vogeltellingen Piccardthofplas

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
neutje82
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 11 Dec 2005, 00:00

vogeltellingen Piccardthofplas

Post by neutje82 »

Voor een vrijekeuze opdracht van mijn studie Tuin en Landschapsinrichting (Larenstein) ben ik bezig met een onderzoek naar de mogelijkheden van een vogelkijkvoorziening bij de Piccardthofplas.

Ik doe dit onderzoek in opdracht van Natuurmonumenten. Momenteel ben ik bezig met het verzamelen van broedvogelinventarisaties en wintertellingen die op de Piccardthofplas zijn gedaan.

Nu is mijn vraag, weet iemand of er in de voorgaande jaren (+/- 1999 tot 2004) ook broedvogelinventarisaties en of wintertellingen zijn uitgevoerd op de Piccardthofplas, en zo ja door wie?


Groeten Vincent van der Neut
Student Tuin en Landschapsinrichting, Larenstein te Velp
tel. 06-23451076
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Hey Vincent,

Avifauna Drenthe heeft jaren de Piccardthofplas en een deel van de omgeving meegenomen in het project wintertellingen. Via www.avifaunadrenthe.nl kun je vast wel aan deze info komen. Verder weet ik dat bewoners van de tuinhuisjes aan de plas het een en ander weten van de broedvogels daar. Avifaunaleden die daar wonen zijn o.a.: Doevedans, Borrius, Tijsterman. Van hen heb ik geen adressen, maar misschien dat onze secr. dat weet.

Succes, Aart
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Wilster »

De piccardthofplas is ook een telpunt in mijn PTT-route, die ik al de nodige jaren eind december tel (waarschijnlijk deze week ook weer). Voor mij is de route jarenlang door iemand anders geteld (weet zo niet meer wie); voor deze gegevens moet je bij SOVON zijn.
Door de verhuizing weet ik momenteel niet in welke doos de gegevens zitten. 1000+ smienten in de telling is inderdaad geen ongewoon verschijnsel, maar dan vooral met vriesweer (de Piccardthofplas blijft relatief lang open).
De Hoornse Plas is overigens ook een telpunt in de route.

Arjo Bunskoeke.
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Post by Wilster »

Hallo Vincent,

Even een update, want ik heb vandaag de route geteld. Ik kwam tot 160 smienten in de Piccardthofplas En verder: Wilde Eend 90, Meerkoet 2, Fuut 5, Grote Zaagbek 3 en Aalscholver 9. Een momentopname, maar die cijfers heb je dan maar vast.
Overigens: in de Hoornse Plas zaten ongeveer 800 Smienten, wat een vrij normaal aantal is.

Arjo Bunskoeke
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

Post by Pierre »

Op de site www.piccardthof.nl staat informatie over broedvogels op het tuinhuisjespark, grenzend aan de plas. Onderaan de homepage kies je: Natuur en Tuin. Dan: Vogels op de Piccardthof. Als je dan klikt op: Broedvogels 2004 krijg je de lijst te zien. Ik weet dat er tenminste 1 paartje ijsvogels heeft gebroed, zowel in 2004 als in 2005. :D
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Post by Aart »

Vincent en anderen,

Als ik dit onderwerp nog eens doorlees, dan blijkt dat de Piccardthofplas en omgeving wel eens een van de best bestudeerde stukjes groen uit de stad kan zijn. Misschien kan Vincent als hij alles op een rijtje heeft hierover een leuk stukje voor de Grauwe Gors schrijven.
Overigens vraag ik mij af of een vogelkijkvoorziening hier nodig is. Hoewel een mooie hut voor de plaatselijke jeugd is natuurlijk nooit weg.

Aart
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Ja, graag een artikel voor de Gors hierover! Wie schrijft die blijft.

Groet,

Jan Allex (redactie GG)
User avatar
Pierre
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 33
Joined: 28 Dec 2005, 00:00

Post by Pierre »

Vincent,

het vrouwtje Grote Zeeeend dat in januari 2004 enkele weken verbleef op de Piccardthofplas, en zich tegoed deed aan de zoetwaterkreeftjes die daar nog voorkomen, mag natuurlijk niet ontbreken!

Pierre
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests