waar zijn de Zanglijsters?

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Frans Tijsterman

waar zijn de Zanglijsters?

Post by Frans Tijsterman »

Hallo Allen,

Het moet mij van het hart: waar zijn de zanglijsters?

Ik loop toch regelmatig rond de Nieuwe Kerk, Noorderplantsoen, Piccardthof en fiets door het stadspark; en ik hoor ze toch maar heel weinig zingen...

Zijn er meer mensen die het ook opgevallen is? ik hoor het graag van jullie!

met groet,

Frans Tijsterman
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by bakker »

Hallo Frans,

Ik fiets dagelijks door het Noorderplantsoen en hoor toch regelmatig Zanglijsters zingen. Misschien heeft het met het tijdstip van de dag te maken? Ochtend en avondschemer zijn goeie zangtijden.

Groet Martijn Bakker
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by arenaria »

Hoi mensen,

ik weet dat zolang wij hier in de nieuwe Schildersbuurt wonen (25 jaar), er eigenlijk maar één jaar is geweest dat Zanglijster hier een lente heeft zitten zingen. Of er gebroed is, toen, weet ik niet.
In het Noorderplantsoen hoor ik elke dag zanglijsterzang - veel is het idd niet, maar het is er wel.
Mijn idee is dat Zanglijster altijd schaars is geweest in Stad. Wel werd ik een maand geleden tijdens een bezoek aan Zuid-Engeland bewust van hoe het ook kan: alle villatuinen hebben daar één of twee paar Zanglijsters. Ik denk dat het veel te maken heeft met aanwezigheid van grote, inheemse bomen, zoals eik.

Jan Allex
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by bakker »

Hoi,

Ik denk dat het te maken heeft met het voedsel. Zanglijsters zijn verzot op huisjesslakken en naar mijn idee zijn die er gewoon wat minder in een stad.

Groet Martijn
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by arenaria »

Huisjeslakken? Die zitten allemaal in mijn tuin te eten van mijn planten :)

Serieus, onze tuin aan de Wilhelminade is later in het jaar werkelijk vergeven van de slakken (wij geven ze dan elke avond zwemles). Zo in het vroege voorjaar horen ze er toch nog niet te zijn, met andere woorden, de Zanglijster is tijdens de zang- en nestbouwfase toch niet aangewezen op slakken?

Groet,

Jan Allex
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by alcovanklinken »

moi Frans en anderen,

Ik tel elk voorjaar tussen Haren en Groningen de zingende zanglijsters, in afgelopen weken gemiddeld 4 terwijl in andere jaren 6; nu dus ietsje minder. Mijn indruk is dat ze vooral in de stad minder aanwezig zijn. In de Hesselinkslaan (een BMP plot) zaten er begin maart 4 te zingen, dat is een tamelijk normaal aantal voor dat gebied. Een kleiner aantal zanglijsters in de Stad zou dus een ''plaatselijk effect'' kunnen zijn.

Groeten,

Alco
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by Aart »

Moi,

Ik heb ook de indruk dat er minder zanglijsters zijn. Het kan ook zijn dat ze er wel zijn, maar dat ze minder actief zijn. We hebben tenslotte te maken met een relatief koude winter en een koud voorjaar.
De slakken van Groningen zitten trouwens niet allemaal bij Jan-Allex in de tuin. De meeste zitten doorgaans bij ons in de tuin. Op dit moment zit er trouwens nog geen slak. Misschien als het wat warmer wordt, komen de slakken én de zanglijsters nog wel te voorschijn.
Dus nog maar even wachten én blijven tellen!

A.
User avatar
bakker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 193
Joined: 15 Mar 2005, 00:00

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by bakker »

Ze komen heus wel, alleen met een slakkengangetje

Groet Martijn
arend.schraal
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 26 Mar 2009, 19:38

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by arend.schraal »

Hallo Frans,

Een kleine maand geleden hoorde en zag ik in de tuin van m'n zoon aan de Canadalaan in de stad een zanglijster volop zingen. Prachtig dacht ik nog.
Afgelopen weekend zij m'n zoon; Pa ik heb een zanglijster, ja zei ik die heb ik al weken geleden horen zingen. Ja zei hij hij ligt in de vrieskist; ik kijk,
ja inderdaad nu uitgezongen en inmiddels begraven in de tuin. Als troost: ik hoor o.m. in het Stadspark steeds zanglijsters.

m.vr.gr. Arend Schraal
huug
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 27 Jan 2009, 17:23

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by huug »

Volgens mij komt het inderdaad door het koude voorjaar. Ik woon op het platteland, dus dat kan uitmaken, maar toen het twee weken geleden warm was zongen ze volop, nu veel minder.
Huug
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by hdelange »

Tot voor twee weken terug zong naast mijn huis(in Groningen - beijum) ook fanatiek een zanglijster zeker een week of drie voordien, maar de laatste 14 dagen is het weer stil.

Het had voor mij wel een nadeeltje, mijn kinderen werden er zeker een uur eerder wakker van, zo hard zong hij wel.

zo heeft ieder voordeel zijn nadeel.

Henk
huug
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 27 Jan 2009, 17:23

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by huug »

Misschien iets off-topic, maar ik vind over het algemeen dat er te snel geroepen wordt dat er een duidelijke af- of toename van een soort is. Als je een telling vergelijkt met een ander jaar, kun je fout uitkomen, omdat er per jaar verschuivingen optreden. Ik weet niet of het IJsvogelbestand inmiddels weer normaal is, maar ik heb er deze winter idioot veel gezien die in boerenslootjes zaten te vissen, op plaatsen waar ze denk ik niet broeden. Het kan dus best zo zijn dat ze net voor de broedtijd weer terugkomen op hun normale plek, en de massale sterfte van deze winter naar het rijk der fabelen terug kan. Gelukkig komt dat niet op het RTL nieuws, want dan zouden gegevens van tellingen wel eens minder serieus genomen kunnen gaan worden!
Pinkeltje
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 12 Aug 2009, 00:05

Re: waar zijn de Zanglijsters?

Post by Pinkeltje »

Hallo Huug,

Een reactie uit Zuidhorn, eigenlijk moet ik me schamen maar ik heb in mijn leven nog nooit een zanglijster gezien. Tot voor kort. Ik zat met mijn man in de tuin en we waren getuigen van een prachtig concert en het bleek een zanglijster te zijn[lang leve de vogelboeken!] We wonen al 3 jaar op dezelfde plek en we hebben al heel wat vogels gezien en nesten gehad in onze tuin maar nog niet de zanglijster. We waren erg onder de indruk. Helaas hadden we een jong van een zanglijster in onze tuin die het niet heeft gered, hij of zij is gegrepen door en kat. Heb het begraven. Op dit moment zit er een nest in onze tuin vlak bij de weg, geen idiale plek vanwege het verkeer maar ook omdat er veel katten in onze straat wonen. Ik heb zelf ook katten maar houd ze nu binnen totdat ik weet dat de jongen veilig zijn uitgevlogen. Helaas is er al een jong gesneuveld door een auto. Een paar dagen geleden vond ik een jong in de voortuin, te klein om nog te overleven, kan niet vliegen en amper lopen. Voer voor de katten. De ouders waren nog fanatiek aan het voeren, voor mij een teken dat ik toch iets moest doen. De kleine zit nu in onze konijnenren, overdag gevoerd door de ouders. Tegen het donker worden doe ik het diertje in een afgesloten ruimte met een warme kruik en rond half zes zet ik de wekker om het deurtje te openen zodat de ouders het jong weer kunnen voeren. Tot nu toe gaat het goed, het jong word al fanatieker en dat lijkt me een goed teken. De ouders zijn ook behoorlijk fanatiek, ze vliegen vlak boven je hoofd en zijn altijd in de buurt. Ik hoop zo dat het jong het gaat redden.Ik vind het een bijzondere ervaring en voel me bevoorrecht dat ik hier in mee mag doen.

Hartelijke groet Gabrielle van der Veen.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 13 guests