Grijze Junco in de media

Discussie over Waarnemingen!
Foto's voor het Forum kunt u mailen naar: beheer@avifaunagroningen.nl

Moderator: hdelange

User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Grijze Junco in de media

Post by anaburen »

Ha Arjo,

Ik heb nog steeds geen tijd gehad om die Grijze Junco te bewonderen.
Ja, dat verhuizen, he! Maar ik ben ook heel erg bang dat ik hem niet vind.
Heeft iemand een geluidsopname van het beestje?

Ana
randomeda
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 99
Joined: 20 Apr 2011, 22:38

Re: Grijze Junco in de media

Post by randomeda »

Geen nood Ana! Hier het grijze junco stappen plan.
1. Stap op de fiets naar de betreffende volkstuintjes in beijum.
2. Zoek dan de 10-100 individuen van de homo sapiens uitgerust met hulpstukken als telelenzen en telescopen
3. Kijk in de richting waar zij naar kijken.

Het geluid dat je zoekt is het geklik van een fototoestel of twintig. Nog een tip: de individuen homo kunnen niet echt kwaad, maar wees voorzichtig als ze in kuddes bewegen, ze vertrappelen je zo als je niet uitkijkt.

Groet, michel
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Grijze Junco in de media

Post by arenaria »

De Grijze Junco maakte, toen ik er was, een heel licht tikkend geluid. Foergeert bij voorkeur op de grond.

Ik heb antwoord van Groningen Seaports, en één vraag is dus beantwoord:

Er zijn in januari inderdaad schepen uit Noord-Amerika geweest die de Groninger zeehavens hebben aangedaan, maar de details van deze schepen zullen wij niet vrijgeven.

Ship-assistance is dus mogelijk! Blijven de vragen 1) waarom vliegt ie naar Beijum (mogelijk antwoord: trekgedrag) en 2) waarom wordt een extreem ondernemende vogels ineens sedentair in Beijum.

Jan Allex de Roos
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Grijze Junco in de media

Post by Fred van Maurik »

In het principe is het een leuke discussie waarom de junco in Beijum is neer gestreken, aan de andere is kant een beetje onzin. De vogel had overal neer kunnen strijken en dan was de discussie ontstaan waarom daar...

Eigenlijk is het makkelijk te beantwoorden.... Beijum is gewoon weg het groenste stuk van de stad Groningen en voor voedertafelvogels zoals de junco is genoeg te halen.

Groet

Fred
Alwin van Lubeck
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 15
Joined: 24 Oct 2008, 00:01

Re: Grijze Junco in de media

Post by Alwin van Lubeck »

Het gebeurt natuurlijk wel vaker dat zangvogels de Atlantische Oceaan oversteken. De kans dat de Junco via het Verenigd Koninkrijk is gekomen lijkt me vrij klein, maar zeker mogelijk. Een noordelijkere route zou wel aannemelijker zijn, via Scandinavië. Noorwegen heeft bijvoorbeeld al 3 gevallen, waarvan 2 in december. Tevens is er een geval voor Denemarken eveneens in december. Nu weet ik niet of Grijze Junco een nachttrekker is, maar Groningen is een enorme lichtbron en voor dag/nachttrek ligt Beijum natuurlijk sowieso erg strategisch. Het gedrag is verder ook niet vreemd, zo zat de laatste Grijze Junco van Noorwegen bij een voederplek van december 2009 tot maart 2010.
Een aankomst via boot is natuurlijk moeilijk uit te sluiten, maar innocent until proven guilty! Hieronder een overzicht met de gevallen in Europa.

http://tarsiger.com/news/index.php?sp=f ... ton=Search

Groet,
Alwin van Lubeck
User avatar
andreb
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 79
Joined: 18 Dec 2004, 00:00
Contact:

Re: Grijze Junco in de media

Post by andreb »

Een discussie over het hoe en waarom zou pas nuttig geweest zijn als de vogel in de Eemshaven gevonden was.
Nu is het gissen en meer dan dat gaat het echt nooit worden. In deze is het dus totaal niet van belang of er een schip uit de VS in de Eemshaven geweest is, al hebben er 15 schepen uit de VS gelegen, je kunt er nooit iets mee onderbouwen.

André
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Grijze Junco in de media

Post by anaburen »

x2015-02-13_2401grijzejunco2.jpg
x2015-02-13_2401grijzejunco2.jpg (210.06 KiB) Viewed 11629 times
Kijken naar Pimpelmees, Koolmees, Vink en Roodborst.
x2015-02-13_3005grijzejunco2.jpg
x2015-02-13_3005grijzejunco2.jpg (214.45 KiB) Viewed 11629 times
Hier foerageert de Grijze Junco iedere dag, behalve nu.
x2015-02-13_4596grijzejunco.jpg
x2015-02-13_4596grijzejunco.jpg (217.23 KiB) Viewed 11629 times
Tata! Daar is ze dan! Een takkenfoto.

Ana
jhvenema
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 447
Joined: 09 May 2009, 22:42

Re: Grijze Junco in de media

Post by jhvenema »

Ha Ana,

Wanneer je ook een man Grijze Junco wil bekijken moet je even naar het Rotterdams Natuurhistorisch museum gaan. Daar hebben ze naar aanleiding van de Grijze Junco in Beijum het eerste in 1962 in Nederland waargenomen (en nu opgezette) exemplaar uit de kelder opgedist en weer in de collectie opgenomen:
http://www.hetnatuurhistorisch.nl/het-m ... -1962.html

De Rotterdamse volierehouder had kennelijk goed in de gaten dat het mogelijk een zeldzame soort betrof gezien het feit dat hij deze vogel na zijn overlijden (na 6 jaar gevangenschap) in 1968 voor determinatie aanbood aan Diergaarde Blijdorp: http://limosa.nou.nu/limosapdf//l42(3-4)-198-200.pdf. Zodoende werd deze vogel pas eind 1968 aanvaard als wilde vogelsoort en toegevoegd aan de lijst van de Nederlandse avifauna.
Vreemd dat de volierehouder niet gelijk bij aankomst in 1962 de vogel heeft laten determineren door een deskundig vogelaar.
JH.
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Grijze Junco in de media

Post by arenaria »

Tja, scenario's ...

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Grijze Junco in de media

Post by anaburen »

En zo kwettert ze:
http://www.xeno-canto.org/111223
karakteristiek en duidelijk waarneembaar.

Ana
Marco_Glastra
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 54
Joined: 09 Feb 2015, 19:52

Re: Grijze Junco in de media

Post by Marco_Glastra »

Inmiddels een overzicht ontvangen van drie schepen die in december/januari rechtstreeks vanuit de VS naar de Eemshaven zijn gevaren. De twee laatsten komen uit Jacksonville, dat net binnen het overwinteringsgebied van de grijze junco valt.
Ondanks de terechte scepsis zal ik toch een mailtje wagen aan de reder met een fotootje van de junco, om te kijken of de bemanning wellicht een verstekeling heeft opgemerkt. Nooit geschoten....

groet,

Marco
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Grijze Junco in de media

Post by Fred van Maurik »

http://youtu.be/MxjSKMDVb-g

Grijze junco etend van het zaad, op de inmiddels voor velen bekende plek.
Het begin is wat trillerig, dit wordt langzaam beter.

Met vriendelijke groet

Fred
Fred van Maurik
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 182
Joined: 04 Jun 2008, 16:14

Re: Grijze Junco in de media

Post by Fred van Maurik »

Foto van de personen onder camouflagedoek
Foto van de personen onder camouflagedoek
_M3P4532a.jpg (555.2 KiB) Viewed 11376 times
Vanochtend toen ik om 08:45 ter plaatse kwam van het fourageer gebiedje (bij de tafel) trof ik een nogal vreemde situatie aan.

In eerste instantie waren de stoeptegels die aan de rechterkant van de tafel liggen bedekt met bladeren en ik dacht wat is hier gebeurd.
Even wat beter gekeken zag ik een camouflagekleed net tussen de sloot en de tafel, met ongeveer 4 meter ruimte tussen het kleed en de tafel.
Op een gegeven ogenblik kwam er enige beweging in het kleed en kwam er een van de polen onder vandaan die zijn behoefte moest, vriendelijk zwaaiend.
Aangezien ik daar in mijn eentje was kon ik weinig doen aan de situatie, totdat Remco ter plaatse kwam.
Beide hebben we overlegd wat te doen, waarop Remco Jacob een berichtje heeft gestuurd.
Een paar minuten later heb ik Jacob gebeld en hem de situatie voorgelegd, hierop heeft Jacob een eigenaresse van een van de tuintje gebeld.
Op een gegeven ogenblik zagen we dat er nog iemand bij de tuintjes aan het werk was, deze had dus de polen niet zien liggen.
Remco en de 2 dames zijn naar de polen gelopen en ze vriendelijk verzocht om te vertrekken om dat het prive terrein is en niet toegankelijk is voor iemand die er niets te zoeken heeft.
Zonder morren zijn ze van de plek vertrokken.

Ik hoop wel voor ze dat ze mooie plaatjes hebben kunnen maken.

Let wel: Het is absoluut niet de bedoeling om het terrein te betreden op wat voor manier dan ook zonder toestemming, de politie had hiervoor ingeschakeld kunnen worden.

Groet

Fred

Filmpje 1: http://youtu.be/0jmYTe0RdoU

Filmpje 2: http://youtu.be/CDgIAeul7ao
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 57 guests