canadese ganzen? eilandjesganzen!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

canadese ganzen? eilandjesganzen!

Post by alcovanklinken »

Nu we in afwachting zijn van de volgende geboortegolf van ganzenkuikens, valt mij bij een van de goed producerende soorten een karaktertrek op: alle broedende canadese ganzen die ik tegenkom, zitten op eilandjes. In Haren zijn het er drie ('e'en daarvan het beroemde paar waarvan Jan Hulscher c.s. de familiekroniek bijhoudt). Vanmiddag, fietsend langs een pingo bij Vries, was het alweer raak: een eilandje en ja hoor: met een broedende canadese gans erop.
Nu is het bekend dat er van alle paren canadese ganzen maar een klein deel broedt (dat overigens wel ruim voldoende jongen produceert voor een forse groei van de populatie). Kiest dat broedende deel consequent voor eilandjes of kennen mensen ook canadese ganzen die op de vaste wal broeden?
Mocht dat kenmerk van eilandjes-broeden algemeen zijn, dan biedt dat aanknopingspunten voor lieden die de groei van de populatie willen afremmen: leg een plank naar zo 'n eilandje en de vos doet de rest!

groeten,

Alco
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: canadese ganzen? eilandjesganzen!

Post by meeuwiss »

Moi Alco,
In de Kokmeeuwenkolonie aan de Osdijk in de Oostpolder broedt al enige weken een Grote Canadese gans op een stapel gemaaid riet. Zij zit hoog en droog en omgeven door krijsende kokmeeuwen.
Naar mijn weten ligt deze kolonie ook op een soort eiland, moeilijk bereikbaar voor een vos. Er groeien hier veel kokmeeuwen op, ook grauwe ganzen en brandganzen. Kennelijk een goed plekje voor ganzen.
Het broedsel aan de Ereprijsweg heeft dit jaar maar 1 jong opgeleverd, alle andere eieren waren koud. Misschien te wijten aan het abnormaal droge voorjaar, geen grasgroei voor en tijdens het broeden. Of andere oorzaak.
Groet
Guido
m.wijnhold
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 16
Joined: 04 May 2012, 13:45

Re: canadese ganzen? eilandjesganzen!

Post by m.wijnhold »

Hallo,

Voor mijn sovon atlasblok ben ik het nu ook tegen gekomen. De al bekende gans bij de lagere school, maar ook een paar in de hortus op een miniscuul eilandje in een heel klein vijvertje. Maar ook een mogelijk nest aan de rand van een grotere vijver, tevens in de hortus.

groet
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: canadese ganzen? eilandjesganzen!

Post by jhvenema »

Hallo,

In de Oosterpolder bij Haren zag ik donderdag jl. ook een nest op een Muskusrattenburcht. Strikt genomen hier niet op een eilandje dacht ik maar wel in een moeras aan de rand van de rustig gelegen noord-oostelijke plas.
Nest in Oosterpolder - Haren.
Nest in Oosterpolder - Haren.
grote can gans.jpg (778.39 KiB) Viewed 7432 times
Overigens zag ik ook een paar Grote Canadese Ganzen broeden op het eilandje in het Boeremapark, dat dan weer wel.
Groet Jan Henk.
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: canadese ganzen? eilandjesganzen!

Post by jhvenema »

Hallo,

Ik heb dit jaar tot dusverre geen verslag gelezen over de Grote Canadese ganzen in Haren.
In het Boeremapark trof ik gisteravond 1 gezin met 4 jongen. Grappig was dat er ook 1 jonge parkgans zich bij deze familie lijkt te hebben aangesloten. Verderop stond nog een leger van zo'n 60 (?) Canadezen. Hoe is het afgelopen met de familie aan de Ereprijsweg in Haren?
Boeremapark Haren, 22-6-2013.
Boeremapark Haren, 22-6-2013.
can. ganzen Boeremapark.jpg (101 KiB) Viewed 7304 times
Groet Jan Henk.
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 54 guests