Kleurringen scholekster

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Kleurringen scholekster

Post by Fred van Maurik »

Vanochtend tijdens mijn rondje door het gebied van Kardinge trof ik Klaas, hij attendeerde me op een paar jongen van de scholekster. Tijdens het foto's maken van het jonge spul met hun ouders zag ik dat pa Scholekster van kleurringen was voorzien.
Beiden tibiae waren voorzien van kleurringen met een letter.
De rechter tibia is voorzien van een metalen ring en een groene (kunstof) ring met de letter A
De linker tibia is voorzien van een (kunstof) gele ring en een (kunstof) blauwe ring met de letter S

We hebben het internet afgezocht en de pagina van Sovon,maar we kunnen niet vinden of Sovon hem nu geringd of een andere organisatie.
Kan iemand ons hier iets meer over vertellen?
Bij voorbaat dank

groet
21-05-2009 Scholekster met ringen compilatie.jpg
21-05-2009 Scholekster met ringen compilatie.jpg (178.78 KiB) Viewed 11806 times
Moeder met 1 van de kleintjes
Moeder met 1 van de kleintjes
21-05-2009 Scholekster met jong 135.jpg (154.38 KiB) Viewed 11806 times
User avatar
Derick
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 02 Jun 2003, 23:00
Location: Surhuizum

Re: Kleurringen scholekster

Post by Derick »

Beste Fred en anderen,

dat mysterie kan ik heel snel oplossen; ik ben de ringer. Op 27 april '09 hebben Klaas v Dijk en ik dit beest kunnen vangen op het nest. De kleurringen die zijn gebruikt zijn van SOVON inderdaad, maar het is een nieuwe serie die nog niet ingevoerd is.
Waarnemingen kan je aan het eind van het seizoen het beste sturen naar Kees Oosterbeek ( Kees Oosterbeek [Kees.Oosterbeek@sovon.nl]) die voorziet jullie van de Life History

Bij kleurringen is het van belang dat je alles van Links naar rechts en boven/naar onder opschrijft
JE hebt het nu over tibia, maar dat staat voor het benige gedeelte boven de knie
Tussen de knie en tenen heet tarsus.
In dit geval :
Li. geel (tibia)/ Blauw S (tarsus)
re staal / Lime A

Op de dag van vangst had dit beest al ongeveer 12 dagen een nest en het bleef beperkt tot 2 ei.
Het stel heeft zeker een dikke week 2 jongen gehad maar ik had zelf afgelopen week maar 1 jong gezien
Vorig jaar heeft waarschijnlijk ditzelfde stel ook 2 jongen grootgebracht en 1 daarvan is afgelezen in Oosterland (NH) op 6 okt 2008.
Mochten deze jongen uit 2009 ook groot worden dan krijgen die ook een kleurring.

Tot zover even

Derick Hiemstra
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Kleurringen scholekster

Post by Fred van Maurik »

Dank je wel voor je snelle uitleg Derick

Beide jongen zijn nog aanwezig. 1 van de jongen liep vandaag wat verder bij moeders weg, terwijl de andere in haar buurt bleef.

groet

Fred
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Kleurringen scholekster

Post by Fred van Maurik »

Vanochtend vroeg tijdens rondje door Kardinge trof ik bij het Zilvermeer plus minus 100 scholeksters aan, waarvan er 1 me erg bekend voorkwam ;)
Dit is dezelfde vogel als waar ik vorig jaar melding in dit topic van heb gemaakt en welke is geringd door Derick en KLaas.

Het betreft de scholekster met:

Li. geel (tibia)/ Blauw S (tarsus)
re staal / Lime A

De vogel is dus ongeveer 6 maanden weg geweest (rekenend vanaf sept) en is terug op hetzelfde veld alwaar ik haar vorig jaar op de foto heb gezet.

Ik vond het leuk om dit te melden, zeker ook nog omdat het de eerste week is dat de scholekster weer aanwezig zijn bij het ZIlvermeer/Kardinge

met vriendelijke groet

Fred
Scholekster met ringen
Scholekster met ringen
26-02-2010 Scholekster met ringen compilatie.jpg (329.77 KiB) Viewed 11640 times
RLindeboom
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 19 Mar 2009, 22:37

Re: Kleurringen scholekster

Post by RLindeboom »

Beste Fred

Deze scholekster heeft i.i.g. de laatste twee jaar succesvol 2 respectievelijk 1 jong grootgebracht naast de visplas in Kardinge. Kijken of dit mannetje ook dit jaar weer jongen groot krijgt.
Overigens had ik vorige week zaterdag nog maar één scholekster ter plaatse. Kun je zien hoe snel het aantal nu oploopt!

Mvg
Rob
User avatar
Derick
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 02 Jun 2003, 23:00
Location: Surhuizum

Re: Kleurringen scholekster

Post by Derick »

Hopelijk lukt het qua timing om ook de vrouw van dit stel eens te kleurringen.
Kunnen we volgen of dat elk jaar exact hetzelfde koppeltje is.

Ben benieuwd of het geringde jong dit jaar ook in de soos opduikt

In totaal zijn er 3 scholeksters gekleurringd afgelopen seizoen in het Kardinge/Noorddijkgebied

Derick
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Kleurringen scholekster

Post by arenaria »

Persoonlijk vind ik het ook wel mooi als vogels niet voorzien zijn van kleurringen.

Jan Allex
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Kleurringen scholekster

Post by Wilster »

Helaas hebben de meeste scholekster ook nog geen kleurringen.

Ik hoop dat komend seizoen bij nog veel van onze stad-scholeksters dergelijke kleurringen kunnen worden aangebracht, zodat individuele herkenning mogelijk is.

Arjo
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Kleurringen scholekster

Post by Aart »

Volgens mij is dit volkomen onnodig. Er zijn al decennialang scholeksters met kleurringen geringd. Nieuwe ringen zullen nauwelijks nieuwe informatie opleveren. Wie iets over Scholeksters wil weten moet de literatuur raadplegen!

Aart
User avatar
Wilster
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 192
Joined: 03 May 2003, 23:00
Contact:

Re: Kleurringen scholekster

Post by Wilster »

Nee, wie iets over scholeksters wil weten moet in het veld, of liever gezegd in dit geval in de stad gaan kijken.
Kleurringonderzoek gebeurd al heel lang in bv. het waddengebied. Over scholeksters in het stedelijk gebied is juist betrekkelijk weinig bekend. Ik heb in ieder geval het idee (uit eigen waarnemingen) dat ze hier in de stad succesvoller zijn in het grootbrengen van jongen dan op Schiermonnikoog. Scholeksters in het stedelijk gebied (broedend op daken) zijn bovendien een betrekkelijk recent verschijnsel. Ik weet niet wanneer hier in Groningen de eerste scholekster op een dak heeft gebroed (weet iemand dat?), maar dat zal wellicht ergens begin jaren tachtig zijn geweest.
Er wordt nog steeds relatief weinig onderzoek gedaan naar vogels in het stedelijk gebied. Bij soorten waar er al wel het nodige onderzoek is gedaan (bv. koolmees en merel) worden opvallende verschillen gevonden met vogels die in het buitengebied leven. Er zijn al soorten die zich eeuwenlang succesvol aan de wel heel kuntsmatige omgeving van het bebouwd gebied weten aan te passen. Het meest bekende/beruchte voorbeeld is de rotsduif/stadsduif, maar ook bv. de gierzwaluw. Dit zijn echter soorten die ook van nature in rotsgebieden leven. Veel recenter is dat ook bosvogels en nu dus ook weide/wadvogels zich weten aan te passen. Ik blijf het bijzonder vinden om een merel (voormalige bosvogel) en een scholekster (voormalige wadvogel) bij elkaar te zien foerageren op een klein grasveldje tussen de bebouwing.
Het is dan ook zeer interessant om te kijken hoe een lang levende soort als de scholekster zich verder ontwikkelt in het stedelijk gebied.

Dus ga gerust in de literatuur kijken om "iets" over de scholeksters te weten komen, maar over stad-scholeksters zul je daar (nog) niet veel vinden.

Arjo
User avatar
reneoosterhuis
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 101
Joined: 25 Nov 2002, 00:00

Re: Kleurringen scholekster

Post by reneoosterhuis »

Hoi allemaal in 2003 heb ik de stad uitgekamt op broedende scholeksters en heb ik naar hun reproductie gekeken. Dit alles staat beschreven in een verhaal dat in de Gors heeft gestaan (2004).

Resulaten in 2003:
lage dichtheid in de stad (1,8 paar per 100/ha) en een slecht broedsucces 0,2 vliegvlug jong per paar (n=20).

Als er in dat jaar gekleurringde vogels waren geweest had ik meer paartjes kunnen volgen tijdens hun broedproces. En had ik een grotere steekproef gehad. Voor het volgen van broedvogels is het dus wensenlijk om ze individueel te kunnen herkennen.

Daarnaast is het broedsucces laag maar of het TE laag is? Dat is pas te berekenen als we weten hoe oud scholeksters worden in de stad. Als ze gemiddeld 30 worden dan is zo'n lage reproductie geen probleem als ze gemiddeld 5 jaar worden is het wel een probleem. Want dan zijn ze al dood voor ze voor voldoende nakomelingen zorgen. Ik heb het idee dat er relatief veel adulten omkomen in het verkeer en eigenlijk verwacht ik een lagere overleving dan de vogels die op de wadden broeden. Gemerkte scholeksters geven ons inzicht in overleving van adulten en dus nog een reden om ze te ringen.

Andere vragen die beantwoord kunnen worden als we over een gekleurringde populatie beschikken.
Komen jonge scholeksters uit de stad ook weer terug naar stedelijk gebied of is er uitwisseling met het landelijk gebied eromheen?
Wat doen broedparen als ze in het voorjaar terugkeren en hun territorium is volgebouwd?

Wat wel uit de bestaande ringonderzoek is te halen is het trekgedrag van de scholeksters. Groninger scholeksters vertrekken in de herfst naar de wadden en komen in het voorjaar terug. Daarvoor hoeven er geen nieuwe scholeksters geringd te worden. Hoewel, waar zijn ze afgelopen winter geweest toen de waddenzee allemaal sneeuw en ijs was?

Rene Oosterhuis
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Kleurringen scholekster

Post by arenaria »

Ik heb in dit verband even een vraagje. Als straks alle vogels geringd zijn, en alle antwoorden op bovenstaande (interessante) vragen zijn gevonden, hoe gaat dat dan de overlevingskansen van bijvoorbeeld de Scholekster vergroten? Of, eenvoudiger gesteld, wat hebben de Scholeksters in de stad (laten we ons beperken) er uiteindelijk aan dat ze zijn gevangen en behangen?

Verder mis ik in bovenstaande (op zich goede) bijdrages de invloed van klimaatverandering.

Cetero censeo dat een vogel zonder tags, halsbanden, ringen, verf etc mooier is dan eentje met.

Groet,

Jan Allex de Roos
Last edited by arenaria on 28 Feb 2010, 21:59, edited 1 time in total.
User avatar
Derick
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 02 Jun 2003, 23:00
Location: Surhuizum

Re: Kleurringen scholekster

Post by Derick »

even uit mijn hoofd Klaas, want ik ben bij mijn ouders

Ik denk dat dit het beest is wat later in het seizoen gevangen is op een nest aan de Noorddijkerweg.
Broedsel leverde later niets op,.
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Kleurringen scholekster

Post by Fred van Maurik »

Vanochtend bij Kardinge de scholekster ontdekt waar Klaas het over had, waarvan hier een foto

met vriendelijke groet

Fred

ps. Het levensverhaal van de scholekster gedurende de tijd dat ze in kardinge zitten kennen we, is er ook te achter halen waar de scholekster in de afgelopen tijd is geweest.
07-03-2010 Scholekster 0493.jpg
07-03-2010 Scholekster 0493.jpg (279.35 KiB) Viewed 11398 times
User avatar
Derick
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 59
Joined: 02 Jun 2003, 23:00
Location: Surhuizum

Re: Kleurringen scholekster

Post by Derick »

nee, tot dusver ontbreken meldingen buiten het broedgebied.

Derick
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 45 guests