelijk aan. Het meest opvallende was wel dat als de vogels opvlogen en in een boom gingen zitten, dit eigenlijk altijd was omdat er een kat of een hond aankwam (vaak nog ver weg, op zo'n 10-15 meter afstand, terwijl er mensen een halve meter vanaf stonden). Ze herkenen hun natuurlijke predatoren dus terdege en vluchten ook hierop. Mocht de mens een bedreiging zijn voor de Haakbek, dan hadden er allang geen Haakbekken meer bestaan. Dit heet evolutie. Wellicht dat er in de toekomst meer Haakbekken naar NL komen omdat de uit voedsel gebrek weggetrokken vogels het overleeft hebben en de thuisblijvers allen zijn verhongerd en dood gevroren. Maar het kan natuurlijk ook andersom.. Inmiddels zijn de vogels nu al een week weg.... Teruggevlogen of verder door naar het zuiden?? Of gewoon op een andere plek in Beijum?

Iets heel anders, maar wel aansluitend: Avifauna is opzoek naar een vertegenwoordiger in Samenwerkingsverband Groen Groningen. Ik merk in deze threat op dat er mensen zeer bekwaam zijn met bomen- en struikenbeleid van de gemeente, herinrichting van parken, groene inrichting van nieuwe wijken, water in de stad etc. etc. Dus meldt je aan...

Groet,
Marnix
User avatar
andreb
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 79
Joined: 18 Dec 2004, 00:00
Contact:

haakbekken

Post by andreb »

:twisted: goed gedaan Marnix . het moet nu maar eens ophouden !!!!
wie het spel niet speelt moet zich ook maar niet met de spelregels bemoeien. en voor de niet soorten jagers een vraag!!!
waarom liften jullie wel altijd mee op de soorten die ontdekt zijn door een wel twicher.blijf dan ook gewoon thuis ,dat scheeld ons veel gezeur (en jullie ook)
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests