IJsvogels en kou

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

IJsvogels en kou

Post by Maricée Ten Bosch »

Persbericht van de Natuur en Milieufederatie.

P E R S B E R I C H T

IJsvogel gezien? Meld het!

Wie niet beter weet denkt dat de ijsvogel zich lekker voelt in koude tijden. Maar zijn naam dankt hij vooral aan zijn blauwe verenkleed. De afgelopen koude winters is de populatie ijsvogels flink uitgedund. In 2009 waren ruim 30 broedparen in Groningen, in 2011 nog maar zes. Daarom is het belangrijk deze vogel extra in de gaten te houden en te helpen. Nu het weer gaat vriezen, roepen de gemeente Groningen en de Natuur en Milieufederatie Groningen Stadjers op, om de aantallen en verblijfsplaatsen van ijsvogels te melden.

Nu er flinke vorst voorspeld wordt, is het zinvol om te weten waar de ijsvogels verblijven en vissen. Ze vissen niet altijd in de buurt van hun nest. Leden van de ijsvogelwerkgroep zullen vervolgens proberen op enkele plekken wakken open te houden, zodat de vogel bij zijn voedsel kan komen. Heeft u een ijsvogel gezien, meld het s.v.p. aan Kristin Wijnja van de Natuur en Milieufederatie Groningen, k.wijnja@nmfgroningen.nl (tel. 050-313 0800).

Samen met de waterschappen kijken we in het voorjaar waar meer geschikte broed- en visplekken voor ijsvogels gemaakt kunnen worden en hoe het oeverbeheer op de ijsvogels afgestemd kan worden.
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: IJsvogels en kou

Post by martijn »

Hoi,

ijsvogels vinden hun weg wel in de winter. En als het te koud wordt dan moeten ze maar naar het zuiden trekken. Ik heb al enige ervaring met ijsvogels. Na langere vorstperiodes een paar jaar achtereen neemt het aantal ijsvogels inderdaad af. Maar na een paar milde winters zie je hoe snel de ijsvogel zich weer hersteld. Tussen 2004 en 2008 zaten er overal ijsvogels. Ik had toen in één jaar 15 broedparen binnen de stadsgrenzen van Groningen. Hij is in die periode toen zelfs van de rode lijst gehaald. Dus laten we de natuur gewoon haar gang gaan. En wakken maken voor ijsvogels vind ik iets overdreven. En iedereen die zich een beetje inleefd in de natuur weet dat een oever met een graad van 50 of minder niet geschikt is voor ijvogels. Ik heb zelf ooit een nest gezien die was uitgegraven in een klein stukje vernield talud van een keurige sloot veroorzaakt door een bisamrat. Dit stukje venield talud was hooguit 40 bij 50 cm. Dit geeft wel aan dat als het goed gaat met ijsvogels dat wij niet veel hoeven te doen. Eigenlijk wel ironisch, samen werken met de waterschappen die het de ijvogels zo moeilijk hebben gemaakt de laatste dertig jaar.

Martijn Bakker.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: IJsvogels en kou

Post by Aart »

Ha,

Gistermiddag zat er een IJsvogel aan de oostoever van het Hoornsemeer. Deze vogel zal het denk ik wel redden want gisteren lag vrijwel het hele meer nog open en ... het lijkt erop dat het volgende week weer gaat dooien.

Gr. A.
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: IJsvogels en kou

Post by Maricée Ten Bosch »

Ha Martijn en Aart,

ja, goed om je af te vragen in hoeverre je de natuur kunt helpen of beter haar gang kunt laten gaan.
De wakken vriezen snel dicht met dit weer.
Een vijvertje (met vis) in een tuin dat door een pomp open wordt gehouden, is een stuk makkelijker.
Leuk om te weten van de ijsvogel bij het Hoornsemeer.
Er zijn enkele kinderen (vogelaars in de dop) die graag een ijsvogel zouden zien.
Hier maken ze misschien wel kans.
Weet iemand of er wakken open worden gehouden op de voormalige vloeivelden?
Ik neem aan dat daar het een en ander overwintert.
In november is er ook een ijsvogel gezien.

Maricée
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: IJsvogels en kou

Post by meeuwiss »

Dat je de natuur haar gang moet laten gang is een achterhaalde manier van denken over natuur. Klinkt romantisch maar werkt juist averechts.
Door vogels een handje te helpen zijn in Nederland, waar geen ongerepte natuur meer voorkomt (alleen nog onder de hunebedden bij wijze van spreken), al geweldige resultaten geboekt. Kerkuilen en Steenuilen zijn in aantal toegenomen, dankzij de inspanning van natuurliefhebbers. De ooievaarsstand is nog nooit zo goed geweest, het platteland staat nu vol met nestpalen.
De akkerranden van de Grauwe kiekwerkgroep zijn een groot succes, evenals de wintervoederakkertjes. De Grauwe gors, Grauwe kiekendief is weer terug in Groningen. Dankzij een slimme aanpak en optimistische kijk van de ware natuurliefhebbers.
IJsvogels, maar ook waterrallen, eenden, roerdompen enz. kan je een moeilijke tijd doorhelpen door een wak te slaan en open te houden. Bijvoeren werkt ook heel goed!
De naam IJsvogel is afgeleid van het Germaanse Eisenvogel=ijzeren vogel. Inderdaad zoals Maricee schrijft door de blauwe, ijzerkleur. Later is de naam verbasterd tot IJsvogel. Maar het eind van de winter is alweer in zicht voor de IJsvogel, na het weekend dooi.
Groet
Guido Meeuwissen
Maricée Ten Bosch
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 80
Joined: 04 Mar 2009, 17:41

Re: IJsvogels en kou

Post by Maricée Ten Bosch »

Hoi Guido,

bedankt voor je opbeurende woorden, dat geeft de burger moed.
Morgenochtend gewoon wakken hakken.
Maar dat bijvoeren, hoe doe je dat voor een ijsvogel...??

NB Het (eerste) stukje tekst dat ik op het forum plaatste was overigens niet van mij, maar van Kristin Wijnja van de Natuur en Milieufederatie.

Maricée
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: IJsvogels en kou

Post by anaburen »

Ha Maricee,

Jij en ik zijn ook natuur en mogen best voor onze gemoedsrust wakken hakken.
Bijvoeren doe je door in een wak extra visvoer te strooien.
Brrrrrrrrrrr. Koud he?

groetjes
Ana
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: IJsvogels en kou

Post by martijn »

Het is geen achterhaalde manier van denken Guido, maar jij slaat een hele voorgeschiedenis over. Je moet natuurlijk wel bij de bron beginnen en niet ergens halverwege een weg inslaan. En bij de successoorten die jij aanhaalt kun je bij sommige ook vraagtekens zetten. Overwinterende ooievaars? En volgens mij is het nog nooit zo slecht geweest met steenuilen in de provincie als nu. En bij de grauwe kiek en gors zeg je "zijn weer terug" Terug ja, door het herstellen van de biotopen van beide soorten. Zoals het vroeger was toen beide soorten algemeen waren. Terug naar de bron dus. Als ze het landschap toen niet zo hadden verkracht waren al die inspanningen om een soort te behouden niet nodig geweest. En dat is ook een beetje wat ik bedoel met die ijsvogel. Als de waterschappen er niet zo'n burgelijk huishouden op na hielden en niet zo bang waren voor een beetje stromend water en een keer een wilgje of een elsje aan de waterkant lieten staan. En we moeten oppassen voor het "Pieterburensyndroom" Dat je teveel emotie koppelt aan een dier. Als bepaalde biotopen in orde zijn komt daar vanzelf de passende flora en fauna bij, en daar hoeven wij niets voor te doen.

Martijn.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: IJsvogels en kou

Post by anaburen »

Ik heb vernomen dat het visvoer Sera Vipan Vlokkenvoer goede resultaten heeft om IJsvogeltjes bij wakken de winter door te helpen.

Ana
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: IJsvogels en kou

Post by jhvenema »

Krijgen we nu een nieuwe episode in de evolutie: Survival of the prettiest?
Groet Jan Henk.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: IJsvogels en kou

Post by arenaria »

Survival of the prettiest is een onweerlegbaar feit, zowel bij mensen als andere dieren, zou ik denken.

Dat IJsvogel van Eisenvogel komt en dus verwijst naar 'ijzer' staat etymologisch niet vast en is zelfs tamelijk dubieus.
Het lemma 'IJsvogel' lezende in Eigenhuis' Verklarend Etymologsich woordenboek van de Nederlandse Vogelnamen neig ik zelfs naar de meer voor de hand liggende verklaring dat het Europese IJsvogeltje verscheen als er ijs lag (namelijk bij de wakken, waar ook de mensen zaten te vissen en eenden zaten te vangen).
Ik zie ook geen enkel verband tussen de kleur van een IJsvogel en de kleur van ijzer.

Jan Allex (die elke dag twee hele broden voert)
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: IJsvogels en kou

Post by martijn »

Aan ijsvogels?

Martijn.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: IJsvogels en kou

Post by arenaria »

Nee, nee Martijn, aan die eenden in het wak :) - als die al sneller zijn dan de meeuwen.

Jan Allex
roel
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 23
Joined: 15 Jan 2009, 00:20

Re: IJsvogels en kou

Post by roel »

Twee vissers aan de hoornse dijk hebben daar op hun vaste stekkie nog een wak gemaakt, wellicht dat hun collega visser er gebruik van kan maken. Gisteren zag het in de HM zwart van de wilde eenden (en 1 pijlstaart) in een overbevolkt wakje. Een ijsvogel zou hier volgens mij weinig te zoeken hebben,
User avatar
Wouter
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 67
Joined: 13 Jan 2003, 00:00

Re: IJsvogels en kou

Post by Wouter »

De fraaie blauwe kleur van een ijsvogel heeft zeker veel weg van de blauwe kleur die het gletscherijs kan hebben onder een staalblauwe hemel (en nee, het blauw van staal is veel donkerder :D ) Google maar eens met 'gletschereis' naar afbeeldingen. Bij onze oosterburen heet het beestje Eisvogel. Hebben wij dat misschien overgenomen toen nederlands nog zo'n beetje nederduits was heel lang geleden?

Wouter
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests