Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Hier kun je opmerkingen en/of vragen kwijt m.b.t. natuurbebeer en natuur in het algemeen

Moderator: hdelange

Locked
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by arenaria »

Mensen met een gevoelige inborst (en leden van het Huis van Oranje) moeten maar even niet door het Noorderplantsoen in Groningen lopen. Op dit moment wordt daar, onder de noemer 'boomverzorging' , de ene na de andere eeuwenoude prachtboom omgehakt, in stukken gezaagd en afgevoerd.

Uiteraard horen we het verhaal dat deze onvervangbare bomen 'ziek' waren ... ik heb meer het vermoeden dat het hier gaat om preventief ruimen om juridische claims voor te zijn ... er kan es een tak op iemands hoofd vallen en dat kan dan de schuld van de Gemeente zijn.

Als dit niet zo is, hoor ik het graag.

Zie foto's (en let op de stempel, er zou es iets kunnen gebeuren met een klimgraag persoon).

Zucht.

Jan Allex
Last edited by arenaria on 27 Feb 2015, 18:29, edited 1 time in total.
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by anaburen »

Welke foto's bedoel je, Jan Allex?
Ik had gister ook al een plaatje geschoten:
x2015-02-24_0669NP.jpg
x2015-02-24_0669NP.jpg (232.25 KiB) Viewed 19108 times
Zeker een treurig gezicht.
Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by arenaria »

Ik bedoel de foto's die ik naar de drie beheerders heb gestuurd, met het verzoek tot plaatsing. Maar misschien doe ik wel iets niet goed - kan ik ze ook zelf toevoegen?

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by anaburen »

Jazeker kan je ze zelf toevoegen. Zie onder de ruimte voor de tekst naast opties "bijlage toevoegen". Dan moet je even bladeren naar jouw foto's, dan klikken op "bestand toevoegen", dan op "bestand in tekst plaatsen", dan even de html "attachment-plaatje-einde attachment" knippen en op de juiste plaats in de tekst plakken. Dit laatste hoeft niet per se, maar is meer voor de layout.
En klaar is Jan Allex. Je kunt maximaal 3 foto's plaatsen. De foto's mogen liefst niet breder zijn dan 800 pixels, even het formaat wijzigen.
Je kunt het alsnog doen door op "wijzig" te klikken in jouw bijdrage.

groetjes
Ana
natuurflits.nl
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1
Joined: 05 Feb 2013, 19:02

Re: Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by natuurflits.nl »

Als vogel liefhebber (aanwonend aan het Noorderplantsoen) maar ook een beetje kenner van bomen, moet ik de gemeente Groningen wel gelijk geven met het kappen van deze bomen. De bomen waren goed ziek de zwammen die in de boom zaten kunnen behoorlijk gevaarlijk zijn.

Jan Alex, dit was geen preventief kappen meer hoor dit was echt nodig, ik ben er vandaag zelf ook langs gelopen en de kenmerken waren duidelijk te zien.

sta niet raar te kijken dat er aankomende jaren veel meer bomen gekapt gaan worden op dit moment zijn best veel "ziek", honingzwam, korsthoutskoolzwam, zadelzwam, bloederziekte(kastanje) essentaksterfte.
groet sjoerd geelink
http://www.natuurflits.nl
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by anaburen »

Ha Sjoerd,

Ik had inderdaad gezien dat er nogal wat paddenstoelen op de boomschors zitten.
x2015-02-24_0663NP.jpg
x2015-02-24_0663NP.jpg (293.52 KiB) Viewed 19008 times
Het lijken mij Honingzwammen, maar ben niet helemaal zeker omdat ze al zo oud zijn.
Honingzwammen kunnen inderdaad desastreus zijn voor het plantsoen.
Maar het doet pijn.

groetjes
Ana
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by arenaria »

Over het kappen. Ik snap niet dat bomen in vol blad 'ziek zijn'. Dat is technisch vast wel het geval, maar zouden ze nog niet 50 jaar kunnen staan? Dan maar een hek eromheen. Ik snap ook dat dit plantsoen geen regenwoud is, maar moet bij elk zwammetje en bij elke dode tak meteen alles met de grond gelijk?

En iets anders: ik zie eigenlijk geen boomplant. Met haalt enthousiast weg, maar worden er ook weer bomen neergezet? Als dit zo doorgaat lopen hier over 50 jaar Kieviten ... (ervan uitgaande dat die dan nog niet zijn uitgestorven). Ik vond het juist zo leuk dat er Appelvinken vlogen, maar die zaten wel in de kruinen van de reuzen die inmiddels zijn geveld.

PS geen foto's bij mijn eerste bericht. Ik zie geen kans om ze klein genoeg te maken.

Jan Allex
User avatar
anaburen
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 754
Joined: 13 Nov 2002, 00:00
Contact:

Re: Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by anaburen »

Foto's van Jan Allex:
j.a.deroos2015-02-25kap-noorderplantsoen.jpg
j.a.deroos2015-02-25kap-noorderplantsoen.jpg (225.61 KiB) Viewed 18904 times
j.a.deroos2015-02-25kap-noorderplantsoen1.jpg
j.a.deroos2015-02-25kap-noorderplantsoen1.jpg (255.53 KiB) Viewed 18904 times
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by arenaria »

IMG_8205 (640x478).jpg
IMG_8205 (640x478).jpg (243.38 KiB) Viewed 18715 times
En weer één. Ik maar denken dat het klaar was ...
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by arenaria »

IMG_8207 (640x478).jpg
IMG_8207 (640x478).jpg (285.69 KiB) Viewed 18715 times
En nummer twee. Deze was inderdaad al jaren dood, maar stond ecologisch en nestbouwtechnisch nuttig te wezen aan de waterkant. Is mijn idee ...

Jan Allex
User avatar
arenaria
Vogelaar
Vogelaar
Posts: 1125
Joined: 10 May 2002, 23:00

Re: Boomkap Noorderplantsoen Groningen

Post by arenaria »

Ik had het mis - er zijn geen twee, maar drie bomen omgegaan.

En geen enkel teken van herplanting, waar dat ook, maar misschien is het wel de verkeerde tijd van het jaar hoor, dat weet ik niet.

Jan Allex
Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests