AFWIJKENDE SMIENT

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

AFWIJKENDE SMIENT

Post by meeuwiss »

Vrijdag 23 januari Westerpolder ofwel S.B.B.-natuurgebied Duurswold bij Kolham:

Om 10.30uur zag ik door de telescoop een nogal opvallende Smient temidden van een zeer grote groep van 1200 Smienten met Wilde eenden, Kuifeenden, Pijlstaarten, Slobeenden en Wintertalingen.
Aanvankelijk zwom de Smient erg ver weg in de buurt van een eilandje, maar na verstoring door wandelaars kwam de gehele groep dichter naar mij toe.

De Smient heeft witgele wangen in de vorm van een halve maan, vrij scherp afgebakend. Het mannetje heeft verder een zeer brede witgele kruin, die tot in de nek doorloopt. Bij het vleugelklapperen vormde de armpennen zeer grote, witte spiegels. De spiegel is groter als die van een "gewone" Smient. De Smient leek me wat groter dan de gewone, maar de mantel en flanken leken verder gelijk. Misschien lichter van kleur maar moeilijk te zien door het donkere weer.

Het is volgens mij geen Amerikaanse Smient in winterkleed, maar die soort heb ik zelf nooit in het wild gezien. Volgens de Svensson vogelgids lijkt hij daar beslist niet op.

Het kan een hybride vorm van de Smient zijn, maar dan is de vraag: gekruist met wat? Ik kan deze vogel in ieder geval niet vinden in mijn vogelgidsen.

De afwijkende Smient is te zien in de grote plas in de Westerpolder. Rij met de fiets naar het Ooievaarsnest sla linksaf over het wildrooster het fietspad op en rij door tot aan het houten bruggetje met picknicktafel. Zitten de smienten dichtbij het pad stop dan eerder, want ze vliegen vrij snel naar achteren en zijn dan moeilijker te zien!
Ben benieuwd wat de kenners hiervan weten te maken!

Succes,

Guido Meeuwissen
:?:
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Hallo Guido,

Wellicht gaat het hier om een Chileense Smient of een hybride Chileense Smient x Smient?
De halfmaan vormige wangen passen goed op deze soort, Zie: http://212.187.155.84/wnv/Subdirectorie ... atrix.html
Chileense Smienten en hybriden met Chileense Smient duiken zo nu en dan op in groepen Smienten.
Ben benieuwd of dit is wat je gezien hebt!

Marnix.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Afwijkende smient

Post by meeuwiss »

Beste Marnix,
Bedankt voor jouw suggestie m.b.t. de waargenomen smient. Een hybride Chileense Smient x Smient is de vogel zeker niet omdat de smient niet donker is en op de mantel en flanken eruit bijna net zo uitziet als een gewone Smient. Door tijdgebrek kwam ik er vrijdag helaas niet aan toe, nadat de smient eindelijk wat dichterbij was gekomen, om de koptekening en het verenkleed erg goed te bekijken. Mogelijk zit er toch wat groen bij de ogen?!
Wat mij in ieder geval opviel waren de opvallende gele wangen en een halve maanvormige koptekening. Zoals gezegd liep de lichte kruin door tot in de nek als een smaller wordende baan.
Zelf begin ik nu toch te denken aan een kruising Amerikaanse smient x smient. Deze hybriden met gele wangen schijnen vaker gezien te worden en naar ik heb gelezen beschreven in Birding World 7 en Hong Kong Bird Report 1992 blz.162-166. Hierin staan ook wat foto's van deze hybriden afgedrukt. Maar deze tijdschriften heb ik en ken ik niet. Is het jou bekend dat er regelmatig hybride smienten worden gezien met gele wangen?? Als het lukt wil ik volgende week de ??smient opnieuw gaan zoeken in de Westerpolder.
Met groeten Guido.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Guido,

Foto's van een mannetje Smient x Am. Smient staan op deze pagina: http://www.astro.utu.fi/hlehto/photo/hy ... xpen.shtml

Deze vogel ziet er inderdaad bijna uit als een gewone Smient, maar met duidelijk groen nabij het oog. Niet alle hybriden zullen er echter zo uitzien; er zal redelijk wat variatie te zien zijn in een hybride tussen Smient en Am. Smient, maar ook tussen Chileense Smient en gewone Smient geldt dit natuurlijk. In het verleden zijn er al heel wat hybriden Chileense Smient x Smient voor Am. Smient uitgemaakt! Vandaar de eerdere suggestie..

Marnix
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Afwijkende Smient

Post by meeuwiss »

Marnix,
Bedankt voor de Finse foto's van Harry Lehto. In de Westerpolder zit exact dezelfde hybride. Volgens deze foto's is de door mij gevonden smient dus een kruising van Amerikaanse Smient x Smient.
De hybride wijkt in zoverre af dat zijn wangen nog wat markanter geel zijn en de kruin wat witter. Bij het oog heb ik slechts een zweem donkergroen gezien, maar bij betere belichting is het mogelijk duidelijker aanwezig. Wat opvalt op de finse foto is weer de brede, witte vleugelspiegel. Dit heeft ook het beest in de Westerpolder. Dus als je Amerikaanse smient gaat kruisen met gewone smient krijg je oranjegele wangen, doorlopende witgele kruin, brede vleugelspiegel en donkergroene streep bij het oog. De smient in de Westerpolder lijkt ook wat forser. Bedankt voor het speurwerk!
Guido
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Post by arenaria »

In dit verband is het grappig te citeren uit Harris en Tucker VOGELDETERMINATIE, waarvan de NL vertaling in 91 verscheen bij Thieme. p 36:'Hybriden Smient x Amerikaanse Smient zijn (nog) niet in Europa vastgesteld, maar zulke vogels kunnen wel worden verwacht.' Een goede voorspelling, dus.
Voorts neem ik aan dat dit soort kruisingen voornamelijk uit gevangenschap afkomstig zullen zijn?

Groet,

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Afwijkende Smient

Post by meeuwiss »

Jan Allex,
Zelf heb ik het idee dat kruisingen tussen Amerikaanse smient en Smient veel meer voorkomen. Toen ik grote groepen smienten eens goed ging bekijken met de telescoop viel het mij op dat er nogal wat hybride-achtige individuen tussen zaten. Smienten met gelige wangen zag ik o.m. ook op de Hoornse plas. Een smient wijfje met wittige kop zit op het Hoeksmeer. Mogelijk zijn dit dan kruisingen uit de 2e of 3e generatie, als de hybriden vruchtbare nakomelingen krijgen.
Het kan heel goed dat een mannetje Amerikaanse smient in het najaar/winter gaat baltsen voor een wijfje smient en zodoende gepaard raakt. Of omgekeerd dat een woerd gewone Smient gaat baltsen voor wijfje Am.smient. Op deze manier vindt hybridisatie plaats in de vrije natuur. Het zal wel niet vaak voorkomen. In een grote groep smienten van pakweg 3500 ex. is altijd wel wat aparts te vinden. Bastaarden uit vogelparken zullen er ook best wel bij zitten, sluit ik niet uit.
Groeten Guido.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Misschien is het ook leerzaam om de volgende pagina eens te bekijken: http://www.wbkenglish.com/hybducks.asp

De hybriden Ami Smient x Smient zijn hier veel duidelijker "tussen Smient en Ami Smient in".

Ook erg interessant zijn de foto's van oostelijke smienten, die een zeer duidelijke groene oogstreep lijken te hebben (10% van de vogels). Ook hebben deze vogels een duidelijke wittere kruinstreep, maar zijn de flanken veel grijzer.

Hieronder een foto van z'n oostelijke smient.
Image
Marnix
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

afwijkende smient

Post by meeuwiss »

Marnix,
Zeker leerzaam ook weer, deze sites met foto's en informatie uit Korea. De smient uit de Westerpolder lijkt met zijn verenkleed tussen een kruising Smient x Am.smient en Oostelijke smient in te zitten. De Groningse smient heeft wel lichtere wangen en een brede doorlopende witgele kruin. Ik ben vergeten goed naar de flanken te kijken. Door de vele wandelaars was de plas afgelopen zondag zowat leeg, nauwelijks smienten.
Wellicht is het eveneens een Oostelijke smient. Hij lijkt in ieder geval zeker niet op de Koreaanse hybriden met veel Amerikaanse smient tekening in het verenkleed!
Groeten, Guido.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Guido (en anderen),

Ik heb Harry Lehto de webpage uit Zuid-Korea ook doorgemailed, aangezien naar mijn idee de foto van "zijn" hybride Ami Smient x Smient wel heel veel lijkt op deze "aziatische" variatie (ze zeggen zelf mogelijk 1 van de 10!). Ik laat jullie weten wat hier uit komt zodra ik antwoord heb.

Groeten,
Marnix.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Post by marnixjonker »

Hierbij het antwoord van Harry Lehto:

I don't think that the "Eastern Wigeons" on the korean page are pure
Anas penelope.

Of "my birds" the bird in Pori had positively pure white axillaries
(photographed), a definite A americana character. There are some
characters that I don't like in my bird, and that seem a bit too apen
like. I think all these birds are either A pen like F1 A pen x A ame
hybrids or possibly F2 backcrosses A pen x (A penx Aame) - I should
mention this possibility on the web page.

Regards
Harry
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

afwijkende smient

Post by meeuwiss »

Marnix en anderen,
Vanmiddag 30 januari zag ik in een groep van 360 smienten op het Hoeksmeer 2 smienten met gelige wangen. Vooral 1 mannetje had een duidelijke afgebakende gelige wang en een zeer brede witgele kruin, welke doorliep tot op het achterhoofd. Door de brede kruin leek het alsof de smient een kuifje had. Dit mannetje was ook door zijn brede witte vleugelspiegel gemakkelijk te vinden in de groep. Bij beide smienten zag ik absoluut geen groene veren rond of achter het oog. Dit deel van de zijkant van de kop was gewoon donkerbruin. De flanken waren normaal gekleurd als bij de gewone smient, niet met extreem veel grijs. De witte oksels heb ik niet kunnen bekijken want alle smienten waren erg slaperig.
Zelf heb ik het idee dat deze geelwangige smienten met brede witgele kruinen kruisingen zijn van de gewone smient x Oostelijke smient. Je ziet ze niet veel, alle andere mannetjes waren normaal gekleurd.
Mogelijk komen we er nu toch uit.
Groeten Guido
Willem Wind
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 12
Joined: 30 Nov 2008, 00:28

Re: AFWIJKENDE SMIENT

Post by Willem Wind »

Bijna 5 jaar later zwemmen dit soort eendjes nog steeds in Nederland rond.
Op 1 november zag ik er één in de Breebaartpolder, zie;
http://waarneming.nl/waarneming/view/40925958

Image

Image

In deze vogel is geen bloed van Amerikaanse of Chileense Smient te zien.
Ik weet niet hoe je een kruising Smient X Oostelijke Smient herkent of hoe je deze ondersoort (?) apart herkent.

Misschien dat men er nu iets meer van kan zeggen?

Groeten Willem
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests