Zeearenden in Zuidlaardermeerpolders

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
GerritK
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 65
Joined: 05 Feb 2007, 00:00
Contact:

zeearend in Onnerpolder

Post by GerritK »

Hallo,

Vandaag heb ik de jonge zeearend in de Onnerpolder (en Oostpolder, WBMP en mogelijk Oosterpolder) een paar maal gezien en op grote afstand gefotografeerd. Het lijkt alsof hij aan zijn linkerpoot is geringd (zie het bewijsplaatje). Als dit zo is, zou het het jong uit het Lauwersmeergebied kunnen zijn? Weet iemand aan welke poot deze geringd is?

mvg,
Gerrit K
zeearend-2-24-12-11-web.jpg
zeearend-2-24-12-11-web.jpg (227.98 KiB) Viewed 14077 times
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by Fred van Maurik »

Hoi Gerrit,

Op de site van staatsbosbeheer staat een filmpje van het ringen van de jonge zeerarend, zo te zien is hij aan beide poten geringd. Om de linkerpoot zit een zwarte ring met witte letter en om de rechterpoot een zogenaamde landsring.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Nieuws%20 ... ringd.aspx

Met vriendelijke groet en een hele fijne kerst gewenst

Fred
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by hdelange »

hier op de site staan ook enkele filmpjes van het ringen van RTV-noord die daar toen opnames van maakte.

viewtopic.php?f=1&t=1564

je kunt al direct zien dat hij twee ringen om heeft, voordat het filmpje begint.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by jhvenema »

Hallo Zeearend liefhebbers,

Vandaag op de site van RTV Noord een verslag van interview met de boswachter van het Lauwersmeergebied (en naar ik aanneem op TV).
De jonge Zeearend schijnt het Lauwersmeer verlaten te hebben onlangs. In het interview komt naar voren dat er wel degelijk rekening mee wordt gehouden dat deze nu sinds zaterdag 17 december in de Zuidlaardermeerpolders verblijft.
Groet, Jan Henk.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=106250

Jonge zeearend verlaat Lauwersmeergebied
Geplaatst: woensdag 28 december 2011 19:01
Gewijzigd: woensdag 28 december 2011 19:01

LAUWERSOOG - In het voorjaar van 2011 kreeg een zeearendenpaar in het Lauwersmeergebied een jong. Deze zeldzame roofvogels probeerden al twee keer eerder voor nageslacht te zorgen, maar dat mislukte.

RTVNoord ging met boswachter Jan Willems, die de broedperiode van dichtbij volgde, terug naar het nest waar de zeearend ter wereld kwam.

Half juli verliet de toen acht kilo zware zeearend het nest. Sinds enkele dagen is het jong ook helemaal uit het Lauwersmeergebied verdwenen. De ouders van het zeearendjong blijven wel in het Lauwersmeergebied. Willems ziet ze nog regelmatig.
corvanschijndel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 3
Joined: 24 Oct 2010, 11:19

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by corvanschijndel »

Ik heb de Zeearend nu dagelijks gezien in zijn dagelijkse rondje:Wbmp,Oostpolder,Onnerpolder maar kan maar 1 ring ontdekken,
Als ik de reportage van RTV-noord mag geloven(en bevestigd door de boswachter) is deze aan beide poten geringd.
Dus ik ga er vanuit dat dit een ander exemplaar is.
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by Arne »

is er een boom of ander plek waar de zeearend regelmatig zit en zijn pooten goed te zien zijn? Dan ga ik er op zondag of begin volgend week eens lang en probeer de ring af te lezen. Het zou goed kunnen dat dit een vogel uit Noorwegen, Zweden of Duitsland is als het niet de Lauwersmeervogel is.
Groeten
Arne
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by polifinario »

Hallo Gerrit + zeearend fans,

Ik heb vandaag de jonge zeearend gezien in de Oostpolder/tegen de Onnerpolder aan.
Een aantal foto's gemaakt en zag dat de vogel een zilverkleurige ring heeft aan zijn linkerpoot.
Geen ring om zijn rechterpoot.
Met mijn 300mm lens kon ik helaas geen nummer aflezen.
Had ze wel eens eerder gezien maar ze blijven indruk op je maken.

Met vriendelijke groet,
Erik Bazuin
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by jhvenema »

Hallo Zeearendfans,

Sinds de prachtige waarneming en dito foto's van Gerrit K. van jl. maandag mocht ik vanmiddag van veraf waarnemen dat de twee Zeearenden nog steeds samen lijken op te trekken in de Onnerpolder. Ze slapen nu ook samen terwijl hier maandag naar alle waarschijnlijkheid nog geen sprake van was. Kortom, er lijkt een klik tussen deze twee soortgenoten die elkaar per toeval (?) ontmoet hebben in de Zuidlaardermeerpolders. Nou ben ik niet heel erg bekend met het gedrag van Zeearenden behalve dat de wat jongere exemplaren in de winter gaan rondzwerven. Het samenklitten van twee wildvreemde toppredatoren van geheel verschillende leeftijden komt me wat raar over. De vraag is of het wildvreemde ex. van elkaar zijn: in dit geval wordt het zeer interessant de herkomst(en) van deze twee exemplaren te achterhalen (beiden zijn geringd). Of zouden deze twee vogels zijn geïnspireerd door onze staatsecretaris Bleeker?

Kan iemand dit wel duiden?

Ondertussen blijven de ZLM-polders me verbazen. Hopelijk kunnen we nog een tijdje blijven genieten van beide mastodonten! Stel je voor, een waarneming waarin ze samen een gans te grazen nemen of i.d..... Of ga ik nu te ver?

Groet, Jan Henk.
Last edited by jhvenema on 20 Jan 2012, 21:20, edited 1 time in total.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by meeuwiss »

Vandaag-20-1-12 had ik ook het genoegen ruim een uur lang een 1ste winter Zeearend te kunnen volgen. Er was erg veel thermiek en de lucht zat vol met buizerds, ideaal weer voor zeearenden. Tegelijkertijd was de adulte vogel boven de WBM polder in de lucht (van Welie), hij/zij verdween richting Hoogezand. De 1ste winter streek later neer in de WBM-polder. Beide zeearenden jagen kennelijk apart.
Het lijkt mij eerder toeval dat beide vogels samen worden gezien en ook een gemeenschappelijke slaapboom hebben. Er is volgens mij nog geen sprake van paarvorming.
In het Zuidlaardermeergebied komen alleen in de winter zeearenden pleisteren, in de zomer is er amper voedsel voor deze soort. Ik verwacht dan ook niet dat ze blijven.
Het is verontrustend dat de Visarenden sinds enkele jaren steeds korter in het gebied verblijven. Waar is de tijd dat er dagelijks 1, 2 of zelfs 3 Visarenden in de hsp-masten zaten. Verstoring door de jacht, teveel recreanten, teveel fietspaden?
Als we nog langer van deze zeearenden willen genieten lijkt me het raadzaam zeker niet te gaan posten, fotograferen of zoeken naar de slaapboom!
Beter nog: het gebied rond de slaapboom afsluiten, idee voor GLS?
Groet
Guido
Last edited by meeuwiss on 20 Jan 2012, 20:32, edited 1 time in total.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by meeuwiss »

Vanavond is op de foto van Ana volgens mij een nieuw individu te zien voor deze polders. Onvolwassen Zeearend geringd aan beide poten of in ieder geval aan de rechterpoot! Als de ringen goed zijn afgelezen hebben we nu:
1 Adult geringd aan beide poten
1 onvolwassen geringd aan de linkerpoot met 1 ring (bewijsplaatje 24/12 11)
1 onvolwassen geringd aan beide poten of in ieder geval aan de rechterpoot met 1 ring.
Zo zie je maar weer, we zitten niet altijd naar dezelfde zeearenden te kijken.
Guido
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by polifinario »

Hmm, blijft lastig die ringen.
Bij de foto van Ana, Gerrit en Erik gaat het om dezelfde vogel volgens mij.
Dit maak ik op uit de gaten in z'n verenkleed.
Hij heeft in ieder geval aan z'n linkerpoot een ring.
Ik heb wat vergrotingen gemaakt en verscherpt en denk nu dat ie rechts ook een ring heeft.
Mischien niet vanaf iedere hoek te zien.
Meerdere zeearenden zijn natuurlijk welkom!

Met vriendelijke groet,
Erik Bazuin
_MG_5997b.jpg
_MG_5997b.jpg (305.32 KiB) Viewed 13428 times
_MG_5954b.jpg
_MG_5954b.jpg (381.97 KiB) Viewed 13428 times
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by martijn »

Waar gaat dit over? "Waar zijn de visarenden gebleven?" Verstoord door de jacht, recreatie of door fietsers? Volgens mij begint de jacht in Nederland pas op 1 oktober en word er niet gejaagd in natuurgebieden. Recreatie was er altijd al in het gebied, ook toen ze er nog zaten. Trouwens, als ik al iemand tegen kwam waren dat vogelaars. En het fietspad loopt om het gebied heen en er niet door. En vervolgens gaat de discussie over zeearenden gewoon verder om erachter te komen hoeveel er zijn, leeftijd en geslacht aan de hand van foto's. Beter nog: het gebied rond de slaapboom afsluiten!

Martijn Bakker.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by jhvenema »

Indien 2 ringen dan is dit wellicht toch het jong uit het Lauwersmeer!
Daarom op waarneming.nl wat research gedaan naar foto's van dit jong. Niet veel vreemdgenoeg.
Maar verdomd, toch 1 foto van het juv. ex. gefotografeerd op 17 sept. jl. die op nagenoeg dezelfde plaatsen (linkervleugel en staart: foto van onderen genomen)gaten in het verenkleed heeft.
Kijk maar eens op:
http://waarneming.nl/waarneming/view/56817062

Het gaat om de 2e foto.

Onzin, toeval, ............ zeg het maar?

Groet, Jan Henk.
Last edited by jhvenema on 21 Jan 2012, 00:19, edited 1 time in total.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by meeuwiss »

Dag,
2e plaatje van het Lauwersmeerjong ook bekeken op wrn.nl maar deze vogel lijkt een gave linkervleugel te hebben. Alhoewel, op de foto van 5 september 2011 van Wies Vink (Lauwersmeer.com), zie je 2 ontbrekende binnenste armpennen. De 1ste winter in de Onnerpolder mist toevallig ook 2 binnenste armpennen in de linkervleugel volgens mij. Geringd met 2 pootringen lijkt me ook wel voor de handliggend, 1 vogeltrekring en 1 kleurcodering.
Wat betreft de Visarenden en verstoring. Zelf heb ik meegemaakt dat er werd gejaagd rond de Petgaten, onder de HSP masten waar de Visarenden meestal zaten. In de Onnerpolder wordt in ieder geval o.m. op vossen gejaagd. Sinds 2011 worden de recent aangelegde kades, die de Onnerpolder dwars doorkruisen, tegenwoordig gebruikt als wandelroutes met/zonder honden en als fietsroutes naar Onnen, ondanks de bordjes met rustgebied. Maar ja, de hekken staan ook gewoon open. Ga maar kijken en overtuig jezelf.
Groet
Guido
polifinario
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 03 Jun 2008, 09:59

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by polifinario »

Beste zeearendfans en critici,

Kan het ook een jong zijn uit de OVP ?:
http://www.staatsbosbeheer.nl/nieuws%20 ... arend.aspx

Met vriendelijke groet,
Erik Bazuin
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests