Slechtvalken in Onnerpolder jagen op vleermuizen

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Slechtvalken in Onnerpolder jagen op vleermuizen

Post by meeuwiss »

Al enige tijd volg ik de beide Slechtvalken, die vaak zittend op paaltjes te vinden zijn in de Onnerpolder/Pompstation.
Vanaf het gemaal zijn deze valken goed te volgen. Vanmiddag verliet de vrouw Slechtvalk haar zitplaats en klom naar grote hoogte.
Plotseling ging zij in een snelle duikvlucht naar beneden en achtervolgde een Rosse Vleermuis. Deze grote vleermuis wist
haar handig te ontwijken door steeds op het laatste moment een hoek te slaan. Het veel kleinere mannetje Slechtvalk
was veel wendbaarder en pakte vrij snel een van de drie vleermuizen. Beide valken streken daarna weer naast elkaar neer.
In de litteratuur worden wel Slechtvalken vermeld die ''s-nachts bij kunstlicht op vleermuizen jagen.
Wie van jullie heeft ook wel eens Slechtvalken overdag op vleermuizen zien jagen?
Groet
Guido
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Slechtvalken in Onnerpolder jagen op vleermuizen

Post by jhvenema »

Hoi Guido,

Ik heb zoiets nog nooit gezien en als ik de resultaten van een 15-jaar durend (1997-2011) recent gepubliceerd Engels onderzoek zie (Exeter: stedelijk gebied), waarin slechts 2 skeletten Rosse vleermuizen (Noctule bat) werden aangetroffen, is jouw waarneming behoorlijk bijzonder.

Literatuur: Dixon and Drewit (2012) Devon Birds 65 (1): 19-30.
Link: http://media.wix.com/ugd/1ab07f_4e3ebb0 ... 62644d.pdf

Ik lees over het dieet:
"Mammals
Mammals are rarely taken and make up less than 0.12% of the diet. However, the skulls of two Noctule Bats Nyctalus noctula have been recovered as
well as remains of Grey Squirrel Sciurus carolinensis and Brown Rat Rattus norvegicus. It is not uncommon for Peregrines to hunt Noctule Bats at
dusk when they are flying high (Macdonald & Barrett 1993). In Germany, Peregrines take large
numbers of Noctule Bats as they migrate south (Peter Wegner pers. comm.)
."

Wellicht dat deze Wegner (Leverkusen-D) je meer info betreffende predatie op Rosse vleermuizen kan geven? Hij is ook lid van de Europese Slechtvalken werkgroep: http://www.falcoperegrinus.net/index.php?p=page&id=109.

Groet Jan Henk.
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: Slechtvalken in Onnerpolder jagen op vleermuizen

Post by Aart »

Hoi Guido,

Als je even googlet op peregrine + bats kom je erg veel opmerkingen tegen over vleermuisetende slechtvalken.

Groet, Aart
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Slechtvalken in Onnerpolder jagen op vleermuizen

Post by meeuwiss »

Hoi Aart,
Bedankt voor je aanvullende informatie, dat was nog eens leerzaam om te lezen. Er zijn kennelijk geen waarnemingen in Groningen van Slechtvalken, die op vleermuizen jagen.
Groet Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests