Keuze jaarsoort 2013

hier kunt u oproepen, mededelingen, excursies, lezingen van anderen(derden) plaatsen.

Moderator: hdelange

User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by meeuwiss »

Ik kan het toejuichen dat we ook komend jaar weer een vogel van het jaar gaan kiezen.
Een van de doelstellingen van Avifauna Groningen is - al sinds de jaren 60 - het onderzoeken van o.m. de broedvogelstand van de provincie. Al jaar en dag hebben veel Avifaunaleden hun tijd en energie hierin gestoken. Het is bemoedigend dat we deze gewoonte in ere houden!
Bij de keuze van een jaarvogel moeten we er vanuit gaan dat pakweg 80 vogelaars meewerken aan dit project. Een onderzoek van een algemene soort kunnen we met zo'n aantal tellers niet behappen. Zwarte kraai valt sowieso af.
Om de discussie levendig te houden kom ik met een nieuwe jaarsoort:
De Matkop, een broedvogel verspreid door de gehele provincie, behalve weer op de kleigronden. Alhoewel: "in de Noord-Groningen vindt enige areaaluitbreiding plaats", tekst uit het Sovonboek Atlas van de Nederlandse Broedvogels.
Bij de soortbehandeling van de Matkop in dit boek staan erg boeiende vraagstellingen en conclusies!
Het gaat niet goed met de Matkop in Nederland. Als mogelijke oorzaken van deze winterharde soort worden genoemd: warme vochtige winters, waardoor zijn voedsel bederft, predatie van nesten door Grote Bonte Specht en door verdroging moerasgebieden, verruiging, afnemende ondergroei door de geleidellijke overgang naar gesloten bos (Lauwersmeer bijv.). Terloops, het lijkt erop dat de winters minder zacht worden...
Het ideale broedbiotoop van de Matkop is broekbos, vanwege de overvloed aan rottend zachthout (nestplaatsen, insectenlarven).
In de winter kunnen we ook nog territoriale wintergroepen tellen, met de jonge vogels.
Geen spectaculaire soort zoals de Groene Specht of Steenuil, maar wel een soort die veel vragen oproept.
En, voor de degene die de soort gaat uitwerken toch iets gemakkelijker dan de Blauwborst (zucht).
Litt: Atlas van de Nederlandse Broedvogels Sovon Vogelonderzoek Nederland 2002 Fred Hustings en Willem-Jan Vergeer.
Guido
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by Aart »

Beste mensen,

Een jaar of zeven geleden heb ik voorgesteld extra aandacht aan een schaarse soort in de provincie te geven teneinde over die soort meer te weten te komen. Dit dus in de vorm van een Vogel-van-het-jaarproject.
Met enthousiasme is daar gehoor aan gegeven. En voor een aantal soorten is dat ook gelukt, bijvoorbeeld Zomertortel. Voor de meeste soorten is dat niet gelukt. De Blauwborst bleek bijvoorbeeld, zoals ook wel verwacht, te algemeen. Hier is helemaal geen nieuwe informatie uit naar voren gekomen.
Een soort is al gauw te algemeen om er in deze projectvorm daar iets uit te halen. Soorten waar wel iets aan te onderzoeken valt, zijn vaak te schaars, te lokaal of te moeilijk voor ons VvhJ-project.

Ik zou voor willen stellen een aantal jaren te stoppen met het VvhJ-project. In plaats daarvan zou ik iedereen op willen roepen mee te doen aan het nieuwe Atlasproject. Hier zullen zeker nieuwe, nuttige en interessante zaken uit naar voren komen. Bij dit nieuwe Atlasproject worden in heel Nederland winter-, en broedvogels in kaart gebracht; dat in een periode van drie jaar.
Aan het Atlasproject kan iedereen meedoen: beginnend vogelaar en gevorderde vogelaar.
Er worden voor veel Atlasblokken in de provincie nog tellers gezocht. Kijk eens op www.vogelatlas.nl. Hier kun je je eigen blok vastleggen.
Ik heb begrepen dat er onlangs een coördinator voor de provincie Groningen is gevonden. Deze zal, neem ik aan, spoedig bekend gemaakt worden. Bij hem kun je terecht voor vragen en bij problemen.
Ik denk dat ook via de Avifaunasite nieuws kan worden verkregen en gegevens en vragen kunnen worden uitgewisseld.
Denk hier eens over na, maar niet te lang want 1 december j.l. is het Atlasproject officieel van start gegaan.

Bij voorbaat dank en tot in het veld, Aart
martijn
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 187
Joined: 23 Apr 2010, 21:38

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by martijn »

Hallo allen,

Ik ben het hier met Aart eens. Een forum is er voor om een discussie te voeren ook al loopt ie voor sommigen dan uit de hand. En "verschillen in mening en opvatting" is volgens mij discuseren. Stevig discuseren mag best, zolang er geen doodsbedreigingen worden geuit :wink: Het belangrijkste is dat we er samen uitkomen. Dat zijn dan weer de positieve kanten van een forum. Dat er weer mensen zijn met een andere mening en de boel weer weten te sussen.

Groet
Martijn Bakker
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by jhvenema »

Zo, nu maar weer even terug naar de discussie over de jaarsoort 2013...

Ik ondersteun het belang om mee te doen aan het atlasproject van SOVON. De aanmeldingen voor blokken in Groningen zijn vrij gering wanneer ik dat op de kaart vergelijk met andere delen van Nederland. Heeft dit alleen te maken met de relatieve dunbevolktheid?

Echter, ik zie niet in dat een project(je) als Vogel van het Jaar deelname aan het SOVON Atlasproject in de weg hoeft te zitten (of v.v.). Denk dat beiden elkaar juist kunnen versterken nietwaar?

De volgende soorten zijn genoemd:
Groene Specht, Matkop, Roodborsttapuit + Paapje combi, Geelgors, Grote Lijster

Grote Lijster lijkt mij hiervan het meest geschikt.
Jan Henk
Last edited by jhvenema on 11 Dec 2012, 21:32, edited 1 time in total.
User avatar
Joostvanbruggen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2004, 23:00
Contact:

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by Joostvanbruggen »

Dag allemaal,

Het lijkt me handig om te proberen deze discussie breder te trekken dan de 5-6 mensen die hier nu aan meedoen. Ik denk dat iemand (wie?) alle genoemde soorten uit de voorgaande mailtjes n's zou moeten noteren en via www.surveymonkey.nl te gaan enqueteren, Echt een doodeenvoudige maar erg democratische manier om tot een beslissing te komen.
En dat is geen gedoe met vervelende/storende reclamemailtjes die je daarna krijgt etc. Wij maken er hier op kantoor ook gebruik van om te komen tot een Jaar-van-vogel.

Groet!
Joost van Bruggen
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by anaburen »

Ik heb het idee dat de vogel van het jaar niet echt meer leeft.
Dat ie misschien wel uitgestorven is.

Ana
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by jhvenema »

Hallo Joost,

Wij kennen de (on)mogelijkeden van Surveymonkey, onlangs hebben wij binnen de VAG een enquete middels dit medium gehouden.
We hebben nog even tijd en juist de discussie waarom de ene soort wel en de andere niet is aardig om te voeren hier op dit forum in deze donkere dagen....

Hallo Ana,

Het aantal deelnemers en doorgegeven waarnemingen van de jaarsoort van afgelopen jaar, maar ook die het jaar daarvoor, ondersteunt jouw opmerking niet. Kan best voorstellen dat een groot aantal vogelaars op dit moment even in een winterdipje zitten maar wanneer het voorjaar straks weer losbarst vinden toch velen het leuk denk ik om een gezamenlijk onderzoeksproject(je) te hebben in de vorm van Vogel van het Jaar. Ook dit geeft binding binnen de vereniging. En zoals Guido terecht al opmerkte is het bijhouden van de broedvogelstand één van de doelstellingen van de vereniging, al sinds de jaren 60.

groet Jan Henk.
harmjan11
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 05 Nov 2011, 15:55

Re: Keuze jaarsoort 2013

Post by harmjan11 »

Dat valt me van je tegen, Ana, dat juist jij denkt dat de vogel van het jaar uitgestorven is! Zojuist ook even je prachtige foto's bekeken van de vogels (en ander moois) in de KWBP. Echt ambassadeurswerk voor de vogels in Grunn.

En ik ben het met een vorige schrijver eens dat we misschien wel eens aan de Geelgors mogen denken. Juist nu lijkt het af en toe te miegelen van deze prachtige vogel. Hoe het met de broedstand zit, weet ik niet.
Deze vogel is volgens mij redelijk over de provincie verspreid en komt ook het hele jaar voor. En het is wel een vogel die past bij Groningen.

Dus: Geelgors! ( =D> )


Harm Jan Kiewiet
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests