eksters slopen isolatiemateriaal

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

eksters slopen isolatiemateriaal

Post by alcovanklinken »

Als een goed natuurbeschermer heb ik zonnecellen op mijn dak. Maar als je denkt dat de natuur dankbaar is: niks hoor. Een gezin ekster heeft avonden lang op het dak besteed om de rubber isolatie van de leidingen (tussen het warmwatervat en de panelen) af te slopen. Blijkbaar ''bekte'' dat rubber lekker, net als de leidingen onder motorkappen, die steenmarters onweerstaanbaar vinden.
De installateur ziet als oplossing: ''schiet de eksters af'' maar misschien zijn er nog alternatieve maatregelen. Kent iemand isolatiemateriaal voor leidingen, dat bestand is tegen pikgrage eksters?

Alco van Klinken
User avatar
Aart
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 537
Joined: 08 Jan 2003, 00:00
Location: Groningen

Re: eksters slopen isolatiemateriaal

Post by Aart »

Als een goed natuurbeschermer heb ik natuurlijk ook zonnecellen op mijn dak. Onlangs ontdekte ik ook dat de extra bescherming die ik vorig jaar heb aangebracht volkomen verrafeld was.
Nu wil ik niet direct de eksters de schuld geven, maar die beesten zitten wel altijd rond te hangen op mijn dak; soms trekken er wel groepen van 20 exemplaren door de straat.
En de steenmarters? Ja, die hebben ook zowel onze zuinige auto als ook de zuinige auto van mijn dochter te pakken gehad. We hebben nu een marteralarm in de auto.
Een eksteralarm zou misschien ook geen kwaad kunnen. Wat is de natuur toch mooi! :cry:

Aart
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: eksters slopen isolatiemateriaal

Post by jhvenema »

Over Marteralarmen gesproken...

Ik hoorde laatst op een verjaardag een mooi verhaal hierover.
Een oud vrouwtje met dito auto uit Haren had ook last van Steenmarters en had derhalve ook een Marteralarm aangeschaft voor in de auto.
Toch hadden de steenmarters wederom haar autokabels doorgeknaagd.
Wat bleek?
De marters hadden ook de kabel naar het alarmapparaatje doorgeknaagd... :lol:

Maar nu even terug naar de Eksters. Alco: wellicht heb je iets aan deze suggestie, het schijnt bij meer mensen voor te komen:
http://www.herbergpv.nl/2012/05/19/buis ... vernieuwd/

Groet Jan Henk
User avatar
alcovanklinken
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 173
Joined: 14 Nov 2005, 00:00

Re: eksters slopen isolatiemateriaal

Post by alcovanklinken »

hartelijk bedankt voor deze nuttige informatie!

Groeten,

Alco
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 56 guests