"witte"kraai

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Locked
schup
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2009, 21:45

"witte"kraai

Post by schup »

Vanmorgen op de trek kwam er een kraaiachtige over met behoorlijk witte vleugels.De vogel vloog helaas van mij af, naar Noord, waardoor ik hem/haar niet goed helemaal kon zien.

Miskleur?????

Henk van Schuppen.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: "witte"kraai

Post by arenaria »

Ja miskleur - voorzover ik het in 5 minuten kan checken zijn er buiten Australië geen kraaiachtigen met witte vleugels.

Jan Allex de Roos
schup
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2009, 21:45

Re: "witte"kraai

Post by schup »

Hartelijk dank.
Gerustgesteld

Groeten,
Henk.
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: "witte"kraai

Post by alcovanklinken »

Vandaag zag ik bij Opende twee van zulke ''witte'' kraaien. Het lijken me verergerde versies van de kraaien die de laatste tijd vaker te zien zijn. nl. exemplaren met witte vleugelranden. Een aantal jaren geleden heeft Auke Terluin in het Vogeljaar hier al aandacht aan besteed. Het zou gaan om een gebreksziekte waardoor de zwarte kleurstof in de veren verrdwijnt. Die zwarte kleuring (melanine) heeft stevigheid aan de veren. Exemplaren met witte vleugelranden ( - aangetaste vliegpennen) verliezen nogal eens hun vliegvermogen.
Gaat deze pigmentafwijking nu ernstiger vormen aannemen?

Alco van klinken
User avatar
pieter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 4
Joined: 14 Feb 2003, 00:00

Re: "witte"kraai

Post by pieter »

Ook achter de kerk aan de Noorddijkerweg in Groningen, zit in het veld zo'n exemplaar. Vorig jaar verbleef ie de hele zomer op dezelfde plaats
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests