Zeearenden in Zuidlaardermeerpolders

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by jhvenema »

Hoi Erik en anderen,

Heb je redenen om te denken dat het een jong uit de OVP is? Uiteraard is dat mogelijk.
De link geeft een filmpje van het jong geboren in 2010, deze is het zeker niet want we praten in de ZLM-polders over een ex. dat in 2011 is geboren.

Ik heb de volgende foto's nog eens goed vergeleken:
1. Wiesje V., een bovenaanzicht van het jong uit Lauwersmeer (kijk onder foto's - Zeearenden op http://www.lauwersmeer.com/)
2. Ana B., 1e winter Onnerpolder onderaanzicht (deze site)
3. Erik B. 1e winter Onnerpolder zie: http://www.flickr.com/photos/poelifinario en zijn foto's op dit forum

In zowel 1. als 2.+3. valt de ongeregeldheid in de linkervleugel op zoals eerder gememoreerd. Daarnaast is ook te zien dat in zowel 1. als 2.+3. de rechtervleugel een "gaatje" vertoont op ca. 4/5 van deze vleugel.
Daarnaast blijft de gelijkenis in ongeregeldheden van de staartveren frappant tussen foto van het LM jong op waarneming.nl op 17 september (onderaanzicht!) en foto's van o.a. Erik op dit forum.

We hebben nu 4 eigenschappen die overeenkomen tussen jong LM en de eerste winter die nu huist in de OP.
Mogen we een conclusie trekken?

Rest de leuke vraag waar het adulte ex. vandaan komt (of kwam, indien deze reeds is vetrokken). Kandidaten zijn het ex. van de Blauwe Stad, maar die lijkt me niet geringd gezien de foto's op waarneming.nl van 4 december 2011. Zou gezien waarnemingen ook een aantal keren heen en weer gevlogen moeten zijn tussen BS en OP deze week. Op 15 januari is op Lauwersmeer.com ook een foto te zien van een adult ex. boven het Fochteloërveen: deze lijkt wel aan beide poten geringd. Wellicht is deze doorgevlogen naar de OP en de volgende dag door Gerrit K. geschoten.

Groet, Jan Henk
Last edited by jhvenema on 22 Jan 2012, 12:48, edited 1 time in total.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by meeuwiss »

Hoi Zeearendliefhebbers,
De vergrote foto's van Erik nog eens goed bekeken en het lijkt erop dat we inderdaad te maken hebben met het mannetje Zeearend dat op 6 juni 2011 is geringd in de Lauwersmeer als nestjong van 3.6 kilo, zie filmpje lauwersmeer.
Het mannetje is geringd met rechts de landgebonden identificatiering van het nationale ringstation. Voor Nederland is dit volgens mij de oranje kleur. Let ook op de uitstekende schroefsluiting.
Links is het mannetje geringd met kleurcode van het jaar 2011.
Dit kan een een- of tweekleurige kleurcode zijn.
Elk land hanteert hierbij een individuele kleur.
Voor Nederland was dit zwart voor 2011.
Het mannetje was geringd met links een zwarte kleurring met witte letters: A 4 en Y 1.
Het lijkt erop dat we die zwarte ring kunnen zien op de uitvergrote foto van Erik.
Nu nog even aflezen, doe je best!
Succes Guido
Last edited by meeuwiss on 22 Jan 2012, 16:04, edited 1 time in total.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by anaburen »

Van het filmpje van het Lauwersmeerjong heb ik een screenshot gemaakt:
zeearendjonglauwersmeer.jpg
zeearendjonglauwersmeer.jpg (185.48 KiB) Viewed 10653 times
Zo zou het er dus uit moeten zien als het om dit jong gaat.
Lijkt wel aardig op 'mijn' Zeearend. Links zwarte ring met witte letters, rechts een oranje landenring:
xxxx2012-01-20_2507zeearend.jpg
xxxx2012-01-20_2507zeearend.jpg (119.36 KiB) Viewed 10620 times
Ana
jandeboswachter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 22 Jan 2012, 21:45

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by jandeboswachter »

Complimenten voor de foto's die van de juv. zeearend zijn gemaakt.
Deze zijn volgens mij het onomstotelijke bewijs dat dit de vogel uit het Lauwersmeer is, het jong van vorig jaar. Ik ben zo vrij geweest om het te twitteren.
Dank vogelaars en fotografen, het geeft een goed gevoel
Met het ouderpaar gaat het goed. We zien ze regelmatig, ook op het nest.

Jandeboswachter
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by meeuwiss »

Erg vriendelijke complimenten van de Jandeboswachter over waarnemingen aan de onvolwassen Zeearend. Kent iemand toevallig Jandeboswachter, wie is dat eigenlijk?
Wat de onvolwassen zeearend betreft: het lijkt erop dat deze de slaapplaats in de HarenerWildernis gaat mijden. De laatste tijd stonden er opvallend veel auto's aan de Noorder Hooidijk. Vandaag zag ik laat in de middag 2 fietsers het nieuwe hek overklimmen bij de Petgaten, hoewel dit een verboden gebied is. Ook hier op zoek naar de rustende Zeearend?? De arend waarnemen of fotograferen kan hier gewoon vanaf de weg hoor! Zullen we proberen de Zeearend altans in zijn rustboom niet te storen en vooral niet de exacte locatie aan te geven, want dat is vragen om verstoring.
Guido Meeuwissen
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by anaburen »

Ha Guido,

Jandeboswachter is Jan Willems en als boswachter van het Lauwersmeergebied (Staatsbosbeheer) aanwezig geweest bij het ringen van de jonge Zeearend.
Verder is hij auteur van de boeken 'Van de Boswachter' en 'Diana, de Fee en de Boswachter'.

Ana
jandeboswachter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 2
Joined: 22 Jan 2012, 21:45

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by jandeboswachter »

Sorry, ik had me even moeten voorstellen en niet gelijk een reactie op de site plaatsen.
Zoals Ana zei, ben ik boswachter in het Lauwersmeergebied. Mijn naam is Jan Willems. Velen van jullie zullen mij wel eens gezien hebben bij het vogelen.
Sinds 17 jaar werk ik in het Lauwersmeergebied. Daarvoor 20 jaar in de omgeving van Wageningen.
Ik -en natuurlijk mijn werkgever Staatsbosbeheer- hebben een groot belang bij een goede verstandhouding met vogelaars. Volgens mij lukt dat aardig. Dat komt wellicht ook door de wisselwerking: als er een bijzondere vogel te zien is, geef ik dat gelijk door en andersom krijg ik vaak tips.
Ik ben geen super goede vogelaar, maar geniet wel van het enthousiasme van jullie, als er weer eens een bijzonder soort in ons gebied opduikt.
Namens mijn werkgever coórdineer ik de maandelijkse vogeltelling in het Lauwersmeergebied. Deze sluiten aan op de tellingen van SOVON. Zelf -samen met Gerrit Mollema en Mans van der Tuuk- tel ik dan het militaire terrein De Marnewaard.
Ik zal mijn best doen om jullie nu ook via deze site op de hoogte te houden van bijzondere waarnemingen.
Als je me volgt op Twitter, hoor je als eerste de nieuwtjes uit het Lauwersmeergebied: http://www.twitter.com/jandeboswachter
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by jhvenema »

Hallo Zeearend volgers,
Inmiddels is het knap winter geworden voor onze vliegende deuren. De eerste echte winterse perikelen voor ons Lauwersmeerjong. Benieuwd hoe hij zich hier'doorheen gaat worstelen met naar ik aanneem sterk verlaagde aantallen ganzen en eenden straks. Wie weet kunnen we eind deze week tijdens een mooi schaatstochtje op het ZLM getuige zijn van één of twee jagende deuren bij een groot wak ergens in het midden van het meer.....

Las dat het GLS/RTV Noord de eerste winter mooi op de film heeft gezet tijdens het jagen in de WBMP, te zien als Pronkjewailtje bij RTV Noord binnenkort.
Groet, Jan Henk.
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: zeearend in Onnerpolder

Post by hdelange »

jhvenema wrote:Las dat het GLS/RTV Noord de eerste winter mooi op de film heeft gezet tijdens het jagen in de WBMP, te zien als Pronkjewailtje bij RTV Noord binnenkort.
Groet, Jan Henk.
Hallo Jan Henk,

waar had je dat gelezen dan?

groeten,

Henk
alwin hut
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 10
Joined: 20 Sep 2011, 08:17

Re: Zeearenden in Zuidlaardermeerpolders

Post by alwin hut »

Beste vogelaars,

Ik wil jullie via deze weg vragen om de de waarnemingen van de Zeearend(en) rondom het Zuidlaardermeer niet meer al
te exact weer te geven, wat mij betreft volstaat een melding per polder, of liever gewoon Zuidlaardermeer
Er zijn helaas waarnemingen van mensen die aan het einde van de middag het gebied in trekken om de zeearend te
fotograveren in zijn slaapboom, dat hier op vele plaatsen bebording staat met "verboden toegang rustgebied" is
tegenwoordig niet meer voldoende.
Het zou mooi zijn dat we met elkaar er voor kunnen zorgen dat deze prachtige oversized roofvogel(s) een onverstoorbaar
overwinterings gebied hebben.
De komende tijd zal er meer toezicht plaats vinden door onze controleurs en politie Haren in de polders.
Voor het evt. melden van klachten of andere buitensporige overtredingen kun je gerust contact op nemen met het hoofdkantoor
van Stichting Het Groninger Landschap en vragen naar Alwin Hut, 050-3135901.
Het Groninger Landschap heet jullie nog steeds van harte welkom op de opengestelde paden en wegen om van onze polders
en het soortenrijkdom te genieten, met elkaar moet het toch lukken om dit te behouden.

Vriendelijke groeten: Alwin Hut.
Beheermedewerker Stichting Het Groninger Landschap.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Zeearenden in Zuidlaardermeerpolders

Post by meeuwiss »

Goed werk, Alwin. Beter toezicht op de rustgebieden is inderdaad hard nodig want er zijn helaas enkele egoisten die koste wat kost de Zeearenden beter op de foto willen hebben.
Vandaag ontdekten wij dat er inmiddels een derde Zeearend is gearriveerd. Deze subadult, 4e of 5e KJ, heeft ondermeer een zwarte eindband en lichte oksels. De adult heeft een geheel witte staart. De subadult en de onvolwassen man zaten aanvankelijk lange tijd op het ijs, ook op een prooi. Later buitelend en stoeiend zeer hoog in de blauwe lucht. Koud daarboven! Zie de foto's van vandaag en gisteren.
Groet
Guido Meeuwissen
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Zeearenden in Zuidlaardermeerpolders

Post by arenaria »

Ik ben blij te lezen dat ik nu eens gesteund word in mijn oproepen geen preciese vind- en verblijfsplaatsen door te geven.
En het is nog erger dan alleen foto's maken ... genoeg mensen die de vogel zelf willen hebben, niet alleen een plaatje van.

Jan Allex
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Zeearenden in Zuidlaardermeerpolders

Post by jhvenema »

Hallo,

Voor wie het gemist heeft:
Vandaag zijn de enige tijd geleden opgenomen beelden van het Lauwersmeerjong jagend in de ZLM polders uitgezonden als Pronkjewailtje bij RTV Noord.



Opmerkelijke muziekkeuze onder dit filmpje, maar dit terzijde.

Wellicht kunnen we komende week weer live genieten van dit soort beelden.
Maar een bezoekje aan een dierentuin kan ook verrassend uitpakken:



Prettig weekend, Jan Henk.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests