pootkleur grote zilverreiger

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
htwiest
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 29 Jun 2002, 23:00
Location: Westerlee

pootkleur grote zilverreiger

Post by htwiest »

Een van de grote zilverreigers in het Lauwersmeer (hut Jaap Deensgat) heeft opvallend rode poten. In de literatuur heb ik hierover niets kunnen vinden. Is dit verschijnsel meer mensen opgevallen en komt het vaker voor?
User avatar
mbot
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 113
Joined: 13 Dec 2002, 00:00
Location: Zuidhorn
Contact:

Post by mbot »

Dat het vaker voorkomt, is zeker, ik heb al verschillende keren beesten met rode poten gezien. Zie ook een vogel eerder deze zomer (wellicht dezelfde): http://martijnbot.fotopic.net/c1327490.html . Het schijnt een redelijk normaal verschijnsel te zijn in het voorjaar (hormonaal??), maar dat de vogel nu nog steeds rode poten heeft, kan ik ook niet zo goed verklaren. [/url]
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Post by bakker »

Hallo,

Dat adulte beesten in zomerkleed rode bovenpoten hebben is normaal, maar dat die dat nu nog heeft is inderdaad wel een beetje raar. Waarschijnlijk heeft het met leeftijd te maken en wat M.Bot al zegt is dat de kleuren in de paartijd (pronkkleed) extra versterkt worden.

Groet Martijn Bakker
User avatar
htwiest
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 29 Jun 2002, 23:00
Location: Westerlee

Post by htwiest »

Bedankt voor de reacties. Inderdaad komt de pootkleur volledig overeen met de genoemde foto. Ik ben nu benieuwd of deze reiger de rode pootkleur het hele jaar houdt.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests