Kuifaalscholver SEU uit Northumberland UK

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Kuifaalscholver SEU uit Northumberland UK

Post by meeuwiss »

De Kuifaalscholver in Lauwersoog haven heeft de storm overleefd zo te zien. Hij vangt volgens mij vooral Puitaal, Botervis en Slijmvis en waarschijnlijk nog andere soorten vis. De onderzoekster in Aberdeen is verbaasd over de lange afstand die deze jonge vogel reeds heeft afgelegd.
Vandaag kreeg ik bericht van Jenny Sturgeon Masts fundes Phd Student University of Aberdeen dat de Groningse Kuifaalscholver is geringd op 19 juli 2013 on Inner Farne Island Northumberland UK.
Hij is de 3de Kuifaalscholver die dit jaar wordt teruggemeld vanuit Nederland.
Ze was erg blij met mijn foto's, die ze gaat gebruiken bij haar presentaties.
Groet
Guido
Attachments
kuifaalscholver12web.jpg
kuifaalscholver12web.jpg (98.9 KiB) Viewed 5827 times
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Kuifaalscholver SEU uit Northumberland UK

Post by anaburen »

Ha Guido,

Erg leuk om de gegevens over de Kuifaalscholver van Lauwersoog te vernemen.
Hij is still alive & kicking en erg energiek zag ik gister. Zittend op de rand van de kade bij de aanlegsteigers heb ik hem langdurig bekeken. Hij was in gezelschap van een Aalscholver aan het foerageren en was daarbij veel minder schuw dan de Aalscholver.
Ik had nog nooit een Kuifaalscholver gezien, dus een mooie gelegenheid om eens precies de verschillen tussen de twee vogels op te merken. En die zijn groot heb ik vastgesteld.
x2013-10-30kuifaalscholver.jpg
x2013-10-30kuifaalscholver.jpg (228.47 KiB) Viewed 5757 times
Buiten dat hij kleiner is en een smallere snavel en een steiler voorhoofd heeft vond ik vooral zijn uitdrukking anders. Door de positie van het oog in het donkere verenkleed kijkt hij 'onnozel', terwijl de Aalscholver met zijn fel gekleurd oog in het heldere geel een beetje 'vals' kijkt. Bovendien duikt hij op een andere manier, met zo'n hoog sprongetje dat zijn kleurring zichtbaar wordt.
Hij eet trouwens ook baarsjes zag ik aan mijn foto's.
Hij zwom samen met de Aalscholver weg en ze poedelden verderop nog wat in elkaars gezelschap.

Ana
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Kuifaalscholver SEU uit Northumberland UK

Post by meeuwiss »

In Sovon-Nieuws 3 van september 2013 staat het eerste broedgeval in Nederland in 2013 van deze soort beschreven. Vier paar Kuifaalscholvers werden nauwgezet gevolgd in een aalscholverkolonie op een stenen strekdam bij Neeltje Jans in Zeeland. Broedsels helaas mislukt.
Op het Schotse island of May werden sinds 1997 al 16.000 Kuifaalscholvers geringd.
Vandaag 6 november staat de Kuifaalscholver SEU in Lauwersoog met een aardig artikeltje in het Dagblad v/h Noorden beschreven, na het telefonisch interview van mij met Gerdt van Hofstol. De Kuifaalscholver dobbert natuurlijk vooral in de haven aldaar.
Groet
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests