Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by arenaria »

Ooit schreef ik een artikeltje over de vrijlevende Senegalpapegaai in het Noorderplantsoen van de stad Groningen in het blad De Grauwe Gors (werd vroeger vier keer per jaar uitgebracht door onze vereniging).

Ik had het beest zeker een jaar lang niet waargenomen, maar deze week vliegt ie weer springlevend en luid krijsend rond op zijn oude stek, hoek Kerklaan/Oranjesingel! Het beest (een man, want hij masturbeert met takjes, dat schijnen vrouwtjes niet te doen) is zeker al 25 jaar oud, zou ik denken.
En in de Taxussen (Taxi?) daar nog altijd Vuurgoudhaantjes.

Het wordt tijd dat we een vrouwtje Bonte Boer loslaten. Boer zoekt vrouw in het Noorderplantsoen!

Groet,

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by arenaria »

Vanmorgen, 18 dec 2014, zat deze vogel weer luid te krijsen in het Noorderplantsoen. Ik stond ernaar te kijken toen ik werd aangesproken door een mevrouw: 'Ziet u de papegaai?
Hij zit vaak bij ons in de tuin aan de Kerklaan pinda's te eten en ook houdt hij erg van de appeltjes van de boom van de buren. Ik heb foto's van het beest in de sneeuw.'

Dit bevestigt voor het eerst mijn vermoeden dat deze Senegalpapegaai in de winter overleeft door naar voedertafels te gaan.

Voor wat het waard is!

Jan Allex de Roos
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by arenaria »

Inderdaad is het interessant dat de vogel soms maanden niet te vinden is. Waar zou ie dan zijn?

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by anaburen »

Deze maand heb ik de Senegalpapegaai minstens 3 keer gehoord in het Noorderplantsoen. Helaas ben ik niet erg trouw wb het doorgeven van de waarnemingen. Ik heb geprobeerd een grafiekje te maken ogv de gegevens van waarnemingen.nl en mijn eigen notities/foto's.
2014-12-21waarnemingen-senegalpapegaai700.jpg
2014-12-21waarnemingen-senegalpapegaai700.jpg (130.43 KiB) Viewed 15236 times
Misschien zegt het meer over het al dan niet aanwezig zijn van vogelaars, of het enthousiasme om waarnemingen door te geven, maar het zou ook kunnen dat de vogel zich aan het eind van de zomer, begin herfst steeds weinig laat zien. Of misschien vertoeft hij dan elders?
De piek van december 2012 zal wel veroorzaakt zijn omdat hij toen gezelschap had van een Halsbandparkiet en het stel zich zeer luidruchtig gedroeg. Jammer toch, dat die verdwenen is.

Ana
User avatar
Meint&MariaWoortman
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 42
Joined: 10 Nov 2008, 18:18
Contact:

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by Meint&MariaWoortman »

vanmiddag nog even door het Noorderplantsoen gefietst en nadat ik een tijdje met Ana had gekletst weer richting kruispunt Kerklaan gereden waar ik hem al hoorde roepen en boven in een boom zag zitten , kon nog snel een foto maken en daarna was ie alweer vertrokken.

M@ri@
Attachments
Senegalparkiet.JPG
Senegalparkiet.JPG (125.04 KiB) Viewed 15155 times
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by anaburen »

Vandaag heb ik Randy weer luid krijsend gezien bij de Grachtstraat.
xx2015-01-17_4429randy.jpg
xx2015-01-17_4429randy.jpg (189.01 KiB) Viewed 15049 times
Ik word steeds een beetje treurig als ik hem hoor. Hoewel hij mij ook aan vakantie doet denken. Afgezien van een korte flirt met een Halsbandparkiet die hem verliet, is hij zo eenzaam. Hij probeert telkens aansluiting te vinden bij andere vogels in het plantsoen, voornamelijk Spreeuwen, want die doen ook andere vogels na. Misschien doet ie wel verzoeknummers.

Wie heeft nadere informatie over de herkomst van deze vogel?

Ana
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by randomeda »

Ik heb eens gehoord, ik dacht van jou Ana, dat Randy eigendom was van een oud vrouwtje dat een verzorgingstehuis in moest waar je geen huisdieren mocht hebben. Ze heeft hem toen vrijgelaten in het Noorderplantsoen. Het schijnt dat ze dan af en toe zich in haar rolstoel het plantsoen in liet rijden en Randy dan riep en dat ie dan ook kwam. De eigenaresse is inmiddels overleden, maar de papagaai nog niet.

Of bedoel je gewoon; west-afrika?
groet,

Michel
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by anaburen »

Ha Michel,

Ja, dit verhaal had een vrouw uit de plantsoenbuurt mij verteld. Randy zou, zodra de oude vrouw in haar rolstoel door een verzorgende naar het Noorderplantsoen was geduwd, telkens direct naar haar toegevlogen zijn en op de leuning van de stoel zijn gaan zitten. Totdat het oudje op een kwade dag niet meer kwam... Het is ontroerend. Maar ik vind dat ik het van minstens nog 1 iemand moet horen voordat ik het echt geloof.
Er moeten toch meer mensen zijn die oude buurtbewoners daar kennen? Willen die er eens naar vragen?

groetjes
Ana
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by anaburen »

De laatste weken krijg ik van buurtbewoners van het Noorderplantsoen steeds meer berichten dat er momenteel meer papegaaien in het plantsoen rondvliegen, waaronder minimaal 1 Halsbandparkiet. Ikzelf heb daar geen tekenen van gezien. Wie wel?
Het zou dan minstens om weer een Halsbandparkiet gaan, zoals een paar jaar geleden. Daar was Randy toen helemaal wild enthousiast over. Jammer dat die weer verdween.
Ik kan mij dat bijna niet voorstellen dat er nu weer andere papegaaien/parkieten rondvliegen. Zo'n waarneming is toch niet te missen als je dagelijks het Noorderplantsoen observeert?
Ik heb trouwens onlangs gezien hoe Randy zijn achterwerk schuurt aan een tak. Hij omstrengelt de tak dan als was het een vrouwtje. Een observatie die aangeeft dat hij een man is, want vrouwtjes doen zoiets niet.
x2015-04-02_5937randy.jpg
x2015-04-02_5937randy.jpg (285.16 KiB) Viewed 14607 times
Hij bleef er wel een half uur mee doorgaan. Een buurtvrouw kwam naast mij staan en maakte zich zorgen.
"Hij zit vast en kan niet loskomen, denk ik." zei ze.
"Nee hoor, hij is aan het masturberen." antwoordde ik. Ze keek me heel raar aan.
"Ja, sorry, dat ik zulke dingen weet." zei ik.
"Nou ja, het kan geen kwaad. Toch? " zei zij.
Hij hield er pas mee op toen een Zwarte Kraai zich ermee ging bemoeien.

Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by arenaria »

Interessant. Zwarte Kraai keer papegaai. Daar krijg je Krappegaaitjes van!

Ik loop de laatste weken ook veel in het Noorderplantsoen, contstateer dat de 7 Nijlgansjes groeien als kool, dat er veel gekapt wordt en nergens iets aangeplant (dat park ik geen regenwoud, het is cultuur, het moet door mensen in stand worden gehouden), dat Randy de Senegalpapegaai overal kan opduiken en door zijn gekrijs gemakkelijk te vinden is, maar ook dat er geen andere papegaaiensoorten rondvliegen.

Wel weet ik inmiddels de Appelvinken te vinden, wier favouriete boom (die voor Lambiek stond) helaas is verdwenen.

Jan Allex de Roos
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by arenaria »

Vandaag zondag 8 november 2015 zat Randy, na maanden niet door mij te zijn waargenomen (en ik kom daar dagelijks), weer luid krijsend in zijn favoriete bomen, hoek Kerklaan/Noorderplantsoen (1500 uur).

Een voorbijfietsende meneer riep dat hij ook vaak bij het Blauwbörgje te vinden is, wat ik niet wist. Het is inmiddels wel duidelijk dat Randy meerdere plekken heeft waar hij langere tijd verblijft.

Jan Allex de Roos
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by anaburen »

Ha Jan Allex,

Randy is in de maand augustus tot eind september vrijwel ieder jaar weg uit het Noorderplantsoen. Dit jaar zag ik hem op 20 september weer voor het eerst, in de buurt van zijn holletje bij de Kerklaan. In de weken daarna zag/hoorde ik hem regelmatig tot nu toe.
Het zou leuk zijn om te weten waar hij zich in de nazomer/begin herfst ophoudt.
Bij het Blauwborgje? Dat zou wel heel mooi passen in het verhaal over waar hij vandaan komt. (Zie boven.) Van die bejaarde vrouw die hem niet mee mocht nemen naar het verpleeghuis!

groetjes
Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by arenaria »

Vandaag zal Randy op een voor mij nieuwe plek, namelijk in een boom ten zuiden van de middenvijver. Hij maakte veel lawaai.
Gisteren kwam ik overigens een direct familielid van hem tegen. In een dierenwinkel was een jonge Senegalpapegaai te koop. Hou u vast, kost 299 euro zonder kooi.

Jan Allex
willem hartholt
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 8
Joined: 06 Jun 2008, 14:25

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by willem hartholt »

moi liefhebbers,

k Heb hem zelf al een tijdje niet meer gezien. Maar ik hoor van kennissen van me dat ie vaak en veel in hun tuin en de tuinen rondom van de buurt Noorderhaven, Zoutstraat en omgeving bivakkeert.
Deze beste mensen hebben me een mooie bewijsfoto laten zien.
Daarnaast hadden ze nog een mooie foto van een houtsnip die vers groggy op hun plaatsje zat. Waarschijnlijk na tegen een raam te zijn gevlogen. Na een tijdje kwam ie weer bij zinnen en is op eigen kracht weer vertrokken.
Ik tref hen regelmatig en heb ze op het hart gebonden mij op de hoogte te houden van dergelijke leuke waarnemingen en me in een voorkomend geval maar direct te bellen om ook het een en ander te kunnen vastleggen.

met vriendelijke groet,

Willem Hartholt
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Senegalpapegaai nog altijd springlevend!

Post by anaburen »

Ha Willem,

Randy zie ik nog steeds heel vaak in het Noorderplantsoen. Deze week nog. Hij zit meestal in de wilg bij Zondag of in de bomen op de Hoge Berg. Luid krijsend.
randy.jpg
randy.jpg (209.75 KiB) Viewed 7773 times
Grappig dat hij kennelijk de tuinen bij de Zoutstraat en de Noorderhaven afstruint. Het zou mooi zijn als de bewoners dit op waarneming.nl melden. Ooit moet er natuurlijk eens een mooi stukje over hem worden geschreven.

groet
Ana
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 49 guests