Is dit een Buizerd of iets anders?

Hier kunt u met uw onbekende foto's terecht en komen vragen te staan met betrekking tot onbekende en of moeilijk te determineren vogels!

Moderator: hdelange

Locked
Nemi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2013, 14:20

Is dit een Buizerd of iets anders?

Post by Nemi »

Hallo allemaal,

Op advies van Lucie vraag ik het hier. Ik ben (nog) een absolute leek op gebied van vogels :lol: maar als ik er dan 1 op de foto heb wil ik wel graag weten wat het is.
Is de vogel op de foto's hieronder nou een Buizerd of toch iets anders? Ik zou denken dat het een buizerd is maar twijfel omdat hij een stuk kleiner was dan de buizerds die ik altijd op paaltjes langs de weg zie zitten, vandaar.
Hij was erg dichtbij (foto's zijn niet gecropt) dus ik kon de afmetingen goed inschatten. In centimeters zou ik het nu weer niet durven zeggen.
Kunnen jullie me helpen?

Bedankt!

Ellen
2013081800033.jpg
2013081800033.jpg (675.69 KiB) Viewed 12943 times
2013081800029.jpg
2013081800029.jpg (314.41 KiB) Viewed 12943 times
User avatar
hdelange
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 737
Joined: 03 Apr 2002, 23:00
Location: Groningen
Contact:

Re: Is dit een Buizerd of iets anders?

Post by hdelange »

ik plaats je berichtjes even bovenaan, door iets latere goedkeuring.

sorry voor het ongemak.

Henk
Nemi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2013, 14:20

Re: Is dit een Buizerd of iets anders?

Post by Nemi »

Dank je Henk!
Ik dacht dat het voor de leden hier vast een koud kunstje zou zijn te zeggen wat voor vogel dit is.. Blijkbaar toch moeilijker dan ik dacht, aangezien niemand reageert..? :)
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Is dit een Buizerd of iets anders?

Post by Arne »

Hallo Ellen,
op beide fotos staat een jonge buizerd. Het formaat is wel heel normaal. Een buizerd is niet super groot. Ik heb nu weinig tijd, maar als er interesse bestaat kan ik later wel nog uitleggen waarom het een buizerd is (en waarom en jonge vogel) en hoe je ander soorten kan uitsluiten.
Groeten
Arne
Nemi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2013, 14:20

Re: Is dit een Buizerd of iets anders?

Post by Nemi »

Dank je! Toch een Buizerd dus..ik ben inderdaad wel benieuwd waaraan je dit nou ziet en waaraan je ziet dat het een jonge is. Dus als je me dat zou willen vertellen: graag :) want ik blijf een beetje met de afmetingen zitten. De Buizerds op paaltjes langs de weg zijn echt duidelijk groter.
Arne
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 37
Joined: 12 Jan 2011, 09:15

Re: Is dit een Buizerd of iets anders?

Post by Arne »

Hoi Ellen,
Op de foto’s staat een gemiddelde jonge buizerd. Er is eigenlijk geen ander soort die er op lijkt. Sperwer en Havik hebben en heel ander tekening op de kop, borst en ondervleugels en bovendien een ander postuur met een lange start en korte ronde vleugels.
De enige soort die er het meest op lijkt is een jonge wespendief, maar deze heeft een ander tekening op de ondervleugel en een heel slanke kop.
Dat het een juveniele vogel is herken je aan de volgende keenmerken
1) Lichte witte randjes aan de veren op de vleugel en rug (foto 1)
2) En licht oog (adulte hebben een donker oog)
3) En heel zuivere achterkant van de vleugel: alle veren zijn mooi en van dezelfde kleur. Dit is omdat alle veren de zelfde leeftijd hebben; bij adulte vogels verschillen de pennen van elkaar omdat ze niet alle gelijk oud zijn
4) De staart is heel gelijkmatig gebandeerd; adulte vogels hebben een opvallendere donker band aan het eind van de staart.
Trouwens is deze vogel al volgroeid. Dus hij wordt niet meer groter. Dat de buizerds op paaltjes langs de weg groter lijken is alleen een optisch bedrog.
Ik hoop het is zo duidelijk.
Groeten
Arne
Nemi
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 11
Joined: 31 Aug 2013, 14:20

Re: Is dit een Buizerd of iets anders?

Post by Nemi »

Dank je voor de toelichting!
Door het formaat ging ik er vanuit dat het geen Buizerd was en was dus wat op het verkeerde been gezet. Na wat zoeken en foto's vergelijken kwam ik op een Sakervalk. Tot ik er achter kwam dat die heel zeldzaam zijn, dan wordt die kans ineens een stuk kleiner.
Het formaat zal dan inderdaad optisch bedrog zijn geweest. Ik had er ook nog nooit 1 van zo dichtbij gezien en zeker niet eentje die vlak boven me ging circelen. Dan heb ik het echt over vlak boven me, meter of 5 misschien.
Ik weet nu in elk geval een stuk meer, thanks!
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests