Heremietibissen bij Onstwedde

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Heremietibissen bij Onstwedde

Post by meeuwiss »

Gisteren hebben wij de Heremiet- of Kaapkopibissen lange tijd kunnen volgen en fotograferen in de graslanden langs de Barkhoorn bij Onstwedde. Ondanks de regen en het beroerde licht van dichtbij toch wat foto's kunnen maken.
Beide vogels zijn met de hand groot gebracht door onderzoekers van het Waldrappteam in Oostenrijk. De vogels waren erg succesvol in het vangen van regenwormen. Naar ons idee werden in enkele uren meer dan 50 regenwormen gevangen.
Hierbij viel het ons op dat vooral de zendervogel met ring KT 1718 het initiatief nam bij het foerageren. Bij vondst van een prooi door KT 1718 kwam KT 1721 soms fanatiek toe rennen.
Dat gaf ons het idee dat zendervogel KT 1718 mogelijk een man en KT 1721 mogelijk een vrouw zou zijn? Vrouwtjes schijnen kortere snavels te hebben dan mannen.
Is dit te zien op bijgaande foto's, of hebben jullie foto's waarop verschil in snavellengte is te zien?
Ik vind het wel heel opvallend dat deze Heremietibissen hier vooral op regenwormen foerageren. Zwarte ibissen, daarentegen, heb ik tot nog toe hoofdzakelijk gezien in water en op slik.

Zoals bekend is de Heremietibis een ernstig bedreigde soort en als trekvogel eigenlijk al uitgestorven. In Marokko zijn nog 2 kleine kolonies in Tamri en Qued Massa met in 2012 totaal 511 vogels. Door herintroductie wordt in Spanje en Oostenrijk getracht de populatie door fok te herstellen en jonge vogels te leren met ULV's naar het zuiden te trekken.
Helaas worden door Italiaanse jagers met name, deze Ibissen uit de lucht geknald.

Een boerin vertelde ons dat de ibissen bij haar hoog in de bomen overnachten.
Groet
Guido
Attachments
groen-groen/wit-metal KT1721
groen-groen/wit-metal KT1721
heremietibisKT1721_filtered.jpg (97 KiB) Viewed 19788 times
groen-oranje/wit-metalKT1718
groen-oranje/wit-metalKT1718
heremietibisKT1718.jpg (78.29 KiB) Viewed 19789 times
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by meeuwiss »

Zojuist een mail ontvangen van Lara Cibulski, die beide Ibissen met de hand heeft groot gebracht. De twee Heremietibissen (Waldrappe) zijn 2 jonge mannetjes en behoren tot de vrij levende kolonie (50 vogels?) van de Konrad Lorenz Foschungstelle in Grunau (Oostenrijk) . Met ringen groen-groen heet Fridolin, groen-oranje heet Romeo. Ze was blij dat het goed gaat en eveneens met de foto's. De ibis die in het afgelopen jaar van 27 januari tot 6 augustus in Belgie verbleef is terug gevlogen naar Grunau!
Zij nemen aan dat Fridolin en Romeo in de lente ook terug zullen vliegen.
Wel vreemd dat ze naar het westen trekken en niet naar het zuiden. Wie heeft hier een verklaring voor?
Groet
Guido
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by jhvenema »

Hoi Guido,
Ik las ook ergens http://vroegevogels.vara.nl/Foto.462.0. ... 3dcf966fc1 dat deze 2 vogels wellicht opgehaald zullen worden omdat ze de winter niet zouden overleven? Uit jouw reactie blijkt hier niets van. Hoe lang zijn de vogels al op stap?
Verder heeft RTV Noord de Heremietibissen ook ontdekt. Leuke reportage met deskundig commentaar (in onvervalst Gronings!) van Gerrit Mollema http://www.youtube.com/watch?v=fYwtmRTdujw.

Heb geen antwoord op je vraag maar het heeft al aardig gesneeuwd in de alpen en in Zuid Duitsland in oktober.
Groet Jan Henk.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by meeuwiss »

Hoi Henk,
Lara Cibulski uit Grunau rept niet over ophalen maar verwacht ze terug in de lente.
Ik heb begrepen dat de ibissen moeten leren naar het zuiden te trekken m.b.v. meevliegen met ULV's.
Leren trekken is het eerste probleem en dan natuurlijk de jacht in de landen rond de Middellandse zee.
Die problemen moeten voor het voortbestaan van deze zeldzame Ibissoort opgelost worden.
De vogel in Belgie heeft het afgelopen jaar de winter overleefd en is in de zomer terug gevlogen naar Grunau, maar of dat in Groningen gaat lukken vraag ik me af.
Groet
Guido
User avatar
mbus
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 5
Joined: 04 Jul 2004, 23:00
Location: Wildervank
Contact:

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by mbus »

Hoi allemaal,

Ik heb begin deze week contact gehad met een onderzoeker in Oostenrijk die mij het volgende mailde:

Sehr geehrter Herr Bus,
vielen Dank für die Anfrage und die super Bilder.
Das sind zwei Jungvögel der Konrad Lorenz Forschungsstelle Grünau, sie gehören zu einer an sich sedentären Kolonie. Die Mitarbeiter der Forschungsstelle haben Kenntnis über den Aufenthalt der Vögel und werden wohl nach Holland fahren um sie zu holen.

Mit freundlichem Gruß

Johannes Fritz

Het lijkt er dus inderdaad op dat ze opgehaald gaan worden.

Met vriendelijk groet,

Theo Bus
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by arenaria »

Ja, aber mann kann diese Vögel beschwerlig 'sedentär' nennen!!

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by arenaria »

Vandaag rond 12.00 stonden we te kijken naar de twee Heremietibissen (die aan de lopende band gigantische wormen uit de grond trokken, waarom zijn ze bijna uitgestorven?) toen en boven ons (en de ibissen) ineens een Slechtvalk verscheen. Kennelijk schrok de valk van ons, want een tafereel 'Slechtvalk slaat een van de zeldzaamste vogels te wereld' bleef uit.
Beetje jammer, eigenlijk wel. Ik had het willen filmen met mij Iphone en dan was ik beroemd geworden!!
Weer niet gelukt.

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by meeuwiss »

Dag,
Vandaag een artikel in het Dagblad van het Noorden over de Heremietibissen in Onstwedde.
Lara Cibulski bevestigde hierin nogmaals dat de Ibissen voorlopig gewoon in Onstwedde blijven, zolang het weer
dit toelaat. In overleg met de plaatselijke vogelaars worden de Ibissen, indien de weersomstandigheden verslechteren, opgehaald.
Groet
Guido
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by arenaria »

Ben benieuwd. Hebben deze 'sedentaire trekvogels' ook een ingebouwd magneetje, zodat ze zo terug in de handen van de Oostenrijkers vliegen?

Jan Allex
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by meeuwiss »

Dag,
De Heremietibis die in Belgie heeft overwinterd is afgelopen jaar op eigen kracht naar Grunau teruggevlogen.
Ik heb in ieder geval respect en bewondering voor de Oostenrijkse onderzoekers die deze soort voor uitsterven proberen te behoeden.
Guido
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by arenaria »

Precies. Het zou mij een geweldig succes lijken als ook deze vogels op natuurlijke wijze terug zouden vliegen - het is tenslotte een soort die 5 eeuwen geleden ook in midden-Europa broedde.
En tja, aan het beschermen van een soort die overduidelijk (en misschien wel evolutionair-natuurlijk) tot verdwijnen gedoemd is, kun je veel woorden besteden. Grote vraag hierbij is, of al dat geld (miljoenen?) niet beter aan kansrijker projecten kan worden besteed. Dierentuinpopulaties van de Heremietibis zijn er al.

Groet,

Jan Allex
User avatar
andresikkema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 29
Joined: 08 Jan 2007, 00:00
Location: Groningen

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by andresikkema »

Is de gezenderde vogel vertrokken?
Vanmiddag net als de afgelopen dagen slechts 1 vogel aanwezig.

Groet,
Andre Sikkema
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by meeuwiss »

Hoi Andre,
Vandaag werden de twee Heremietibissen opnieuw allebei gemeld, op de bekende plek. Kennelijk is gezenderde vogel terug van weg geweest. Vreemd!?
Groet
Guido
User avatar
Dietrich
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 7
Joined: 23 Jul 2006, 23:00
Location: Onstwedde
Contact:

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by Dietrich »

welke vogel draagt metalen ring KT 1718 en welke vogel draagt metalen ring KT 1721?
Hallo Klaas,

voor het antwoord op deze vraag, zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/80444690

m.vr.gr.
Dietrich Meijer.
John de Grooth
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 26 Feb 2014, 14:14

Re: Heremietibissen bij Onstwedde

Post by John de Grooth »

Reactie op bovenstaande:

De Heremietibis genaamd Romeo heeft geen zender maar een datalogger.

Ik heb contact gehad met Lara Cibulski van het Lorenz instituut in Oostenrijk. (Forschungstelle Konrad Lorenz)
(ze is een van mijn contacten)

Ze gaf me kortgeleden aan dat de batterij van de datalogger van Romeo einde levensduur had bereikt.
In overleg is toen besloten de datalogger te verwijderen en op te sturen naar het Lorenz instituut.

Binnenkort hoop ik de data van de vlucht te krijgen.

Een recente foto van Romeo net voor het verwijderen van de datalogger staat hier : http://flic.kr/p/ktpCv8

Daarop is de grootte van de datalogger goed te zien.

Later meer.
Groeten, John de Grooth
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests