De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by meeuwiss »

Vanmiddag (27 april) langdurig geluisterd naar de Iberische Tjiftjaf bij het brandgangpoortje van pand Ubbo Emmiussingel 51, met Willem en Klaas. De vogel zingt hier vaak in een hoge den en is goed te beluisteren zonder verkeerslawaai en babbelende voetgangers. Rond 15.00ur zong de vogel regelmatig en continue het typische Iberische Tjiftjafliedje verdeeld in 3 bouts met het aflopende riedeltje, soms heel kort, soms wat langer. Rond 16.00ur liet hij dit repertoire los en begon meer tjiftjafachtig te zingen met in toonhoogte verspringede strofes. Niet erg iberisch.
Je vraagt je af hoe deze vogel in zijn vroege jeugd zijn repertoire heeft opgebouwd. Volgens de inprentingstheorie heeft hij in de voor zang gevoelige periode voorbeeldig de zang van zijn vader geleerd en tevens zang van naburige gewone Tjiftjaffen in zijn repertoire meegenomen. Dit kan je op het verkeerde been zetten en aan een gewone tjif doen denken. Het interessante aan deze vogel is dat hij kan wisselen in repertoire, zoals ook de aanvaarde Vinkhuizentjif deed.
Dat hij als volwassen zanger zang overneemt van de naburige 3 Tjiftjaffen aan de Ubbo Emmiussingel lijkt me onmogelijk, zijn zangrepertoire ligt op volwassen leeftijd nu eenmaal vast. Hij reageert wel op hun zang.
Omgekeerd kan je redeneren dat een gewone Tjiftjaf in zijn repertoire de zang van een Iberische tjiftjaf zou kunnen inbouwen, als deze soort in zijn opgroeiomgeving voorkomt. Maar daar is mij niets van bekend.
Het loont zeker de moeite deze vogel verder te blijven volgen, als is het moeilijk om op grote afstand de verschillende strofes goed te beluisteren. De kenmerkende roep voor de Iberische nog niet gehoord, wel erg ver weg!!
groet
Guido Meeuwissen
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by marnixjonker »

Het is bekend dat een Iberische Tjiftjaf op sommige momenten bijna volledig als een gewone Tjiftjaf kan klinken. Zeker als deze al enige tijd aanwezig is. Wel is het belangrijk dat als de vogel als een Iberische zingt hij deze Iberische dududududu riedels volledig afmaakt. Dat doet deze vogel keurig waardoor een eventuele hybride of mengzanger is uitgesloten. Een hybride of mengzanger kan dududutjif tjif tjif dudutjif zingen. De Groninger vogel doet dit niet en is dus 100% een helemaal zuivere Ib Tjif.

Ik heb vanmiddag rond 17:15u geprobeerd de vogel op te nemen. Aangekomen aan de Coehoornsingel zong de vogel keihard 'Iberisch' vanuit die straat. Toen ik richting het geluid liep en bepaald had waar de vogel het hardst klonk haalde ik mn minidisc uit mn tas om op te nemen. Op dat moment besloot de vogel zn bek dicht te houden! Later was de vogel weer te horen aan de Ubbo Emmiusstraat maar ver weg en met heel veel omgevingsgeluiden en meer als gewone Tjif. Bij die brandgang waar Guido het over had weerkaatste met name de gewone Tjiftjaf van de overkant van de singel (bij het water naast het Groninger museum) tegen de gebouwen aan waardoor de Ib Tjif daar rond 17:30u niet goed te horen was. Waarschijnlijk is de vogel het beste op te nemen 's ochtends heel vroeg (tussen 06:00-07:30u?) zodat er geen straatmuziekanten, brommers en dames op hakken en schreeuwende pubers door je opname heen klinken.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by meeuwiss »

Deze Iberische Tif maakt zijn 3 soortspecifieke zangbouts inderdaad steeds keurig af, zoals hij het geleerd heeft van zijn vader. Het is heel moeilijk om na de karakteristieke dududududu- strofes de eindbout te horen, gewoon te ver weg. Zoals Marnix ook oppert is de vogel geen mengzanger omdat hij zonder leerfouten de compleet zuivere Iberische Tjiftjafzang laat horen, zonder strofes van de gewone Tjifsoort. Zuiver Iberische Tjifzang kan een mengzanger niet voortbrengen en een hybride al helemaal niet.
Periodiek kan deze Groningse vogel kennelijk wel overstappen op een meer Collybita-achtige repertoir maar zoals Marnix om 17.15 uur heeft aangetoond keert de vogel ook weer terug naar zijn aangeleerde Iberische Tjiftjaf zang. Er is dus geen sprake van vermenging.
Heel vroeg opnemen laat mij een heel goed idee, ik weet niet of de vogel bij de lage temperatuur dan al aan het zingen is?
Vanmiddag had ik soms geen storende gewone Tjifzang of merelzang, het kan wel bij het poortje.
Groet
Guido Meeuwiossen
User avatar
klaasnanninga
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 22 Jun 2006, 23:00

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by klaasnanninga »

Vanavond (28-4) tussen 19.15 en 19.45 geluisterd. Bij de brandgang aan de Ubbo Emmiussingel was hij zwak hoorbaar, maar aan de achterkant, dus de Coehoornsingel luid en duidelijk: diverse keren mooi eindigend in de Iberische riedel. Voor opnames de betere plek: de straat ligt er deels uit, zodat er bijna geen verkeer is.
Succes met de opnames.

Klaas Nanninga
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by meeuwiss »

klaasnanninga wrote:Vanavond (28-4) tussen 19.15 en 19.45 geluisterd. Bij de brandgang aan de Ubbo Emmiussingel was hij zwak hoorbaar, maar aan de achterkant, dus de Coehoornsingel luid en duidelijk: diverse keren mooi eindigend in de Iberische riedel. Voor opnames de betere plek: de straat ligt er deels uit, zodat er bijna geen verkeer is.
Succes met de opnames.

Klaas Nanninga
Leuk dat je hem ook gehoord hebt Klaas, druk dagje dus.
Volgens een melding van Gijs maar er morgen vanaf balcon Coehoornsingel 32a tot ongeveer 16.:00uur opnames gemaakt worden. Als je tijd en opnameapparatuur hebt dan zou ik dat zeker doen! Dan gaat het wel lukken met deze Groningse IBTjif!
Groet
Guido
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by meeuwiss »

Volgens Boris zit de Iberische Tjiftjaf al minstens vanaf 15 april in de tuinen te zingen.
Hij heeft een video met geluidsopname gemaakt van de Iberische Tjiftjaf vanaf zijn dakterras aan de Coehoornsingel op 19 april (waarneming.nl). Met name de eerste twee zangbouts zijn typisch voor Iberisch.
Groet
Guido
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by jhvenema »

Webservice. Bron: Boris Noordenbos Waarneming.nl/You Tube

Hoe lang blijven deze vogels eigenlijk zingen wanneer er geen partner opdaagt?
Morgenvroeg op weg naar mijn werk ook even stukje om en luisteren...
Gr. Jan Henk.

Last edited by jhvenema on 29 Apr 2011, 09:16, edited 1 time in total.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by hdelange »

nu ik dit hoor denk ik ook er mogelijk eentje gehoord te hebben afgelopen zaterdag 23-04 bij Corpus den Hoorn bij de voetbalvelden.

Zelf ben ik niet zo bekend met de Iberische Tjiftjaf, maar had zeterdag verder geen tijd om te blijven luisteren, ik zei nog wel tegen degene die bij me liep, dit is een afwijkende Tjiftjaf, maar goed dat was geen vogelaar, en ik moest weg met de kinderen van het voetbal, daarna is het me er eigenlijk bij ingeschoten eerlijk gezegd.

Geen idee of die vogel daar nog zit, morgenmiddag zal ik er nog eens gaan kijken en luisteren, dan heb ik wel even tijd.

Misschien is het wel dezelfde vogel die een einde verder is gaan zitten, wie weet.

Ik zal morgen melden of ik nog iets van de vogel kan vernemen op die plek, of dat die gevlogen is.

Henk
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by hdelange »

Nou ik heb er vanmiddag eventjes rond gelopen, en er 4 Tjiftjaffen gehoord.

2 daarvan aleen het contact roepje, eentje met de "normale" zang.

en toch eentje met een afwijkende zang te hebben gehoord, als ik de geluiden van de Iberische hoor wijkt deze er wel van af.

hebben "gewone" Tjiftjaffen ook wel een afwijkende zang? wie weet dat?

De vogel begint wel gewoon zeg maar eerst een keer of drie tjif-tjaf, tjif-tjaf, tjif-tjaf en dan een keer of drie tue, tue tue (ik ben niet zo goed in het in tekst weergeven van geluiden ;-) ), maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

hij zat nu in de bomen bij de parkeerplaats bij de ingang van de voetbalvelden Gronitas, rechts van het gebouwtje.

groeten,

Henk
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by jhvenema »

Hallo,
Gisteren, 26/12/2012, heb ik bericht gehad van waarneming.nl dat deze IT niet goedgekeurd is door CDNA vanwege a-typische zang.
Groet, Jan Henk.
User avatar
marnixjonker
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 191
Joined: 23 Nov 2002, 00:00
Location: Zuidbroek (Gn)
Contact:

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by marnixjonker »

Aansluitend hierop:
Zijn er ook mensen die nog geluidsopnamen hebben (liefst van de eerste dagen dat de vogel er zat) waar het volledig afgemaakte Iberische riedeltje op staat. Dus Tjif-tjif-tjif-dududududu. Naar mijn idee wordt hier namelijk 'het kind met het badwater weggegooit' en is de CDNA teveel op latere opnamen afgegaan. Het is een bekend verschijnsel dat als Iberische Tjiftjaffen langer in Nederland zitten ze steeds meer als een gewone Tjiftjaf gaan klinken en hun riedeltje niet altijd meer afmaken of hierin gaan knoeien. Heb je een opname van de eerste dagen, ook al is ie niet erg goed, dan wil ik daar graag eens naar luisteren en sonogrammen van maken.
User avatar
batman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 48
Joined: 27 Jan 2006, 00:00
Contact:

Re: De Iberische Tjiftjaf in binnenstad van Groningen

Post by batman »

Op waarneming.nl staan drie opnames van Jeroen Breidenbach van 15 mei 2011 waarop een compleet riedeltje te horen is.

Heb deze opnames al per e-mail naar Marnix gestuurd.


Rob Koelman
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests