jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
Meint&MariaWoortman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 10 Nov 2008, 18:18
Contact:

jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by Meint&MariaWoortman »

Regelmatig neem ik een kijkje bij de familie Stelkluut aan de Driemerenweg die daar met succes 3 of 4 jongen groot brengen. Ik heb er tot nu toe slechts 3 gezien op het zelfde moment en het verbaast me telkens weer hoe het ouderpaar ze met hand en tand verdedigt.
Ze groeien snel en ik heb gisteravond nog wat foto's kunnen maken.
Helaas was er iemand zo dom om het gebied in te gaan lopen waardoor de Kluten en Steltkluten meteen hun paniekroep lieten horen ( wil geen namen noemen maar heb wel bewijsplaatjes gemaakt samen met een andere vogelaar)
Ik wist niets anders te doen dan 3 keer te claxoneren en te gebaren dat dit echt niet kan..... en gelukkig ging de persoon weer terug.
Mijn oproep is dan ook, laat ze a.u.b. met rust , langs de kant kijken is geen probleem maar blijf liever in de auto zitten want het is toch uniek dat je dit zo vlak bij de stad mag meemaken.

vr.groet,
m@ri@ woortm@an
Attachments
steltkluten juvs.JPG
steltkluten juvs.JPG (137.2 KiB) Viewed 13463 times
Steltkluut en juv.JPG
Steltkluut en juv.JPG (128.23 KiB) Viewed 13463 times
User avatar
andresikkema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 29
Joined: 08 Jan 2007, 00:00
Location: Groningen

Re: jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by andresikkema »

Helaas zijn er nog meer 'vreemde mensen'. Vanavond was er iemand met een soort drone aan het vliegen in het gebied met als gevolg dat alle aanwezige vogels een aantal maal opvlogen.
Gelukkig nog wel alle 4 jonge steltkluten + 2 adult aanwezig.
User avatar
Meint&MariaWoortman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 10 Nov 2008, 18:18
Contact:

Re: jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by Meint&MariaWoortman »

Leuk te weten Andre dat het inderdaad 4 jongen zijn, toch een prachtig broed-succes !!!
Van wat jij noemt "vreemde mensen" kun je inderdaad de gekste verstoringen verwachten, maar iemand die zich vogelaar
noemt moet toch weten dat je niet zo'n zeldzaam broedgebied binnenloopt !!
User avatar
andresikkema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 29
Joined: 08 Jan 2007, 00:00
Location: Groningen

Re: jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by andresikkema »

Helemaal mee eens.
User avatar
LucieRiekie
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 31
Joined: 13 Aug 2013, 16:15
Location: Groningen

Re: jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by LucieRiekie »

.
Last edited by LucieRiekie on 31 Jul 2014, 19:15, edited 1 time in total.
User avatar
Meint&MariaWoortman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 10 Nov 2008, 18:18
Contact:

Re: jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by Meint&MariaWoortman »

Vanavond nog eens weer gekeken bij de Steltkluten in de hoop dat ik de jongen iets beter zou kunnen zien en terwijl ik zat te kijken naar pa of ma kwamen ineens de 4 jongen aanvliegen en landden prachtig samen.
Ze zien er alle 4 erg goed uit , een mooi broedsucces dus !!
Attachments
steltkluten-juvs (3).JPG
steltkluten-juvs (3).JPG (160.05 KiB) Viewed 13202 times
Steltkluten-juvs.JPG
Steltkluten-juvs.JPG (73.6 KiB) Viewed 13202 times
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by jhvenema »

Inderdaad een mooi succes en gezicht. In een artikel uit 2012 van Wim van Boekel (http://www.natuurindeonlanden.nl/skartikel.pdf) lees ik dat in het Deltagebied (ZW Nedrland) het gemiddelde broedsucces tussen 1979 en 1998 0,5 per broedpoging was. Een paar met 4 vliegvlugge jongen lijkt daarom zeer bijzonder, zeker voor de provincie Groningen.

Mijn vraag: hoe bijzonder is het voortbrengen van vliegvlugge jongen voor Steltkluten in de provincie Groningen eigenlijk?

Ook in de Zuidlaardermeerpolders lopen als ik het goed gezien heb 2 paartjes rond met vliegvlugge jongen, één met 2 en één met 3.

Kunnen we hier speculeren welke factoren bijgedragen hebben aan dit (uitzonderlijke?) broedsucces?

groet Jan Henk.
Attachments
Alarmerende adulte Steltkluut.
Alarmerende adulte Steltkluut.
skad2.jpg (19.52 KiB) Viewed 13091 times
3 vliegvlugge juveniele Steltkluten bij Zuidlaardermeer
3 vliegvlugge juveniele Steltkluten bij Zuidlaardermeer
sljuv3b.jpg (158.78 KiB) Viewed 13123 times
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by jhvenema »

Is het wel zeker dat er twee paartjes Steltkuten met jongen rondlopen in de ZLM polder: Of is het 1 paar met met 3 jongen, en heb ik 1 jong een keer over het hoofd gezien en geconcludeerd dat er 2 paren met jongen rondlopen? Ik zie ook een solitair ex. (pa) rondlopen.

Om de discussie wat leven in te blazen: welke van de onderstaande factoren zijn het meest bepalend geweest voor opvallende broedsucces Steltkluut in Groningen dit jaar?
- voedsel hoeveelheid/kwaliteit (goede waterkwaliteit: helder water)
- weer (rel. warm voorjaar met boven gemiddelde temperaturen)
- ervaring ouder(s) (Dit jaar wellicht rel. veel ervaren oude vogels naar Noorden getrokken ivm droogte in Zuidelijke broedgebieden?)
- predatiedruk (laag: profiteren van aanwezigheid koloniebroeders als Kokmeeuw, Visdief).
- weinig verstoring door mensen (vogelaars)
- geen hoog water/geen verdroging

groet JH
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by meeuwiss »

Dag Jan,
De belangrijkste reden waarom de Steltkluten het zo goed gedaan hebben in de Zuidlaardermeerpolders, is dat de broedgevallen nog onder embargo staan. Een erg verstandige ingreep van het Groninger landschap. Daardoor weinig verstoring door eierverzamelaars, fotografen, vogelaars etc. Het werkt kennelijk wel goed. En prima, ervaren oudervogels natuurlijk. Opgegroeide jongen ondanks de havik, slechtvalk, bruine kiekendief en grondpredatoren zoals, wezel, hermelijn en vos.
Ook vandaag zag ik weer de 4 juvenielen met 2 oudervogels, samen 6, leuke groep!. Mogelijk zitten er momenteel 9 Steltkluten in het gebied.
Ik zou er zeker voor pleiten elk voorjaar te bekijken welke broedvogels een embargo verdienen, zodat ze ongestoord kunnen broeden. Voor Groningen zou je kunnen denken aan Buidelmees, Witvleugelstern, Steltkluut, Roodhalsfuut, Grauwe kiekendief, Kleinst waterhoen, Rode wouw. Na de broedtijd kan dan iedereen zijn waarnemingen en plaatjes op de sites zetten. Apps-groepen schijnen overal buiten te vallen of hebben een onderlinge regeling!?
Groet
Guido
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by jhvenema »

Hallo Guido,

Het broedsucces van de Steltkluut dit jaar blijkt algemeen te zijn voor Nederland: in totaal waren er minimaal 10 paren succesvol in het voortbrengen van jongen.
Voorgaande jaren waren broedpogingen zelden succesvol. Dit blijkt uit een recent nieuwsbericht van de Vogelbescherming: http://www.vogelbescherming.nl/actueel/ ... ne_id/1481.

Ook het aantal locaties waar Steltkluten werden waargenomen lag dit jaar ruim 2x zo hoog als andere jaren.
Dat maakt het aannemelijk dat weerscondities en/of doortrekken van ervaren ouders een grote rol gespeeld hebben bij het broedsucces van de Steltkluut in 2014.
Locatie specifieke condities kunnen natuurlijk niet uitgesloten worden.

Gezien deze getallen bevreemdt het mij dat dit jaar in de Onlanden geen broedende Steltkluten zijn waargenomen.
Groet JH.
User avatar
meeuwiss
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 553
Joined: 30 Apr 2002, 23:00

Re: jonge Steltkluten aan de Driemerenweg

Post by meeuwiss »

Dag,
In het Noorden van het land is het erg lang, maanden, droog geweest. Mogelijk heeft dit de Onlanden ook parten gespeeld, verdroging als gevolg.
Als je ziet hoe droog nu de WBM-polder is, vrijwel geheel dicht gegroeid. In de Onnerpolder en de Oostpolder staat ondanks de droogte nog behoorlijk wat water. Ideaal broedgebied voor de Steltkluut en Kleine Plevier.
Groet
Guido
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 52 guests