verstoring

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

verstoring

Post by bakker »

Ik wou toch nog even reageren op een eerder onderwerp van Klaas van Dijk over verstoring in het waddengebied. Het ging over dat de NAVO weer oefeningen had met straaljagers. Ik weet, het is al weer een paar week geleden dat dit onderwerp op het Forum heeft gestaan, maar toch. Ik zelf denk dat de verstoring wel mee valt. Vogels wennen namelijk zeer snel aan geluid. Het is vooral beweging wat vogels doet opvliegen. Een voorbeeld hiervan is dat als je in de auto zit je een vogel vaak zeer dicht kunt benaderen, maar zodra je uitstapt gaat het fout. Het geluid is minder belangrijk denk ik. Denk aan de velduilen op het schipholterrein die daar toch jaarlijks aanwezig zijn. Mijn eigen ervaring met iets dergelijks was op de Crau in Zuid Frankrijk. Temidden van deze kiezelsteppes ligt een vrij druk vliegveld voor zowel militair als burgerluchtvaart. wat mij daar opviel was dat als er een toestel opsteeg, met veel kabaal, de vogels daar gewoon doorgingen met zingen. Veldleeuwerik, Kortteenleeuwerik en Duinpieper zongen gewoon door! Dit voorjaar was ik ook in het gebied aanwezig en toen waren ze de nieuwe Airbus A380 aan het testen. Toen het toestel 30 meter over mijn hoofd scheerde ging een Slangenarend gewoon door met poetsen. En natuurlijk zijn sommige soorten gevoeliger dan de ander, zeker steltlopers. Er werd in het forum aan mensen gevraagd dat als ze verstoringen zouden zien dit te melden. Zijn er meldingen binnen gekomen?

Groet Martijn Bakker
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

verstoring

Post by fredvandernoord »

Hallo Martijn, Dit moet je toch niet willen. Als maar de grenzen verder oprekken. Er moeten, het liefst grote, stiltegebieden zijn. Voor de natuur maar ook voor de mens. Ik neem aan dat je weleens in N.O.Polen bent geweest. Daar heb ik de stilte als een zegen ervaren. Hier laat ik het maar bij. Groeten, Fred van der Noord. Eelde.
User avatar
-

reactie

Post by - »

Hallo iedereen,

Zonder vliegtuigen geen werk, geen werk betekent geen geld en geen geld betekent geen bijdrage voor bijvoorbeeld de vogelbescherming. Je moet de ruimte die je hebt samen delen, zowel met mensen als met vogels.
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

Post by fredvandernoord »

Wie u ook mag zijn beste GAST: "Dit is een zeer zwak verweer".
Fred.
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

verstoring

Post by fredvandernoord »

Ik wil nog wel iets toevoegen aan deze discussie:
"Ik hoop dat een ieder zich zo langzamerhand realiseert, dat het natuurlijke evenwicht op aarde in onbalans is en dat als er nog maatregelen mogelijk zijn, die nu genomen dienen te worden".
De natuur slaat terug. Laat dat duidelijk zijn.
Fred van der Noord te Eelde.
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Beste Fred,

Begrijp mij niet verkeerd. Ik maak mij ook zorgen over de steeds grotere druk die er op de natuur komt te staan. Ik erger mij ook bont en blauw als er ergens weer een bedrijvenpark of nieuwbouwwijk uit de grond word gestampt ten koste van waardevolle natuur of cultuur gronden. Wat ik eigenlijk wou zeggen is dat sommige soorten zich toch weten aan te passen aan "onze" hebzuchtige, egoïstische en kortzichtig manier van leven. En dat is dan toch ietsje pietsje positief te noemen in een wereld waar de natuur op de laatste plaats komt.

Groet Martijn Bakker
User avatar
fredvandernoord
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 49
Joined: 11 May 2002, 23:00
Location: Eelde
Contact:

verstoring

Post by fredvandernoord »

Dag Martijn,

Ja, dat is waar. Ik onderschrijf het antwoord van je volledig. Bedankt hoor. Met groeten, Fred van der Noord, Eelde.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests