Moet Stormvogeltje van de Groningenlijst worden afgevoerd?

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Moet Stormvogeltje van de Groningenlijst worden afgevoerd?

Post by Aart »

Moet het Stormvogeltje (Hydrobates pelagicus) van de Groningenlijst worden afgevoerd?

Onlangs ontving ik bij mijn ‘Dutch Birding’ een checklist van alle vogels van de Westelijke Palearctic. Al bladerend kwam ik op een mij onbekende soort: het Mediterrane Stormvogeltje (Hydrobates melitensis). In boeken en op internet kon ik niets vinden over deze soort. Daarom deed ik navraag via de nieuwsgroep EBNNL. Het werd mij duidelijk dat het Mediterrane Stormvogeltje onlangs is afgesplitst van het Stormvogeltje. De twee soorten zijn in het veld niet te onderscheiden. Alleen door het maken van geluidsopnamen op de broedplaats of door het verzamelen van DNA kan de juiste soort bepaald worden. Bovendien werd duidelijk dat de verspreidingsgebieden elkaar overlappen. Op Ameland is bijvoorbeeld een ringvondst gedaan van het Mediterrane Stormvogeltje.
Dit betekent in feite dat alle waarnemingen van Stormvogeltje geschrapt moeten worden en veranderd moeten worden in ‘stormvogeltje spec.’.
Misschien gloort er nog licht aan de horizon voor het Stormvogeltje op de Groningenlijst. In Groningen zijn drie vondsten gedaan van stormvogeltje spec. Twee balgen en één huid zijn nog aanwezig in musea. Misschien moeten wij als vereniging stappen ondernemen om te kijken of het mogelijk is door middel van DNA-onderzoek aan deze vogels tot een soortbepaling te komen.
Misschien dat de Groningenlijst dan zelfs een soort rijker wordt. Dat natuurlijk als we tot twee verschillende soorten komen.
Wellicht kunnen we dit op de aanstaande ledenvergadering ook bespreken.

Aart
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Heren,

Dat Mediteraans Stormvogeltje in NL is gevonden staat nog niet geheel vast. Dit is gebaseerd op een record in de database van het VT en meer info onbreekt. Dit geval is dan ook nog niet door de CDNA aanvaard. Daarnaast zal, als deze nu dus soort al in NL waarneembaar is, dit met name zichtbaar moeten zijn in de zomer/begin herfst, dus de Stormvogeltjes september piek zoals deze in Zeldzame vogels van NL staat aangegeven. Hiervan wordt aangenomen dat dit waarschijnlijk allemaal Britse vogels zijn. Het zal om hoogstens enkele Mediteraanse vogels kunnen gaan.
De november piek, waarvan wij in Groningen alle waarnemingen hebben, zullen waarschijnlijk allemaal betrekking hebben op de Noordse populatie. Een ringterugmelding in November nabij Texel bevestigd dit. Gelukkig heb ik maar liefst 5 waarnemingen van Stofje in Groningen en het lijkt me sterk als al deze vogels Mediteraan waren (eentje mag wel, das een extra soort erbij :wink: )

Daarnaast zal het bovengeschetste probleem zich in de toekomst mogelijk vanzelf op gaan lossen, want de mediteraanse populatie wordt ernstig bedreigt (afname van 70% in de laatste jaren). M.n door de introductie van grondpredatoren als ook door de toename van Geelpootmeeuw in dit gebied.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Hoi Klaas,

Maar ook jij zegt "terwijl lang niet uitgesloten is dat".
Er is momenteel nog geen enkel bewijs dat er ooit een melitensis ooit in de Noordzee heeft gevlogen. Zolang dat niet bewezen is zie ik geen problemen om Stormvogeltje gewoon op de lijst te behouden.

Tuurlijk, strikt genomen heb je gelijk, maar zullen we dan ook geen Grote Jagers meer tellen omdat het mogelijk Zuidpooljagers zijn? Deze zijn ook nauwelijks/niet in het veld van elkaar te onderscheiden.

Groet,

Marnix
User avatar
leonbewe
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 86
Joined: 07 Nov 2005, 00:00
Contact:

Post by leonbewe »

Ik pleit ervoor om maar weer als vroeger.... eerst schieten voor de zekerheid en dan kijken wat het is en opnemen in de/een collectie om discussies als deze te kunnen onderbouwen.

leon
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Hoi Klaas,

Het lijkt me verstandig om het standpunt van de CDNA te volgen in deze. Op moment dat in heel Nederland Stormvogeltje gedegradeerd wordt tot stormvogeltje spec. en niemand deze soort nog op de lijst heeft staan dan zullen wij in Groningen dit natuurlijk ook volgen.
Om maar even met Max B. te spreken: "de tijd zal het leren".

Groet,
Marnix
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests