Boerenzwaluwen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Boerenzwaluwen

Post by bakker »

Hallo,

Op de foto van Gerda Frijling van de boerenzwaluwen zie je zes jongen in het nest. De vier jongste zijn niet net uit het ei. Deze zijn zeker een week of meer oud. En de twee oudere jongen lijken mij uit een ander nest te komen. Of ze zijn er zelf naar toe gevlogen of ze zijn bij het nest gevoegd. Een legsel van boerenzwaluwen bestaat meestal uit vier/vijf eieren, legsels van zes zijn vrij uitzonderlijk. Ook zulke enorme leeftijdsverschillen heb ik bij boerenzwaluwen nog nooit gezien.

Groet Martijn Bakker
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

Zou het zo kunnen zijn dat de twee oudste van een legsel eerder zijn, maw, dat er al gelegd en gebroed is voordat het eerste legsel was uitgevlogen? Komen aanvliegen van jongen uit een ander nest lijkt me heel onwaarschijnlijk.

Jan Allex
User avatar
Oscar
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 31 Jul 2007, 23:00

Post by Oscar »

Waarom zouden het geen uitgevlogen jongen van een ander nest kunnen zijn? Broedselparasitisme van uitgevlogen jongen is bij meerdere vogelsoorten waargenomen. Wat betreft boerenzwaluwen kon ik alleen deze referentie in de literatuur vinden:

Selfish behaviour of juvenile barn swallows (Hirundo rustica) intruding in active nests
Zielinski, P; Banbura, J
Ornis Fennica [ORNIS FENN.]. Vol. 7, no. 2, pp. 89-90. 1995.

Abstract: Earlier studies on young Barn Swallows visiting active nests have concentrated on helping behaviour and assumed or proved helpers to be siblings from previous broods. Our study is the first to demonstrate non-relative juveniles visiting nests with nestlings.

Helaas heb ik geen toegang tot het complete artikel (maar misschien iemand anders wel?).

Groet, Oscar Vedder
User avatar
DusanB
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 122
Joined: 18 Nov 2002, 00:00
Location: Quito, Ecuador
Contact:

Post by DusanB »

Uitgevlogen jongen van een ander nest lijkt me ook de meest aannemelijke verklaring.

Bij een onderzoek aan Feezwaluwen (koloniebroeder) hadden we met enig regelmaat nesten met oudere parasietjes.

Op de foto lijkt het me duidelijk dat ze aan het meeliften zijn!
User avatar
zwaluw23
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 98
Joined: 02 Jun 2007, 23:00

Post by zwaluw23 »

Hallo allemaal, even vertellen dat er geen 4 jonge zwaluwen in het nest zaten maar 5 stuks.
Als jullie goed de bovenste foto bekijken zie je nog net een stukje snavel van nr.5.
Een van de oudere zwaluwen zat naast het nest, (dus niet op de foto) en keerde later weer terug.
Of het meelifters zijn?, ik weet het niet, steeds twee ouders gezien, die ze allen voerden.
Een klein jong heeft het niet gehaald.
Regelmatig hebben we nestjes van 6, aan het einde van het seizoen, vliegen er zo'n 600 zwaluwen richting Afrika, wie zien ieder jaar zo'n 40 a 50 weer terugkeren.
Dus, de rest heeft het blijkbaar niet gehaald.
Groetjes Gerda Frijling, vandaar de naam zwaluw.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests